OnkelDonald Startet 24.September.2006 Del på Facebook Startet 24.September.2006 Hei! Da har jeg støpt et nytt dashbord i epoxy. Fungert kjempebra, og ble steinhardt, men overflaten er litt klissete? Skal det være sånn? vanskelig å forklare.. trykker man fingeren på det så er det litt klebrig å ta den vekk igjen, men overflaten er steinhard (underlaget var i utgangspunktet bare gaffateip). Er rimelig sikker på at jeg har blandet riktig i forhold til en tidligere tråd her om blandeforhold. Hva sparkler jeg med for å få helt smooth overflate når jeg nå skal i gang med sparkling og pussing? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
monique Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 Epoxy`en må utherdes, ca 18 timer i 40 grader Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 Har du blandet epoxy godt med herder...slik at det ikke er noe epoxy igjen som ikke har herder? Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 24.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2006 Jeg har blandet godt så det er ikke det som er problemet. Det er ikke mer enn ca 16 grader der støpen står, hvor lang tid tar det da omtrent? Så det skal med andre ord, overhodet ikke være klissete på overflaten på ferdig støp? Hva bruker jeg som sparkel før lakking? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
monique Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 Du bør få det litt varmere der du står, hva med en vifteovn og litt "lokal" tilldekking? Til å sparkle må du bruke noe som er epoxy basert, f.eks araldit. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 Til å sparkle må du bruke noe som er epoxy basert, f.eks araldit. Ville heller ha benyttet ren epoxy sparkel for båt. Araldit og lignende lim er lite egnet til sparkling synes jeg (har forsøkt). Vanskelig å få til å holde seg på plass og håpløs å slipe! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ok67 Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 Til sparkel bruker du ren epoxy blandet med glassballonger, sånne bitte-bitte små glassperler, ser omtrent ut som hvit melis el. Dette får du kjøpt der hvor du kjøper epoxy. Ellers så skal ikke overflata normalt være klebrig, men om temperaturen er noe lav og luftfuktigheten høy så vil epoxyen skille ut et fettstoff under herdeprosessen. Dette vasker du bort med Zalovann, og det må du gjøre før du sparkler eller legger på flere lag med epoxy, ellers vil det ikke feste skikkelig, litt pussing med sandpapir før neste lag er også lurt, men zalovann først. Om du hever temperaturen med 5 grader C så halverer du herdetiden....... dvs senker du temperaturen med 5 grader s"dobbler du herdetiden. Tilsvarende vil 10 grader gi en faktor på 4 og 15 grader temperaturendring en faktor på 16, men ikke overdriv........ Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 24.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2006 Heiv støpen min i ovnen å satte den på 50 grader. så ser vi om det gjør susen :) Angående sparkel hadde jeg håpet å slippe tokomponent. Dette er som sagt til et instrumenthus, så det er jo ikke snakk om noe som skal være lenge under vann osv. Er det ikke egnet med noe "ferdigspakel" på tube eller noe sånt? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
mons Svart 24.September.2006 Del på Facebook Svart 24.September.2006 Hei Hvis epoksyen din har vært utsatt for frost under lagring kan det hende den forblir klissete. Sparkling bør helst gjøres innen ett døgn for å få god vedheft, hvis ikke må du rubbe godt og bruke sparkel med god vedheft, fortrinnsvis på epoksybasis. Sitér dette innlegget Mons Link to post
OnkelDonald Svart 24.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2006 Har ikke vært utsatt for frost, men konstant temperatur på 15 grader i ca 24 timer nå... heiv den i ovnen så får vi se. Rubbing er ikke noe problem, det må pusses på uansett men hadde håpet å slipe tokompsparkel til den jobben... Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
teoj Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 Det er aminer som kommer til overflaten etter herding. Vaskes bort med varmt vann. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 ......... men hadde håpet å slipe tokompsparkel til den jobben... Når det allerede er lagt så mye arbeide i det, ville jeg ikke ta risken på en dårlig sparkel som kan dette av med tiden. Jeg ville absolutt brukt en tokomponent sparkel og vannslipepapir. Spørsmål til spesialistene: Siden dette bare er et dashbord, ville det kunne holde bra med polyester sparkel (som for bilkarrosseri) dersom en rubber og avfetter godt føst?? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
monique Svart 25.September.2006 Del på Facebook Svart 25.September.2006 Du kan bruke epoxy på polyester, men ikke motsatt, da det vil løsne etter en stund. Ellers hvis du skal sparkle med epoxy i blandet glass eller fenol ballonger, så må du passe på at du ikke får den for tykk, for da har det lett for å bli mye luft i det du sparkler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.