Jump to content

Tips til bitteliten båt som klarer 60hk?


OnkelDonald

Recommended Posts

Nei vet ikkje men 14 ligge i alt fra 10-25 000 har eg sett......det pleie jo å være lettast å selga med motor så e det ein som dukker opp uten kan de vel ikkje kosta allverden, GH11 er jo ganske like på ein måte, tror Jan Herman Linge som konstruerte Muslingen meinte den var ein blåkopi men de e litt breiare og eg har ikkje troen på at de går så fint i sjøen.

 

Nyare musling 12 skifta navn te musling 370, samma med 14 te 430 og også wesling 430

 

sendte bilder ja.....

Redigert av gammabusa (see edit history)
Link to post
GH11 er jo ganske like på ein måte, tror Jan Herman Linge som konstruerte Muslingen meinte den var ein blåkopi men de e litt breiare og eg har ikkje troen på at de går så fint i sjøen

 

Mener at GH11 kom på markedet før Musling 12/14 , og skroget er heller ikke spesielt likt etter min mening. Litt mindre v-bunn, andre steglister. Mer løft i hekken,så de begynner å overplane når man kjører med større motor enn de er konstruert for. (I likhet med mange av de andre GH-skrogene)

 

Tror Linge siktet til noe annet da han kom med den uttalelsen, var visst snakk om en nedskalert Wesling 16.

 

Andre båter du kan sjekke ut er Bever 400, Terhi 400BS. Kanskje en RIB på 11-12 fot?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Musling 12 med 60 hk kan bli veldig gøy å kjøre.

I blindleia gikk det en med 70 hk og turbopropell og den gikk i underkant av 50 knop, men man må forsterke mye hvis det skal holde.

Jeg har sett en 430 med 90hk og cleaverpropell og den gikk 55-58 knop.

Men jeg ville valgt en ZAPCAT. En morsomere båt en det skal du lete lenge etter. Med en aks. på 0-45 knop på 3 sek med riktig rigging og 3G i svinger kan man virkelig få det kult i en Zapcat.

Link to post
I blindleia gikk det en med 70 hk og turbopropell og den gikk i underkant av 50 knop, men man må forsterke mye hvis det skal holde.

 

En kamerat av meg har en 14-foting som gikk i flere sesonger med 60hk , den ble _ikke spesielt pent kjørt. Ingen svakhetstegn å se i selve skroget, men styrekonsoll og tofter ble mer eller mindre pinneved.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Hvordan gikk det med 9,9 på pioneren da?? var jo ikke akkurat noe super skrog på de?hehehe
Absolutt ikke :smiley:

Gikk ikke spesiellt bra heller 10-12 knop kanskje. Og sprutet voldsomt. Måtte sitte og øse samtidig som du kjørte fordi det fosset vann inn mellom braketten og akterspeilet.

 

Men det så voldsomt ut da den lå stille :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
vi hadde det morro m en 15fot hurricane m 140 johnson...surfaceprop/clever...gikk sykt... jeg tunet motoren og byttet gassere+balanserte innmaten..7400rpm på topp..synd at vi ikke hadde gps på den tiden :sad: men morroa tok slutt med ei saftig hekkbølge ved stilleligge(slepebåt på max) :cryin:

 

 

Husker du hva du gjorde med motoren + hvilke gassere du monterte? Balanserte innmaten???? hva mener du med det??? :crazy:

Link to post

husker ikke nr på forgasserene men vi broshet venturiene i tillegg til mod av dysene...bygget om kjølingen av eksospipa..justerte portinga av spyleporter+eksos.. økte kompressjon...polerte råder så de tålte mer+vektjustering...justerte vekta på stemplene..og tilpasset alle deler/klaringer..de amrikanske motorene var ganske grovt bygget og en del å hente bare på å renske opp kanaler...vibrasjoner gir mye tap/varme

Link to post
vi hadde det morro m en 15fot hurricane m 140 johnson...surfaceprop/clever...gikk sykt... jeg tunet motoren og byttet gassere+balanserte innmaten..7400rpm på topp..synd at vi ikke hadde gps på den tiden :sad: men morroa tok slutt med ei saftig hekkbølge ved stilleligge(slepebåt på max) :cryin:

Jeg har kjørt en slik med tilsvarende motor, det gikk fort. Men er usikker på om den greide så mye over 50 knop, båten har vel en begrensning. Hydrolift 20 med samme motor gikk fortere.

Har også sett Hurrycane 470 med 290HK (V8 Chevrolet) innenbords og vannjet, det var vist omtrent umulig å kjøre når man åpnet fler enn to porter på forgasseren, den gjorde ca 50+ kn på halv gass og ville ta av om man ga særlig mer.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...