Jump to content

Oljelekkasje 18hk sabb

Osalen

Recommended Posts

Hei! Jeg har nylig kjøpt meg 22' plattgatter med 18 hk sabb maskin.

Da jeg målte oljenivået etter jeg hadde hentet båten var det godt under min. merke på målepinnen, fylte derfor på opp til maksmerket, startet motoren og lot den gå en liten stund. Ny måling viste at oljenivået hadde sunket merkbart igjen. Da jeg dro opp noen planker fra dørken viste det seg at kjølen var full av olje. Fant ikke noe lekkasje rundt motoren, så den må nok være i underkant et sted. Skal vaske motoren og se nærmere på det. Men tar gjerne mot gode tip som kan forenkle jobben..

Det er et stort sidedeksel på bunnpanna på disse motorene, for å komme til og gjøre rent i bunnpanna. Vil tro at lekkasjen er rundt denne. Det kan jo også lekke lengre oppe (min pleide å lekke rundt festet til matepumpa) men da burde du se spor etter ole som har rent nedover motoren. Dette høres jo ut som en rimelig stor lekkasje, så da burde den være relativt lett å finne.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kjedelig sak, ØysteinS.

Hvis du kommer til med det, så kan det være en ide å strekke noe gråpapir eller tynn kartong under motoren for å få en ide om hvor lekkasjen er. Men dette tyder vel på at hele motoren må demonteres. Hva sier selger til dette da? Slik lekkasje oppstår vanligvis ikke over natten.....

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Takk for tips. Har ikke fått tak i selger, skal prøve igjen i morgen, men vet ikke om det fører noen vei. Betalte ikke mye for båten så jeg regnet nesten med at det ville dukke opp ett eller annet.

Går det an å bruke trykkluft ned i oljefyllingen for å finne lekkasjen, eller er dette helt uhørt og gjør vont værre?

Tror ikke trykkluft vil hjelpe noe særlig, luften vil bare forsvinne ut veivhusventilasjonen.

Ellers er nok ikke dette noen stor sak, finn ut hvor det lekker fra, demonter, gjør rent, legg på en stripe silikon pakningsmasse og monter på plass igjen. Ingen grunn til å demontere hele motoren for noe slikt!

For å feilsøke kan du jo bare tørke rundt de aktuelle lukene mens motoren går, så ser du hvor det kommer olje igjen. Hvis den lekker så mye som du sier så burde det vise godt. Et annet sted det kan lekke fra er røret til oljetrykksmåleren (tynt kopperrør). Dette er på trykksiden, så der kan det lekke mye og fort hvis mutteren er løs eller røret har fått en knekk. Røret går helt opp til instrumentbordet, så sjekk hele lengden. Min pleide å dryppe en dråe en gang i blant fra der røret gikk inn på instrumentet, men med det forbruket du skisserer her må det vel nesten stå en fin sprut ut av røret da...

Så utrust deg med tørkerull og lommelykt, og følg med mens motoren går! Så finner du nokut av dette, skal du se!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Åpnet det innspeksjonslokket dere snakket om. Boltene var ikke særlig teitet, men lokket måtte bennes opp med skrujern, tror ikke det kan ha ført til den store lekkasjen. Men nede i bunnpanna var der jo bare en liten slant med olje!

Jeg får vel forsette grisejobben å gjøre skikkelig rent. Vil ikke helle på fire nye liter med olje når det bare renner rett igjennom og alt må vaskes opp igjen.

Kan treværket ta skade av avfettning eller zalo? noe annet jeg bør bruke for å få det rent?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...