Jump to content

Tips til bitteliten båt som klarer 60hk?


OnkelDonald

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe meg en større motor istedet for min gamle 60hk.

Også har jeg da vært inne på tanken om å kjøpe en så liten båt som mulig som klarer en 60hk med lang stamme.

 

Ser for meg en åpen jolle med ratt. Og så overhode liten som mulig så det blir litt fart på sakene. Noen tips til hva slags båt dette kan være?

 

Den trenger ikke være godkjent for 60hk så lenge den ikke synker av den ;)

Link to post

Musling 12 er den minste jeg kommer på, har selv en musling 14 med 140 hk V4 og den flyter....hadde 70 hk på den før og da gjorde den 45 ærlige knop, musling 12 gikk 44 knop med tosylindra 60 hk evinrude på 80 tallet når de kjørte racing....

 

Her er noen bilder av min m 70 hk

 

http://home.online.no/~jmarpede/ronnMuslingMY.html

 

Dette kan bli gøy, lykke til

 

Ronny

Redigert av gammabusa (see edit history)
Link to post

Motoren er en 82 johnson 2cyl 60hk, vekten er jeg ikke helt sikker på. Aner ikke hva jeg eventuelt kunne fått for motoren, men mistenker at det er så lite at jeg heller vil lage meg et lite leketøy ;)

 

Det er ikke noen problemer i forhold til hvorvidt akterspeilet på disse båtene tåler belastningen?

Kune jo vært artig med en sånn bitteliten sak med overdimensjonert motor på. Greit leketøy som ikke trenger koste allverden når jeg allikevel har motoren :)

Link to post

tror de veier 86 kilo og er 737 ccm, er redd du ikke får noe for den så en musling 12/14 er en god plan.

 

Jeg har nå pendlet fra Haugesund til Brandasund et par år med musling 14 m 50 hk(ca 35 nautiske mil), deretter noe tullekjøring med 70 hester(114kilo) og nå har jeg en 140 hk v4er på 138 kilo som i tilleg er montert på brakett så det tar nå en stund før den detter av tenker jeg, litt sprekker i gelcoaten er jo dukket opp etter hvert men det er det minste problemet.

 

Har du powertrim på motoren, er en stor fordel skal du få de siste knopene.....

Redigert av gammabusa (see edit history)
Link to post

Hei. Jeg hadde gått for en original Shakespeare 12,6" Mini Clubman. Er liten, men meget kraftig bygd. Er også lekre å se på. Den har anbefalt motor fra 20 - 50 hk, men takler fint større motorer. Originalen ble lagd fra 70 tallet og til starten av 80 tallet. Hadde selv en 77 modell med 70 hk motor som jeg kjøpte ny hos Fjordservice i Vollen. Gikk som en kule. Skulle gjerne hatt den idag..

Hender det ligger noen fine eksemplarer tilsalgs på finn.

Mvh Morten

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Fant DENNE saken på finn. Står en 70hester på den og den ser ut til å gå rimelig greit kan man si, heheh..

 

cyber båtene kunne vært noe... vet ikke hvordan 60hk på en 370 blir jeg? Det må være svinaktig morro ellers er det liksom ingen vits... dette blir båt nr 2 så ingen vits med noe som lunker avgårde i 30knop :)

Link to post

Skroglengde??? det er jo ingen ting som er nedi når jeg kjører full gass så det handler vel mest om vekt, Muslingen min hadde jeg 56,8 GPS knop ene veien og 57,2 knop andre veien tidligere idag, med 70 hk gikk den 45-46 knop så en del forskjell er det, regner med å klare 60 knop når jeg har fått rigga den skikkelig.

 

Når det gjelder V- bunnsbåter så vil alltid de være vinglete når en får de opp i såpass fart at vi balanserer på "kniveggen", nå er jo Muslingen litt rund i bunnen men en må styre i takt med båten ellers går den helt bananas, slik er det bare når en skal opp i maksfart. Må legge til at 70 hesteren min var propellaksel effekt, 140 en er motoreffekt og da de skiftet til propellakseleffekt i 1985 skiftet den navn til 115 så i virkeligheten er det bar ca 45 hk mer en 70en, ikke 70......

Link to post
da de skiftet til propellakseleffekt i 1985 skiftet den navn til 115

 

Gjelder dette alle motorer? Hvor mange "propellhester" har i så fall 82mod 60 hestern min? ikke rart jeg synes den er litt daff. iallefall på nåværende båt..

