Jump to content

"Høst konservering" av baugpropell og ankerwinch


Nøtterøy

Recommended Posts

Da jeg ikke er altfor kjent med vedlikehold av disse hjelpemidler, så lurer jeg på om det er noen som vet om det er noe vedlikehold som må utføres når båten taes på land?

 

For min del passer jeg kun på om oljekoppen til baugpropellen har rett nivå, men er det noe annet en kan/skal gjøre? Nå er jo både baugpropellen og winchen "lukket" så det er jo ikke bare lett og komme til heller!

Link to post
Share on other sites

Det dras med en del salt inn med tauet til ankervinsjen. Dette er det lurt å få skylt vekk. Kabularet til vinsjen er det også lurt å skru ut, rense og smøre opp (NB smør på de riktige flatene - det står i bruksanvisningen). Når det gjelder baugtrusteren er det lurt å sjekke sinken (om den har). Utover dette pleier ikke jeg å gjøre stort mer med vinsj og truster.

Link to post
Share on other sites

Det er hensiktsmessig, men ikke nødvendig, å gå over de elektriske koblingene til begge delene og spraye vanndrivende og beskyttende midler forsiktig på elektriske koblinger. Likeledes grunndig ferskvannsspyling av ankervinsjboksen enten denne er innvendig eller utvendig. Også greit å inspisere alle festepunkter av vinsjen til skroget og eventuelt ettertekke - særlig om instalasjonen er relativt ny.

 

På en tidligere ny båt hadde produsenten ikke vært nøye nok med avretting av anlegget mellom baugpropellmotor mot baugpropelltunellen, noe som ga litt vibrasjon i baugpropellen - dette måtte rettes opp igjen. Det kan være greit å kjenne på baugpropellmotoren og se at denne sitter godt fast.

Link to post
Share on other sites

Kontrollerer at det ikke er skader på kabelarhjul, ankerrulle og tau.

Frifallsmekanismen demonteres og rengjøres.Ved sammenmontering smøres et tynt lag fett på de stedene som står angitt i bruksanvisningen. Pass på at du ikke får fett på steder som ikke skal ha det.

Vasker blytauet i mildt såpevann, og skyller med rent vann, henger det til tørk.

Vasker vinsjkassa ren for smuss og saltvann, spyles med rent vann.

ser over skruer/fester.

Sjekker kabelforbindelser, etterstrammer tilkoblinger,bruker vanndrivende smøremiddel på elektriske punkter.

Når det gjelder baupropellen passer jeg på at det er nok olje i oljebeholderen, oljen skal skiftes 2. hvert år ifg. serviceboka fra Sleipner. Fjerner groe fra propellen og girhus. Har på bunnstoff før hver sesong. (ikke på sinkanoden).

Bytter sink.

Kontrollerer at bolter og skruer sitter på plass. Kontrollerer elektriske punkter og har på vanndrivende smøremiddel.

Link to post
Share on other sites

Dersom ankervinsjen er av type med motor under dekk (dvs. inn i boksen) bør du sjekke motor og de elektriske tilkoblingene mhp. vannsprut, korrosjon og irring. Når alt er rengjort og tørt bør du spraye delene med voksbasert antikorrosjonsmiddel (Tectyl). Det anbefales hvis nødvendig å montere en innvendig sprutskjerm i mykplast (avkapp fra plastkanne).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...