Jump to content

Unødvendig oljeskift?

Relax

Recommended Posts

Uansett man(n) eller kvinne :smiley: bør oljen skiftes hvert år.

Oljen er sikkert ikke forbrukt hvis den går i bare så kort løpetid, men det er bedre også for å forhindre rustdanning mens motoren står over vinterperioden.

Også skulle man huske at det finnes bl.a. kondensvann i oljen som lagrer seg i bunnpannen.

Dette skyldes noen ganger også vann at det kan ruste hull i bunnpannen hvis vannet står bare lenge nok.

Det skjer ikke ofte, men slik finnes og man må jo ikke forverre dette (forutsettes selvfølgelig at man bruker tømmeskruen, men ikke suger olje ut av motoren).

Men i tillegg får man alle andre uønskete stoffer ut av motoren og de er ganske mange som samler seg der nede.

Noen ganger kan man også se om motoren begynner å utslite allerede (metall i oljen).

Så kan man reagere på dette også tidlig nok.

Så, jeg ville anbefale skifting hvert år (inkl. filter).

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

At man skifter olje selv om den ikke har gått så mange timer henger vel mest sammen med å unngå at man setter vekk båten for vinteren med sot og kondens i oljen. Da dannes det svovelsyre som etser på ramlagrene etc. Men over hvor lang tid, og hvor mye det dannes må man ta en oljeprøve for å finne ut. Da sjekkes TBN-tallet som sier noe om hvor basisk eller syrlig oljen er.

Også skulle man huske at det finnes bl.a. kondensvann i oljen som lagrer seg i bunnpannen.

Har du noen tips om hvordan man skal få ut siste skvetten, de fleste suger ut oljen og da blir jo det verste liggende igjen, slik som slam og vann. De fleste motorer har vanskelig tilkomst, så gode råd her mottas med takk.

Redigert av Ingar (see edit history)

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Har du noen tips om hvordan man skal få ut siste skvetten, de fleste suger ut oljen og da blir jo det verste liggende igjen, slik som slam og vann. De fleste motorer har vanskelig tilkomst, så gode råd her mottas med takk.

Hei

En av egenskapene til oljen er å ta til seg syrer, vann og andre skadelige stoffer. Men det kan være nødvendig å kjøre motoren varm for at den skal "blande" seg med disse uønskede stoffene..

Ikke bare der nei! Et vanlig oljefilter er såpass grovmasket at mye av dritten går gjennom. Dette samler seg som slam i bunnpanne og kanaler, og kan lage mye ugreie når klumper av dette begynner å sirkulere i systemet. I tillegg kommer syren som blir dannet. En motor som det blir skiftet olje på ofte holder seg i alle fall renere innvendig, og det ser jeg som en fordel..

Jeg er enig, overtok en eldre trebåt i sin tid og skiftet olje og oljefilter. Måtte helle ekstra godt med olje på for å skylle ut den tjærelignende bunnslammet. Der var det lenge siden det var foretatt oljeskift og oljefilter. Kan umulig være heldigt å la det slammet gå i kanaler i motoren. :cheers:

Jeg har i alle år vært litt fanatisk med hensyn til oljeskift - skifter heller en gang for mye enn for lite!

Oljeskift i båten koster faktisk såpass lite, at jeg egentlig ikke har råd til å la være. Motoren trenger 10 liter olje, koster 298.- på Felleskjøpet og filteret koster en drøy hundrelapp på en bilrekvisitabutikk.

Kan godt hende det er unødvendig å skifte så ofte, men jeg syns det er en forholdsvis lav utgift for å få ro i sjelen. Liker heller ikke å la bil eller båt stå en hel vinter med gammel olje.

Just my two cents....

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Men i tillegg får man alle andre uønskete stoffer ut av motoren og de er ganske mange som samler seg der nede.

Noen ganger kan man også se om motoren begynner å utslite allerede (metall i oljen).

Har du metall i oljen har det gått åt skogen forlengst. Da har du fått en lydopplevelse du sent vil glemme.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)

Har en Bukh 20 i frå 1979 i tresnekka.. