Jump to content

I Opplag


880

Recommended Posts

:seeya: Så er Flamingo kommet i hagen etter den siste turen i år, som ble foretatt bkpå en kranbil. Etter over to år i sjøen og med et sørgeligt lav timetall på motoren kan jeg ikke være skuffet over tilstanden på skroget. Skroget er bortimot fritt fror groe. Propelen ser ok ut med tanke på at det er lenge siden den har gjort noen nytte. Denne ble tusjet med spritusj for litt over to år siden, bildet avslører. Verre er det med akslingen. Uansett hva jeg bruker blir resultatet som vist. :yesnod:

 

Bilde

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha tatt opp Slagskipet så sies det at det var null groe på skroget(var ikke hjemme

da den gikk i krana),men propellen var det værre med.I år stoffet jeg kun i vannlinja

og båten har ligget mest stille så det er vel ikke så galt?

Første gang på mange år båten ikke er i hagen,den savnes. :yesnod: Men om 3-4 uker er

den nye motoren innmontert :seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

tusjet med sprittusj? Hvorfor det? Hjelper det mot groe?

 

Det er for å hindre groe ol.l.

 

Alle som jeg har snakket med etter å prøvd dette har gitt posetive tilbakemeldinger.

 

Som bilde viser i startinlegget her er proåellen nesten helt ren. Der var kun et par små rur som hadde satt seg etter over to år i sjøen.

 

Derimot på akslingen fungerte ikke dette noe serlig, kan ha med rensing av akselen før tusjing eller at rustfritt/syrefast oppfører seg anerledes ??

 

bmo

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Fiskerene i Strömstad kliner inn akslinger og propell med vannfast fett før båtene går i sjøen. Kunne kanskje være noe for akslingen som ikke har så høy periferihastighet som propellen din. Det gror ikke noe særlig på propellanleggene til fiskerene heller. Smurte inn propellen min i sommer da jeg var oppe. Har foreløpig ingen groe som kan merkes.

Link to post
Share on other sites

Fiskerene i Strömstad kliner inn akslinger og propell med vannfast fett før båtene går i sjøen. Kunne kanskje være noe for akslingen som ikke har så høy periferihastighet som propellen din. Det gror ikke noe særlig på propellanleggene til fiskerene heller. Smurte inn propellen min i sommer da jeg var oppe. Har foreløpig ingen groe som kan merkes.

Hei

Da kan man vel bruke fett på aksling og propellboss (lav perif.hast)

og sprittusj på prop.blader.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Det ble hevdet at Tectyl Bodysafe fungerte utmerket som groehindrende bunnstoff. Kanskje det kunne være noe å spraye på propellen. Om misslykket er det bare å fjerne restene med Wh.spirit ved neste slipping.

Dette blir vel en ganske ru overflate på? Ikke noe særlig på en propell kanskje?

Link to post
Share on other sites

I den havna jeg ligger gror det noe veldig med rur og jeg pleier å børste propellen flere ganger i løpet av sesongen.

Så, nærmest for "moro skyld" smurte jeg den med selvp. bunnstoff (ABC), hadde egentlig regnet med at dette ville forsvinne gangske raskt.

 

Men etter 2 år i sjøen ser propellen slik ut. Som man ser er det ikke mye bunnstoff igjen, men tydligvis nok til at den ikke har grodd.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...