 

 

Hva bør jeg forresten forvente måtte ut med for en 115-150hester motor fra midt på 80tall i ok stand? (skal sitte på båten 60hestern står på i dag)

Link to post

Dette gjelder hvertfall alle de amerikanske, dette skiftet skjedde i 1985, tror grunnen var en krangel mellom amerikanske produsenter og japanske, de japanske gikk altfor godt mente amerikanerne og etter litt diskusjoner kom en fram til at propellaksel effekt var det en skulle gå for, NMMA heter den organisasjonen som passer på dette over there.

 

Skal du ha en såpass gammel motor vil jeg anbefale Johnson/Evinrude, de kan skrues på uten at alle boltene knekker, uoriginale deler er forholdsvis rimelige og lette å få tak i. Bruker kanskje noe mer bensin en de aller gjerrigeste men om en bruker 50 liter i imen på fullt eller 60 spiller egentlig liten rolle.

 

V4 ene er gode motorer, gammel 140 crossflow(1,6 liter) som jeg har har på en god dag ca 115-120 på propellakslingen, samtidig som skiftet kom i 85 skiftet min navn til 110 og 115 og det kom ny type med bedre spyling på 1,8 liter i 120 og 140 utgave, disse er nærmest like og yter opp mot 135-140 hk på akslingen, disse kalles loopere, de ble senere 2,0 liter og også i en 130 hk versjon.

 

her er en lik min bare johnson og nyere

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=4&tot=48

 

 

Her er den større looper typen med litt mer fres:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=8&tot=16

Link to post

Yamaha byttet til å oppgi propellakseleffekt flere år tidligere en amerikanerne. Tipper 60-hesteren din har rundt 50 propell hk. Nevnte det også på den tidligere tråden din.

 

Støtter også anbefalingen om Musling 12/14, har selv kjørt 14-fotingen med 60hk, morsom sak! Skjelden å se 12- fotinger til salgs , kan neppe ha blitt produsert så mange av de.

 

Andre båter som kan være aktuelle er Bella Arrow, Fletcher 129(?), Nordan Puma. Kanskje Hawk 430?

Ser Skibsplast 14 er nevnt, den går rundt 28knop m/ 40hk, neppe så mye mer fart med 10hk til.. GH15 blir også for tung til å få den helt store farta med med 50hk.

 

Forresten rart ikke moralens voktere her på forumet har oppdaget denne tråden enda og fortalt oss at slikt er strengt forbudt og det som værre er :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
har selv en musling 14 med 140 hk V4 og den flyter....
:eek: Dette er det sykeste... Så en som hadde 90 hk på en slik og trodde det var det råeste som var jeg.

 

Hva med bilder av båten med 140 da?

Jeg lengter allerede :wink:

 

Video kanskje?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Hva bør jeg forresten forvente måtte ut med for en 115-150hester motor fra midt på 80tall i ok stand? (skal sitte på båten 60hestern står på i dag)
25-35000 ca den første linken over her så rimelig ut den andre for dyr etter mitt syn.

 

Ivar: Jeg er enig

Med sykeste mente jeg ikke forbudt :cheers:

 

Gammabusa: De foretrekker vel at bilder legges inn i forumet

Men det er krav om en begrensning i størrelse da

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

60'n er johnson så da er det nok veiveffekt med 50 effektive hester d er snakk om.

En sånn ZapCat så jo bra festlig ut da... så en anne video med de og... tviler på jeg får noen musling opp i de hastigheter med min motor iallefall...

 

Hva med sånne gamle vannscootere med påhengere? eller noe annet morsomt det går ann å bolte enn 60(50) hester på?

 

 

Dæven så høyt i pris båtmotorer ligger... for 30.000 får du jo en grei komplett bil, men er det snakk om båt så får du kun motoren til den prisen? hvor er logikken?

Link to post

Det der så nesten ut som den gangen vi satte min 9,9 Suzuki på en Pioner 8.

Dette er jo noe mer voldsomt og effektfult da men.

 

Kofalk: Du må huske at disse motorene kostet like mye som en grei bil nye også.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Vel, vet nå ikke om de går så mye bedre en en Musling 12 men kan jo ikke sammenlignes da, da du nevnte åpen liten båt tenkte jeg jo bare på åpen liten båt...

 

http://www.sxs.no/zapcat.htm

 

Hvis du kjøper deg en slik liten Vbunnsbåt som de kjører med i V50 klassen klarer du også rundt 45-48 knop, http://www.batracing.no/maindesign.asp?aid...00&gid=6076

 

Musling 14 med 50 hk går ca 38-40 knop, Musling 12 racerigget med akkurat lik din motor gikk 44 knop i 1980-85?? er skjedd en del på propellfronten siden da.....

Redigert av gammabusa (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...