Jump to content

epoxy litt klissete i overflaten?

OnkelDonald

Recommended Posts

Hei!

Da har jeg støpt et nytt dashbord i epoxy. Fungert kjempebra, og ble steinhardt, men overflaten er litt klissete? Skal det være sånn? vanskelig å forklare.. trykker man fingeren på det så er det litt klebrig å ta den vekk igjen, men overflaten er steinhard (underlaget var i utgangspunktet bare gaffateip). Er rimelig sikker på at jeg har blandet riktig i forhold til en tidligere tråd her om blandeforhold.

Hva sparkler jeg med for å få helt smooth overflate når jeg nå skal i gang med sparkling og pussing?

Til å sparkle må du bruke noe som er epoxy basert, f.eks araldit.

Ville heller ha benyttet ren epoxy sparkel for båt. Araldit og lignende lim er lite egnet til sparkling synes jeg (har forsøkt). Vanskelig å få til å holde seg på plass og håpløs å slipe!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Til sparkel bruker du ren epoxy blandet med glassballonger, sånne bitte-bitte små glassperler, ser omtrent ut som hvit melis el. Dette får du kjøpt der hvor du kjøper epoxy. Ellers så skal ikke overflata normalt være klebrig, men om temperaturen er noe lav og luftfuktigheten høy så vil epoxyen skille ut et fettstoff under herdeprosessen. Dette vasker du bort med Zalovann, og det må du gjøre før du sparkler eller legger på flere lag med epoxy, ellers vil det ikke feste skikkelig, litt pussing med sandpapir før neste lag er også lurt, men zalovann først.

Om du hever temperaturen med 5 grader C så halverer du herdetiden....... dvs senker du temperaturen med 5 grader s"dobbler du herdetiden. Tilsvarende vil 10 grader gi en faktor på 4 og 15 grader temperaturendring en faktor på 16, men ikke overdriv........

Heiv støpen min i ovnen å satte den på 50 grader. så ser vi om det gjør susen :)

Angående sparkel hadde jeg håpet å slippe tokomponent. Dette er som sagt til et instrumenthus, så det er jo ikke snakk om noe som skal være lenge under vann osv. Er det ikke egnet med noe "ferdigspakel" på tube eller noe sånt?

......... men hadde håpet å slipe tokompsparkel til den jobben...

Når det allerede er lagt så mye arbeide i det, ville jeg ikke ta risken på en dårlig sparkel som kan dette av med tiden. Jeg ville absolutt brukt en tokomponent sparkel og vannslipepapir.

Spørsmål til spesialistene: Siden dette bare er et dashbord, ville det kunne holde bra med polyester sparkel (som for bilkarrosseri) dersom en rubber og avfetter godt føst??

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...