Jump to content

Simrad GPS  CP30 plotter


Tine IV

Recommended Posts

:yesnod: Fått tilbud på en brukt Simrad GPS CP30 farve plotter med antenne og kart av indre oslofjord . Plotter'n er 4 år og lurte på om noen kan si meg om prisen på 5000- er ok , eller er dette litt mye ? Finner ikke noe om denne på nettet ,sikkert pga av alderen på den men Simrad er jo et merke som = kvalitet ? Noen som har noen synspunkter på dette ,er det bare å løpe og kjøpe ? Kan jo få ny farveplotter til ca 7-8000 da men..... Hilsen TINE II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

:seeya: Fått tilbud på en brukt Simrad GPS CP30 farve plotter med antenne og kart av indre oslofjord . Plotter'n er 4 år og lurte på om noen kan si meg om prisen på 5000- er ok , eller er dette litt mye ? ...........men Simrad er jo et merke som = kvalitet ? ......... Kan jo få ny farveplotter til ca 7-8000 da men..... Hilsen TINE II

Hei TINE II,

Uten å ha noe kjennskap til kartplottere generellt, og uten å kjenne til Simrad sine plottere, kan jeg sitere tilbudslisten fra TEL-RAD A/S i Fredrikstad, på følgende produkter:

Produkt:

- CP 42 - 10" KARTPLOTTER / SDGPS - 25.490,- (tilbud) - 36.140,- (veil.) - SPAR 10.650,-

- CP 50 - 14" KARTPLOTTER / SDGPS - 29.838,- (tilbud) - 60.079,- (veil.) - SPAR  30.241,- !!!?

 

Årets modeller:

- CP 33 -   6" KARTPLOTTER / SDGPS - 15.999,- (tilbud) - 18.650,- (veil.) - SPAR   2.651,-

- CP 44 - 10" KARTPLOTTER / SDGPS - 29.524,- (tilbud) - 35.591,- (veil.) - SPAR   6.067,-

- CP 54 - 15" KARTPLOTTER / SDGPS - 47.990,- (tilbud) - 59.542,- (veil.) - SPAR  11.552,-

Hvis "din" kartplotter er noe i nærheten av de averterte modellene, så gjør du, etter min mening, et kjempekupp!!?  :seeya: MEN, som nevnt, hakkke peiling på disse elektronikk-dingsene.......

 

(Har bare ikke satt meg inn i kartplottere,  :blush: siden jeg ikke har bruk for dem - driver bare med lokale dags-fisketurer, rund omkring Hvaler...... :yesnod:).

Hilsen,

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Som alt annet når det gjelder elektronikk, går utviklingen fort.  Simrad CP 30 gikk ut av produksjon i -98.  Som det sies, oppdaterer den tregt, dessuten har den 8- kanals GPS.  I tillegg har den hatt en del software-bugs, og det innebygde back-up batteriet er etterhvert modent for utskifting (forhåpentlig er det allerede skiftet èn gang), en operasjon som koster noen kroner på et verksted.  Skjermen er også mindre enn den ser ut grunnet en svart "ramme" på bildet, slik at effektiv billedflate ligger under 5 tommer.  Dersom du kan leve med dette, er den vel grei nok, men du skal ikke legge til så veldig mye penger før du  får en adskillig mer "Up to date" ny plotter.  I dataverdenen kan vel denne sammenlignes med en Pentium 300 MHz maskin, man er nå etter hvert kommet opp i ca 3000 (3 GHz)

 

Dersom du kjøper den, pass på å få oppdatert softwaren, dette gjør Simrad gratis.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte selv en CE30 (CP30 med ekkolodd som jeg aldri fikk noen dreis på) i 1996. Plotteren var vel dengang bortimot noe av det beste du fikk for lystbåt. Men det er gått mange år siden da. Plotteren er sen, som det er sagt (gjør ikke så mye hvis du ikke har en hurtiggående båt) og den er vanskelig å lese i sollys (men fin innendørs). Det forhindret ikke at vi syntes det var flotte saker og hadde stor glede av den. Den ble solgt sammen med båten i 2001.

 

Hvis du har mulighet for å legge inn noen ekstra kroner ville jeg heller kjøpt nytt. I og for seg tror jeg ikke 5.000 er en ublu pris, men du får jo en ny CP33 for rundt 15.000 iflg. et av innleggene ovenfo. Jeg fant også Raychart 435 et sted for ca. 10.000, den skal visst være bra -dessuten er det sikkert rabatter å hente. Andre har skrevet varmt om Garmin-plottere her på Baatplassen.

 

Kart kommer da i tillegg, men det averteres gamle C-map briker for 500 kr pr stk (3 stk dekker svenskegrensen - Lista inkl. indre Oslofjord). Nye NT+ wide-brikker (én brikke dekker samme område) koster ca. 2.000. Raychart bruker vel Navionics, Garmin Bluechart. Mulig disse er billigere. Hvilke kart som er best strides det mye om  :lol:.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

:lol: Jaja svaret er vel gitt .Tenker TINE II legger på et par kroner og kjøper ny,hvis det ikke dukker opp et nytt tilbud.Men vil jo gjerne ha en som kansje er litt mer opp 2 date ;) Syntes plutselig den prisen blei vel mye.Tusen takk får svarene , er vel ikke lenge til jeg er tilbake med et nytt spørsmål :) PS:Har fått båtplass.no vimpelen og den er på plass,møtte en i Horten gjestehavn også han med vimpel,derfor han kom bort til meg vel,så der ja , funker den :) Blir fort kjent med andre da......

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...