Jump to content

Båtforsikring: Fjerne kaskoen om vinteren?

Bømlafjord

Recommended Posts

Eg har ein Nimbus 3000 som er forsikret for kr 350.000, betaler da kr 6300 for full kaskoforsikring.

Båten bruker eg jo kun fra Mai til oktober, resten av året ligger den på land.

Eg synest det er ein drøy pris å betale så mykje i forsikring for fem måner bruk, dei syv månene båten ligger på land skulle det vel vere nok med kun brann forsikring.

Noen som har erfaringer rundt dette og vet om forsikringsselskapa har noe ordning på dette?

Eg har ein Nimbus 3000 som er forsikret for kr 350.000, betaler da kr 6300 for full kaskoforsikring.

:eek::eek:

Jeg har forsikret min båt for 850000,- og betaler drøye tusenlappen mindre enn deg...

Jeg ville skjekket opp forsikring med andre selskaper, om jeg var deg. En kan fort komme ut med en meeeget høy timebetaling for å ta noen telefoner. :wink:

Risikoen for kaskoskade er sikkert mye større på sjøen enn på land - men borte er den ikke. Båten kan fremdeles velte/brenne og kanskje andre stygge saker også. Jeg føler meg derfor ganske komfortabel med at kaskoen dekker også om vinteren - og jeg ville neppe våge å være uten.

(min går ikke så fort - derfor? billigere forsikring - 550K for kr 2.830 - kanskje medvirkende årsak)

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

I og med at man nå kan skifte forsikringsselskap innenfor forsikringsåret er løsningen å si opp forsikringen på høsten, tegne ny forsikring i nytt selskap (kun delkasko!) og utvide denne til full kasko når våren kommer. Neste år samme prosess, men igjen må du bytte selskap!

How to get popular without really trying!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

I gjensidige som jeg bruker , på MC og snøscooter så vil premien beregnes og fordeles prosentvis utover året, sånn at det koster mest de månedene risikoen er høyest. Mulig de bruker samme regnemåte på båtforsikring også,siden den også er temmelig sesongbetont?

Hadde forsikring hos IF for etpar år siden på snøscooter, tenkte at med scooteren skrudd "i atomer" så trengte jeg ikke kasko på den på iallefall et halvt år.

Ringte IF men det var jo selvfølgelig ikke mulig å gå ned til delkasko midt i en termin. Så da ble skiltet levert inn og hele polisen på den sagt opp.

(Men å gå opp fra delkasko til full kasko midt i en termin - det har de ingen innvendinger imot :confused: )

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

:eek::eek:

Jeg har forsikret min båt for 850000,- og betaler drøye tusenlappen mindre enn deg...

Jeg ville skjekket opp forsikring med andre selskaper, om jeg var deg. En kan fort komme ut med en meeeget høy timebetaling for å ta noen telefoner. :wink:

Hva har du oppgitt som toppfart?

Selv betaler jeg ca 6500 for min Baltic, sum 600 000, toppfart 20 knop. (Gjensidige)

I og med at man nå kan skifte forsikringsselskap innenfor forsikringsåret er løsningen å si opp forsikringen på høsten, tegne ny forsikring i nytt selskap (kun delkasko!) og utvide denne til full kasko når våren kommer. Neste år samme prosess, men igjen må du bytte selskap!

Det hørest ut som en god ide, tror det blir løsningen om ikkje Sparebanken 1 kjem med eit bedre tilbud.

Var inne på sidene til IF i dag og fikk pris på kaskoforsikring på Nimbusen min, ser da at prisene varierer stort ja, dei skulle ha kr 13.500. forsikret for kr 400.000, 210 Hk og 28 knop. :nonod:

Redigert av Nimbus (see edit history)

Med forsikring på båt, så "bruker" du opp forskringen din iløpet av sommersesongen. Rundt 80% skulle jeg tro. Resten dekker vinterens minimale risiko.

Det samme greiene gjelder motorsykkel. Der bruker de følgende regnestykke:

Antall forsikringsenheter =24 (12 mnd x2)

I brukssesongen (ca 6 mnd) forbruker du 3 enheter pr måned, resten forbrukes i vinterhalvåret med 1 forsikringsenheter pr mnd.

var det mulig å skjønne eller uttrykte jeg meg ille klønete nu?

