Relax Startet 26.September.2006 Del på Facebook Startet 26.September.2006 Diskusjonen pågår i båthavnen: Er det nødvendig å skifte motorolje hvert år, når motoren kanskje ikke har hatt mer enn 50 timers gangtid? Det høres jo litt ekstravagant ut å skulle hive 15 liter mineralsk olje etter så lite bruk (det sitter en rugg av en Ford Sabb i skuta). Har hørt at oljen bør byttes fordi det er uheldige svovelforbindelser i den gamle olje og at det kan skade motoren å la den bli stående i vinteropplaget. MEN: De lærde strides, fordi noen foretrekker å bytte oljen om høsten, mens andre sverger til oljeskift om våren. I sistnevnte tilfelle faller jo svovelargumentet bort. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 At de "lærde" strides er det nok liten tvil om, det viser jo også debatter he rpå baatplassen.no og andre steder. Men en ting er vel rimelig sikkert, at det skader nok ikke å skfte oljen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
nordan family 27 Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Dette har vært oppe mange ganger før - og man er vel ikke noe mer enig. Selv bytter jeg om høsten. Tar ikke så lang tid, og koster ikke allverden - grei forsikring mot eventualiteter. Det gikk 18 liter på motor og gir, og kjøpte Statoil-oljen som kamufleres i Fellesskjøpets pakning. Har den blitt billigere? kostet nå godt under 300 kr for en ti-liters dunk med 15-40 Turbo Pluss Mineralolje. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Se dette innlegget fra Motordoktoren. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Det gikk 18 liter på motor og gir, og kjøpte Statoil-oljen som kamufleres i Fellesskjøpets pakning. Har den blitt billigere? kostet nå godt under 300 kr for en ti-liters dunk med 15-40 Turbo Pluss Mineralolje. Den har vel heller blitt dyrere. I fjor så betalte jeg 214 kr. for 10 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Skifter olje hvert år.og det går i Volvo olje. Da kan de ikke si noe fra Volvo hvis det skulle bli behov for å reklamere på motoren innen 5 år ihvertfall. Jentungen har forresten en 20 år gammel Sierra,den fikk nytt olje filter i sommer. Det gamle var fra 1997. Gamle luftfilteret vat det nesten åpning på også Jeg lider sterkt av tvangstanker om at filterene er viktigere enn oljebytte og at filter skal byttes ved oljeskift. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Er enig med deg thor her angående filteret, jeg har sluttet med oljeskift på bilen, en gammel Passat (94 modell) jeg har, den bruker en del olje så jeg bare etterfyller og skifter filter, går vel en 4 liters dunk på 8-1000 km.... så oljen er alltid bra... Men skal skifte olje og filter på Stauden II nå til høsten, og da blir det nok "Volvo" olje der også av reklamasjonshensyn og kvitteringen for oljekjøp går i permen som dok. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Larspo Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Skifter olje hver høst på båten, men gressklipperen min som er 15 år gammel har jeg hverken etterfylt eller byttet. Har litt å si med at om gressklipperen stopper, så er ikke de like kritisk (eller dyrt) som om båten stopper. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Det må da bli utrolig mye gris ved bare å skifte filter? Vil ikke oljen renne ut da, eller er man bare lynrask med å sette på det nye filteret? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 (redigert) Renner nesten ikke ut no på Grønnklumpen ihvertfall. Tar bestandig av oljefilteret før motoren tømmes. På Fård Sirompan kommer det ikke en eneste dråpe. Filterbytte uten søl går veldig bra. Redigert 26.September.2006 av thor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Er det lettere å få ut mer olje uten filteret påmontert kanskje? Selv brukte jeg en Vakuum pumpe fra Maritim, fikk ut litt i overkant av 8 liter fra min 41 motor. Og da var motoren skikkelig varmkjørt..! Nå er jeg ikke helt sikker på hvor mye olje det går på den, men synes jeg leste er sted at det var rundt 10 liter. Er det da vanlig å få ut det jeg fikk eller? Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Når du skifter olje får du ikke ut det som ligger i filteret. Det kommer bare ut med filteret fordi det er plassert over nivået for oljen i bunnpannen. Det lille sølet du får når du skrur ut filteret får du uansett om det er olje i motoren eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Ja, selvfølgelig. Hadde jeg tankt litt så ligger jo filteret ganske høyt, og hadde jeg hatt olje helt opp dit hadde vi snakket virkelig store mengder........! