power Startet 25.September.2006 Del på Facebook Startet 25.September.2006 Er det noen som kjenner til ett firma i Oslo / Akershus som kan utføre syrebad av en Motor-blokk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 sjekk med norsk bilkompagni a/s Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 (redigert) Sarpsborg Motorverksted. Ligger i sarp, men er ikke mer enn 1 times kjøring fra Oslo. Kan hende prisene i sarp er bedre enn i oslo og at det er verdt 2 tuerer. http://www.motorverksted.no. Pris-uttdrag: Rensebading ( syrekoking ) exs.mva inkl.mva Komplett motor fra 1200,00 1500,00 V8 blokk 560,00 700,00 V6 blokk 560,00 700,00 4 syl. blokk 520,00 650,00 Husk at syrebad ødelegger lager i motoren. Er det derfor snakk om eks. en V8´er, må du bytte lagrene til camakselen etterpå (kan være litt trixy å bytte og krever spesialverktøy) Redigert 26.September.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sofaseileren Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Sikkert et dumt spørsmål, men: Kan noen forklare hva syrebad brukes til? Er det et alternativ til sandblåsing? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 26.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2006 Takk for tipset Larspo Snakket med ett firma på Fornebu som ta 1200.- + mva for kun blokk så da blir det nok en tur till sarp kombinert med harry tur så blir dette en god butikk Når man syrevaske en blokk så blir kjølekanaler 100% rene , ja blokka ser ut som ny . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 (redigert) Sikkert et dumt spørsmål, men: Kan noen forklare hva syrebad brukes til? Er det et alternativ til sandblåsing? Sandblåsing gjør man utvendig og til "grovarbeid". Med syrevask, så blir hele motoren vasket. Også de minste oljekanalene og alt innvendig. Sandblåser du motoren innvendig, så har du nok ødelagt den. I tillegg så reagerer syre med rust og løser dette effektivt opp. Ser ut som ny, men er "noe" tynnere i godset. Er enkelt, realtivt billig og effektivt. Ulempen er at det går utover lagre som ikke er tatt ut. Redigert 27.September.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Da bør du vel få pris på innsetting av nye lager samtidig med vaskingen. Sarpsborg motorverksted er vel det første stedet jeg hadde gått til skulle jeg hatt andre til å gjøre en jobb med en motor. Kanskje du får en "pakkepris" Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Jeg var med å gjorde en slik syrevaskejobb innvendig av rør for noen år siden. Da vasket vi ca 180m3 med rør. Rørene ble dønn rene uten glødeskall eller andre forurensninger. Dette bør vel også kunne gjøres med de gamle støpejernsklumpene våre. Rett å slett bruke den samme syren, starte opp motoren å la syren sirkulere som kjølevann en time eller to. Denne syren en så miljøvennlig når alle trinn blir fulgt at den kan dumpes hvor som helst. Eneste er at den kan tære mer på aluminium, messing enn stål. Ville derfor brukt en elektrisk pumpe for å sirkulere syren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Da bør du vel få pris på innsetting av nye lager samtidig med vaskingen. Sarpsborg motorverksted er vel det første stedet jeg hadde gått til skulle jeg hatt andre til å gjøre en jobb med en motor. Kanskje du får en "pakkepris" Disse gutta er virkelig profesjonelle, og det til OK pris. Insetting av nye camlagere til V8 koster 750,- tror jeg det var. Mitt syn er at det er verdt det. Disse er trøblete å slå inn, og må gjøres i riktig rekkefølge. I tillegg, så er det et lite hull i de hvor olje skal komme inn å smøre, disse må treffe akkurat hullet i blokka. Bommer du, alle ut og starte på nytt igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 26.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2006 Blokka ble ren og fin den , så da er det bare resten igjen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 Hvilket verksted brukte du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 Er kjølekammer og kanaler også vasket like fine? Da kan det jo være håp for gamle rustne motorer med mer eller mindre tette kjølevannskanaler. Det må jo være gull å jobbe med en så fin motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 27.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2006 (redigert) Jeg brukte BS Teknikk på jobben ! Denne blokka var nesten helt tett med rust i kjølesystemet før syrebad da dette var en sjøvannskjølt motor , så hvis du har en gammel motor som kjøler dårlig så er dette en mulighet . Hele blokka er nå 100% fri for rust og skitt . Redigert 27.November.2006 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Svart 27.November.2006 Del på Facebook Svart 27.November.2006 Hele blokka er nå 100% fri for rust og skitt . Hvordan vil du behandle denne blokka før den igjen kommer i en båt ? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 27.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2006 (redigert) -Vaskes godt med Celelosetynner tynner -2 strøk syreprimer -3 strøk polyritan lakk Primer og lakk bør legges på med sprøyte . Når alle deler er glassblåst lakker og montert så ser det slik ut . Ferdig primet Nesten ferdig montert Redigert 27.November.2006 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Var det slik at denne motoren hadde vært saltvannskjølt? Hvor gammel var den før vedlikehold? Har tilsvarende motorer selv, og lurer veldig på om jeg skal overhale de eller syrevaske og gi nytt liv på den måten. Det jeg er usikker på, er hvor mye korrodert kanalene er, og hvor mye av "godset" som er igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 28.November.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2006 (redigert) Hvis du skal skremme liv en gammel motor så bør du sjekke 2 ting før du vasker den i syre. Alle 8 hull bør hones for og se om det er hull i sylinderveggen. Toppen på blokka bør sjekkes nøye for og se om kjølekanalen er rusta inn mot sylinder . Denne blokka gikk i søppla Redigert 28.November.2006 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avmønstret3 Svart 28.November.2006 Del på Facebook Svart 28.November.2006 Hei, Her er en link som kan være verdt og lese når det gjelder korrosjon i gamle båtmotorer. http://www.oldmarineengine.com/technical/corrosion_1.html Bill Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avmønstret3 Svart 29.November.2006 Del på Facebook Svart 29.November.2006 Her er en link til: www.evapo-rust.com Jeg har ikke prøvd det selv, men jobber med saken. Syre i vannkanaler som tidligere har vært utsatt for sjøvann er ikke verdens beste patent, om noen har en gammel saltvannskjølt motor. Man må i det minste dyppe delene i noe alkalisk etterpå. Bill Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.