Jump to content

Dieselforbruk pr HK og temperatur


roaldbj

Recommended Posts

Har søkt noe på BP for å finne opplysninger om variasjon i beregning av diselforbruk i båtmotorer.

 

I grove trekk synes en tommelfingerregel å være et forbruk på 0.2 liter diesel per time per HK.

 

Antar det er mange fagkyndige på BP som kan angi mer eksakt beregningsformel og variasjon i denne beregningen,

 

både i forhold til motortype, skrogform (vannfortregning, planingsterskel o.a.) og kanskje temperatur på tilført diesel.

 

I tillegg har jeg interesse av informasjon om forholdet mellom tilført og returnert diesel. Produsentene synes å bruke diesel i forskjellig grad til kjøling av motoren.

 

Jeg har Yanmar-motor og er mest interessert5 i informasjon om denne. Men leser svært gjerne informasjon om andre motorer, både drev, rett aksel og IPS.

Link to post
Share on other sites

tommelfingerregel

220 gram pr. kilowattime

 

beregningsformel og variasjon i denne beregningen,

Det avhenger jo fra motor til motor mht virkningsgrad. Er som regel oppgitt i motrens datablad fra produsent.

 

bruke diesel i forskjellig grad til kjøling av motoren.

:confused: Er diesel blitt et godt kjølemedium??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:confused: Er diesel blitt et godt kjølemedium??

Diesel brukes av enkelte motorprodusenter, bl.a. Detroit Diesel, som kjøling av pumpedysene. Mer enn 90% av tilført diesel sendes rett tilbake til tanken via kjøler.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

220 gram pr. kilowattime

 

Flott - jeg ønsker videre informasjon om variasjonen.

 

Det avhenger jo fra motor til motor mht virkningsgrad. Er som regel oppgitt i motrens datablad fra produsent.

 

Dette har jeg drøftet i flere år med Yanmar - de er stadig like diffuse i tallene - gir fra seg kurver som er svært omtrentlige.

 

:confused: Er diesel blitt et godt kjølemedium??

 

Jeg vet ikke om det er et godt kjølemiddel.

 

Men:

 

Bl.a. har Volvo brukt argument om gjennomstrømning av diesel som et virkemiddel for å dempe temperatur på motorblokk, slik jeg leste dette for noen år siden.

 

Jeg beregnet for en tid tilbake tilførsel av diesel til motoren (Yanmar 6 LYASTE) til å være omlag 120 liter og returnert diesel omlag 80 liter, dvs forbrukt diesel ca 40 liter (videokamerateknikk på flowmetrene til Navman). Dette var imidlertid en svært grov metode.

 

Ønsker derfor flere fagkyndige innspill - men det er greit med svar fra akademikere som også mener at de vet noe om dette

Link to post
Share on other sites

Hei

Det er skrevet mange bøker om båter og motorer. Det er noe av det som finnes på Biblioteket :eek: ..

Er så lenge siden jeg har vært der at jeg ikke husker hvordan det skrives...

Men at diesel brukes som kjøling av både dyser og pumper er kjent.

Vidre er det bare matematikk og formler om hvor mye en motor bruker av drivstoff.

Men en ting kan du tenke på, en lett planende båt som flyr "på" vannet bruker mindre drivstoff en skøyta på X tonn som flytter alt vannet som den beveger seg i.

:cool:

Link to post
Share on other sites

en lett planende båt som flyr "på" vannet bruker mindre drivstoff en skøyta på X tonn som flytter alt vannet som den beveger seg i.

Mnja, er nå det så sikkert, da? Trenger maskinen i skøyta flere gram diesel for å yte X hk, enn det maskinen i den planende båten gjør? Tror ikke det, nei. :nonod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vet i grunn lite om det, men skøyten har vel tradisjonelt en saktegåede mortor, med stort volum, mens de planende er mer på hjulvisp planet. Mye turtall og lite "krefter". Så selv etter noen få :cheers: ville jeg tro at det blir ganske likt forbruk. Mye omdreininger på den planende, men mye større forbruk pr "motortenning" på skøyten ?

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det vel slik at å sammenlikne en saktegående skøyte med en hurtiggående helplanende båt, er det samme som å sammenlikne et renstrøket rødt hvitt og blått kors mot stjerne og sigd. :yesnod:

 

Min kommentar gikk på effekt, ikke moment, for jeg så det som pointet i innlegg # 5 -- uttatt effekt er det eneste de to fartøyene har felles, ikke sant? Altså uttatt effekt i marsjfart. Den tar vi i liter per time.

 

Hvis skøyten bruker 50 hk på å skyve seg frem gjennom vannet i 6 kn og den planende båten bruker 200 hk til å fly fremover i 20 kn, hvem bruker da mest diesel? Per time bruker den planende båten i dette eksempelet ganske sikkert fire ganger så mye som skøyten.

