Jump to content

Forberedelse til VHF-kurs

Flybridge

Recommended Posts

Ser at det ligger linker til "Båtførerprøven, Test deg selv" - helt topp.

Skal i neste måned begynne på VHF-kurs for å ta sertifikatet, og i den forbindelse er jeg ute etter linker for å lese og forberede meg litt til dette kurset.

Finnes det noen sider "her inne" eller andre steder hvor jeg kan finne stoff til mine forberedelser. Er helt nybegynner på VHF. På forhånd takk.

Hilsen: Capitan of Canopus

• 1 måned senere...

Etter studier av VHF pensumheftet og litt "lek" med Telenor Maritims prøveeksamen på nettet, ble VHF-prøven avlagt som privatist i Kongens gt. 8 i Oslo i ettermiddag. Gikk i baret på et par "lurespørsmål", men ikke verre enn at det ble bestått med grei margin. :flag:

Greit og overkommelig opplegg, som kan anbefales for de som måtte ha behov!

Har akkurat startet på VHF kurs og deltatt på første av tre kvelder. Har lest litt gjennom pensum og tenkte jeg skulle prøve testen som er lagt ut v/maritimradio.

Klarte testen med glans. Ikke fordi jeg er så veldig god.....men denne testen var temmlig innlysende/enkel. Ikke mye lesing som skal til for å klare dette.

Uten noen forkunnskaper av noe slag på VHF og uten å ha lest en setning på pensum, prøvde jeg for morro skyld å fylle ut "testprøven". Har fått med meg at man skal si "Pan-Pan".....

Tror jeg skal melde meg opp som privatist :cheers:

Hadde 2 feil. Og nei, jeg er ikke smartere enn gjennomsnittet.... :cool:

Synes svaralternativene var greie. Ett alternativ var "far off". Med alminnelig sunt "bondevett" gjettet jeg riktig av de resterende overaskende mange ganger....

Den testen avskrekket i hvertfall ikke meg. Kanskje jeg skal stikke innom prøvelokalet i Oslo.

Så kan jeg heller lese litt på pensumhefte når jeg får tid... :lol:

Ja nå "sitter" jeg og er stolt eier av src/vhf radiooperatørsertifikat.

Lærte mye nyttig på kurset som jeg gikk før eksamen som er uuværlig ved en krise-situasjon. Om det er du eller andre som er i krise og kommuniserer på kanalene.

Det er riktig som Solgangsbris sier: ". . . å være best mulig i stand til å gjøre korrekte ting når situasjonen krever det".

Det viktigste er å vite hvordan man forholder seg til kommunikasjon på kanal 16.

Hvordan forholder du deg på VHFen når du hører MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY.

Hvordan forholder du deg på VHFen når du hører MAYDAY RELAY

Og når kan du "klemme inn klipa" igjen etter et MAYDAY på kanal 16.

Slike ting bør man kunne, derfor er pensum viktig.

Så kan man bruke arbeidskanalene til snakk båt til båt etc.

Hilsen: Capitan of Canopus

• 2 uker senere...

Da er kurset vel overstått og prøven er avlagt, med èn feil :flag:

Jeg vil oppfordre andre til også å ta dette kurset, samt anskaffe seg VHF utstyr. Dette er meget viktig utstyr ombord. De fleste apparater du kjøper for en rimelig penge i dag, er utstyrt med DSC. D.v.s. en digital radio som sender ut en på forhånd programert nødmelding - kun ved å trykke på en knapp. Kyststasjoner og andre båter i nærheten vil da umiddelbart få meldingen. Passasjerfly over deg det samme. De får alarm på sitt utstyr og viderevarsler dersom ikke kyststasjonen kvitterer. Er du i nød - settes m.a.o. redningsapparatet i gang umiddelbart.

For øvrig er rekkevidden suveren og kan ikke sammenlignes med dekningen til en mobiltelefon. På seilas over Skagerak, vil du hele tiden være innenfor rekkevidden av en kystradiostasjon. Og du kan sende/motta alt fra nødmeldinger til telefonforbindelse via VHF. Er du svært langt til havs og utenfor rekkevidde av kystradiostasjon, vil du likevel nå alle som befinner seg innenfor en radius på 70 - 80 km!

Kurset var enkelt og prøven likeså. Et VHF apparat får du i dag fra ca kr. 2000. LØP OG KJØP.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

det er dessverre ikke alle sprs.som er rett her ex.nr.11.det er radiooperatøren på en båt som har ansvaret,dette blir feil på oppg.har akkurat avlagt examen og en del sprs.er dessverre veldig diffuse og går på skjønn.dette er min\vår erfaring med samtlige examenoppg.vi har gjennomgått.MEN synes du disse oppg.er enkle,så er de nye av året mye verre enn de gamle.tok examen i går og det viste seg at de ikke var så enkle som de gamle.så for dere som har tatt testen av de gamle-de holder ikke mål.mye mere tekniske sprs.på årets oppg.Ett tips:DET LØNNER SEG Å LESE

DETTE GJELDER SIDEN ESPENTC HAR LAGT UT

Redigert av m/s draugen (see edit history)
det er dessverre ikke alle sprs.som er rett her ex.nr.11.det er radiooperatøren på en båt som har ansvaret,dette blir feil på oppg.

Kan du huske ordlyden i spørsmålet?

For øvrig er jeg enige i at man må lese. Man får ikke med seg helheten uten å ha gjennomgått pensumheftet.

Når det gjelder eksamenssprøsmålene, er det lurt å først luke ut de alternativer som åpenbart er uriktig. Så var det oftes to alternativer igjen som kunne være aktuelle. Dersom man tar seg litt tid til å lese de to alternativene nøye, så er det ikke så vansklig å finne rett svar. I alle fall ikke dersom man har lest pensumheftet.

Er helt enig med "Draugen" angående spørsmål 11.

Spørsmålet er:

Hvilken person er ansvarlig for radiotjenesten ombord.

Svaret på spørsmålet er person med gyldig radiosertifikat. Dette svaret blir feil i demoeksamen.

Det rette svaret på demoeksamen er båtføreren/person som har ansvar for fartøyet, som er feil svar.

Det som kursholderen sa og ba oss legge spesielt merke til er akuratt dette spørsmålet.

Tingen er att den som har ansvaret for skibsradioen er den som har radiosertifikat. Men "kapteinen" har øverste myndighet og bestemmer når meldinger skal gis. Bare kapteinen kan for eksempel bestemme når en nødmelding skal gis. Opperatøren gir den på ordre.

Altså kapteinen har øverste myndighet over skibsradioen mens,

radiopperatøren har ansvaret for skibsradioen. :smash:

For de som vil ha det med teskje :wink:

:flag_sw:

• 1 måned senere...
Svaret på spørsmålet er person med gyldig radiosertifikat. Dette svaret blir feil i demoeksamen.

Det rette svaret på demoeksamen er båtføreren/person som har ansvar for fartøyet, som er feil svar.

Ja, det stemmer. Og akkurat den feilen har jeg påpekt flere ganger overfor Telenor uten at de har tatt bryderiet med å fixe den.

Jo Eirik - hvor er du??? :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ser at det ligger linker til "Båtførerprøven, Test deg selv" - helt topp.

Skal i neste måned begynne på VHF-kurs for å ta sertifikatet, og i den forbindelse er jeg ute etter linker for å lese og forberede meg litt til dette kurset.

Finnes det noen sider "her inne" eller andre steder hvor jeg kan finne stoff til mine forberedelser. Er helt nybegynner på VHF. På forhånd takk.

Hei

Kjøp boka og les litt og avlegg prøven dette er ikke noe problem.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...