Joda310

Gift med forskiringsagenten sin :-)

ps med en vare til 350K hadde ikke jeg tatt noen tjangs. Hva gjør du hvis du gjør en tabbe og båten går skikkelig istykker? Forsikring er en måte og takle store økonomiske utgifter på. Fruen i huset har ansvarsforsikret bilen til en kunde (ansvar er pliktig i NOrge) fordi han må ha ansvar. Kasko brydde han seg ikke om fordi ".... bilen koster bare 1/2 million og det er ikke noe problem...." See?

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Betaler 7200,- for en 20 foter som gjør 43 knop, og dette er hos Norske Sjø... bet. ca 5000,- for 2 år siden. Synes disse prisene fyker fort opp.

Satte båten min igjen nordpå (innendørs hos forhandler), hvor jeg hadde den med på ferie, og solgte båtplassen/opplagsplassen i Oslo. Samtidig sa jeg opp forsikringen på båten og begynte å undersøke etter opplagsforsikring, det har jeg jammen ikke klart å finne enda. Om noen har tips, mottas det med takk.

Om jeg ikke finner det må jeg vel gjøre som Mouche sier, å tegne delkasko frem til sommeren og utvide den når båten skal på vannet... Men, er det slik med båtforsikring som med bilforsikring, at den er billigere nordpå enn sørpå?

LODDA

mente at Gjensidige reklamerte i noen annonser for en tid tilbake om at man kunne redusere omfanget i vinterhalvåret. Har de gått bort fra det igjen?

Jeg har forsikring i Gjensidige, og har full kasko med redusert omfang f.o.m. 1. November.

Dette fikk jeg tilbud om når jeg tegnet forsikring på båten.

Har dessverre ikke forsikringspapirene foran meg, så jeg kan ikke si med sikkerhet hva som ikke dekkes.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Bytt motor så båten får maksfart under 35 (eller 25) så blir premien billigere. :wink:

Fikk tilbud fra IF på min Yamarin 5940/115hk. Nypris ca 270000,- , fart 35 knop. ca 6500,- pr år.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Med forsikring på båt, så "bruker" du opp forskringen din iløpet av sommersesongen. Rundt 80% skulle jeg tro. Resten dekker vinterens minimale risiko.

Det fremkommer av polisen hvordan selskapet regner ut dette og hvor mye hvilke måneder utgjør av året/årsbeløpet.

Om jeg ikke finner det må jeg vel gjøre som Mouche sier, å tegne delkasko frem til sommeren og utvide den når båten skal på vannet... Men, er det slik med båtforsikring som med bilforsikring, at den er billigere nordpå enn sørpå?

Forsikring er en blanding av sannsynlighetsberegning og statistikk! Derfor vil dette (prisene) forandre seg til dels mye fra år til år avhengig av skadestatistikk for foregående år (et eller flere). Hvordan prisene beregnes varierer mye. Noen selskaper er veldig lite "keene" på båter som går fort og priser seg bevisst ut, noen liker bedre seilbåter, andre motorbåter osv osv.

Har selv mange skadeforsikringer og går igjennom hele pakka hvert eneste år og inhenter priser fra forskjellige selskaper. Litt jobb, men veldig mye å spare så god timebetaling. P.g.a alle forandringene som skjer så har jeg benyttet stort sett alle selskaper som opererer i Norge og ofte benyttet flere samtidig.

Mitt råd er alltid å sjekke nøye og med flere selskaper. Mange viktige punkter å tenke på som f.eks: Avskrivning av utstyr p.g.a. alder, hvor lang er sesongen, skader under vinterlagring, boblehavn om vinteren, utelei osv osv

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det fremkommer av polisen hvordan selskapet regner ut dette og hvor mye hvilke måneder utgjør av året/årsbeløpet.
Ikke hos IF.

Det er bare ett symbolsk tillegg (ca 100kr) dersom båten er i bruk i vinterhalvåret.

Dette tilsier at de betrakter opplag på land som å innebære omtrent like stor riskiko som at båten er på vannet.

Ville også trodd at været om vinteren innebar større risiko for havari enn i sommerhalvåret.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...