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Mine TAMD 60 C tar 20 liter (hver ) og ved sist oljeskift med Biltema-pumpe fikk jeg ut 14 liter fra hver. Ikke mer enn normalt det, den gang var nivået lavt, men uansett var det nok litt igjen i bunnpannen. Neste gang skal jeg tømme vanntanken først (den ligger helt akter, nesten 500 liter ) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Gnisten Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Hvor lenge kjører du mellom hvert oljeskift Worse ? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Walter_S Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 (redigert) ......Er det nødvendig å skifte motorolje hvert år Et pragmatisk svar: Det blir ikke værre av å skifte hvert år..... Alternativt: Det kan bli værre av å IKKE skifte hvert år....... "your move......" Redigert 26.September.2006 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Skipper Worse Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Hvor lenge kjører du mellom hvert oljeskift Worse ? Har vel gått nærmere 150 timer siden sist nå, har ikke tenkt å skifte igjen med det første (jeg bruker helsyntetisk ). Det går jo med en del i forbrenning som etterfylles etter hvert, så oljen er nok rimelig frisk uansett, den. Men filtrene skal skiftes nå før vinteren. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
index Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Alternativt: Det kan bli værre av å IKKE skifte hvert år....... Helt enig! Jeg har alltid sett på oljeskift som det billigste og mest virkningsfulle vedlikehold man kan utføre på en motor. Ingenting ødelegger en motor så fort som dårlig olje! Og å tro at oljen blir fornyet pga stort oljeforbruk blir også helt feil, da man ikke forbrenner forurensingene, kun ren olje... Så dritten samler seg opp, og jo mer gjennomslag det er i motoren desto mer forurenset blir oljen. Når det er sagt så er jeg enig i at 50-100 timer er veldig lite for en kvalitetsolje, og den kan nok sånn sett glatt brukes to sesonger før skifte. Hadde jeg hatt 2x 20 liter oljevolum hadde jeg nok vurdert å bruke oljen et år ekstra. Men sånn som det er nå, med et oljevolum på rundt 7 liter synes jeg det er en billig motorforsikring å skifte olje en gang i året. Så er det i alle fall orden på noe.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nøtterøy Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Worse: Tapper du også olja ut gjennom peile hullet? Jeg gjør det, så da var kanskje ikke 8 liter fra 41 motoren så ille gærnt da kanskje! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Eneste praktiske mulighet, selv om en liten kina-mann sikkert hadde klart å komme til tappepluggen under bunnpannen (om den finnes) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
nordan family 27 Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Så dritten samler seg opp forhåpentligvis i filteret? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Ikke bare der nei! Et vanlig oljefilter er såpass grovmasket at mye av dritten går gjennom. Dette samler seg som slam i bunnpanne og kanaler, og kan lage mye ugreie når klumper av dette begynner å sirkulere i systemet. I tillegg kommer syren som blir dannet. En motor som det blir skiftet olje på ofte holder seg i alle fall renere innvendig, og det ser jeg som en fordel.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
saga Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Er det ikke noe stoff som selges for innvendig motorvask? QMI bla.a. - som kunne løse opp all dritten inne i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Jovisst! Forøvrig vannbasert! Hmmmm...skeptisk!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
my lady Svart 4.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2006 (redigert) må mann skifte olje hvert år,skiftet olje ifjor som kostet 475.-( 4,5 liter)motoren har gått ca 20-30 timer i år.har alltid byttet hvert å,men når jeg prater med andre båt eiere sier de at de bytter 2 hvert.en av de er blant annet lastebilmekaniker hva gjør jeg???? Redigert 4.Oktober.2006 av my lady (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.