 

Regnestykket kan da bli slik:

 

Hk omregnet til kW: 50/1,36= 36,8 og 200/1,36=147,1

Forbruk i gr/t: 36,8 X220= 8.096 og 147,1X220=32.362 (/1000=kg)

Kg til liter: 8,1/0,85=9,5 og 32,4/0,85=38,1

(Diesel har tetthet på ca. 85% av vann)

 

Men begge to skal jo ett eller annet sted til, eller hva? Derfor må vi også se på forbruket pr. utseilt distanse. For det er ingen tvil om at den planende båten kommer først frem!

 

Og så blir spørsmålet, i DETTE eksempelet, hvem bruker mest drivstoff over en distanse på 100 Nm?? :confused:

 

Her er svaret, i DETTE eksempelet:

 

Skøyta: 100 Nm/6kn=16,7tX9,5liter=158,6 liter/100=1,59 liter per Nm

Den planende båten: 100Nm/20kn=5tX38,1 liter=190,5 liter/100=1,9 liter per Nm

 

Forskjellen blir ikke stor, i DETTE eksempelet. Men fortsatt er det jo sammenlikning av svært ulike fartøyer. En planende båt som trenger bare 200 hk for å gå i 20 kn vil ha en gitt maksimal størrelse, la oss si 30-35 fot eller så? Skøyten kan være større, og vil i alle fall ha større volum og lasteevne. Så med de 1,59 liter per nm kan det jo lett tenkes at skøyten frakter dobbelt så mange passasjerer som den planende båten. Liter per nm per person blir da rimeligvis ganske forskjellig!!

 

Edit: Rettet en fundamental tenke/regnefeil begått "tidlig" på en lørdag.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vil ikke effekten på på motoren gå ned med så mye (varm) diesel går i retur vil dieseltankene?

Jeg har montert kjøling på returdiesel og synest jeg oppnår mere effekt av motorene.

Jeg har 2 stk Kad 44 og syntes at før når jeg gikk lange distanser på marsjfart eks. 5 timer så gikk effekten ned på motoren selv om båten blei lettere på grunn av tankinnholdet gikk ned på tankene.

Det merker jeg ikke etter jeg monterte kjøling på returdieselen.

Link to post
Share on other sites

Snakket Med OleGeir Gjørvad på båtmessa på Lillestrøm i dag. Han er ettermarketssjef for Yanmar Marine, Skjetten, og har etter mitt skjønn "enorm" kunnskap om Yanmar-motorene. Han anbefalte sterkt å montere kjøling på returdiesel i det dette motvirket ganske "betydelig" (relativt sett) tap av motoreffekt nettopp på grunn av oppvarmet diesel ved kjøring på marsjfart i mange timer.

 

Av interesse var at han også sterkt anbefalte å montere temperaturovervåking av eksosen like før blandebendet kjølevann/eksos i det dette er en sensitiv indikator på eventuelle motorproblemer. På Yanmar 6 LYA-STP skal denne ikke være høyere enn 750 grader C. Videre anbefalte han å montere ladelufttrykkmåler i det denne hurtig vil gi indikasjoner på problemer med ladetrykket. På samme motor skal det være 2.37 kg.

 

Spørsmål til gsg blir hvilken type/hvordan kjøler for returdiesel er montert.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Volvo sine kjølere for servostyring. Kappet slangen før sjøvassinntaket og monterte disse med slangeklemmer.

 

Hadde vært flott med et bilde av opplegget.

 

Jeg har en viss skepsis mot å kutte dieselslangene i motorrommet og vil gjerne ha litt mer informasjon før dette blir utført.

Link to post
Share on other sites

Hadde vært flott med et bilde av opplegget.

 

Jeg har en viss skepsis mot å kutte dieselslangene i motorrommet og vil gjerne ha litt mer informasjon før dette blir utført.

 

 

Du kan nok bruke vilken som helst kjøler bare du får nipler/slanger til å passe.........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har nå fått en flott IM som hjelper meg med Dieselkjøler.

 

Hva skulle vi ha gjort uten BP?

Og hvis den som sendte IMen også hadde lagt den ut her så hadde flere hatt nytte av den og historikken i baatplassen blir bedre.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nå må vi engang for alle slutte med feilbenevnelse av trykk... Det finnes ikke noe trykk som er definert i kg... Det er poter og annet som vi kan veie som oppgis i kg, kg er en vektenhet... trykk er kraft dividert på en flate... kraft har benevnlsen N for Newton og flate eller areal m2 i henhold til ISO og det metriske systemet som vi bruker og har brukt i årtier i kongeriket... Fra gammelt av brukte vi enheten kP/cm2 eller ofte uttalt som "kilo" i daglig tale, men det er ikke det samme kilogram, kg.... skal vi nevne trykk i kg/cm2 så anbefaler jeg at vi bruker "bar" i stedenfor...

 

Litt tilbake til kjøing av diesel... så kan det jo hende det har noe for seg... Normalt oppgis jo effekten for en dieselmotor basert på diesel med en gitt tetthet ved en gitt temperatur..

 

Når det gjelder det spesifikke forbruket til dieselmotoren så er nok det kun avhengig av uttatt effekt som Skipper Worse så eksemplarisk forklarer oss... så vidt meg bekjent så kan ikke motorer se forskjell på en skøyte og planende båt....

 

De moderne motorene har gjerne et lavere spesifikt forbruk enn de gamle motorene med gammel teknologi... Selv om det ikke alltid er tilfelle...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hvis båten til Skippern lager 2 meter hekksjø, så er vel ikke det en planende båt.. :crazy:

 

Det jeg mente med at en planende båt "flyr" over vannet, er at det går faktisk å kjøre en slik båt veldig billig per. Nm.

Nå sier jeg ikke ar alle gjør det, men det går ann hvis det er den rette båten med en effektiv motor og at effekt uttaket ikke blir for høyt.

For dem som vil regne på dette, så er regnestykket til Skipper W. et godt utgangspunkt. Problemet er bare å skaffe de rette talla som skal brukes.

Hvis du spør redere om hvor mye drivstoff båten bruker, så kan det ofte bli litt "friserte" tall..

 

En annen ting er at det har alltid kostet å ha det travelt :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjennom flere år kjørt en Scand Atlantic, vekt 6.3 tonn, motor Yanmar 6 LYA-STE og fulgt drivstofforbruket ganske nøye, bl.a. med NAVMAN dieselforbruksmåler.

 

Yanmar selv oppgir følgende informasjoner om motoren - som visstnok skal være svært nøyaktige.

 

Bilde

 

 

Jeg kjører som regel med 3000 rpm og har da fart i området 20 - 23 knop, noe avhengig av værforholdene.

 

Grovt sett har jeg da et forbruk på 3 liter diesel per nautisk mil (1852 meter), og kan under optimale forhold være ned i 2.7 liter /nm ved 22 knop.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis båten til Skippern lager 2 meter hekksjø, så er vel ikke det en planende båt..quote]

 

:lol: Touché! Faktum er at Hangarskibets hekkbølger ikke er all verdens store. Sig'en er bare humor og litt opptrekking.

 

Det jeg mente med at en planende båt "flyr" over vannet, er at det går faktisk å kjøre en slik båt veldig billig per. Nm.

 

... som mitt fantasieksempel også viser. :yesnod: Over samme distanse i marsjfart rundt 20 kn ville Hangarskibet ha brukt ca. 230 liter diesel; dvs. 2,3 liter per nm. Ikke gale det, for en båt med matchvekt på vel ti tonn og et fotavtrykk på 11 ganger 4 meter.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Som en kuriositet kan jeg fortelle at jeg hadde en day-cruiser som gjorde 35 knop og farfar en snekke som gjorde 7. Begge gikk på bensin, men på samme strekk brukte de nøyaktig samme mengde drivstoff! Selvsagt kom jeg fram først...

 

Likevel brukte jeg over 1.000,- pr helg i "suppe" på båten, og da var bensinen billigere enn diesel er i dag...

Link to post
Share on other sites

I ny båt som skal leveres til pinsen er følgende dieselforbruk oppgitt:

 

Bilde

 

Båten veier 10 ton +, har 2 Yanmar 6 LYASTP motorer (370 HK på svinghjul, 340 HK på aksel), er 42 fot lang.

 

Ut fra figuren bruker den omlag 4.7 l diesel per nautisk mil ved 2400 rpm. Dette tilsvarer en fart på 14.7 knop.

 

Ved 2900 rpm gjør den 20 knop og forbruket er 5.4 l disel per nautisk mil.

 

se forøvrig: http://www.beneteaupower.com/swift/performance.php

 

Dette forutsetter at motorene er i bra stand og vedlikeholdes etter spesifikasjonsliste.

Link to post
Share on other sites

Det eneste dette beviser for meg er at noen ljuger bedre enn andre. :wink:

Du vet, når man kommer i en slik fremskreden alder som Worse begynner det å skrante både her og der. Syn og hukommelse som er viktig du når man skriver logg er ofte ikke lenger hva det var.

Tror ikke han bevisst lyver, men for å si det slik, du får vise litt overbærenhet med en aldrende mann. :lol:

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel ikke den jeg engang var jeg heller (om jeg noen gang har vært det) men jeg er rimelig sikker på mitt forbruk etter å ha logget over to sesonger.

Økonomikjøring (6kn@1500RPM) =0,86l/nm

Blandet kjøring =1,8l/nm

Rask marsj (20kn@3200RPM) =3,2l/nm

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...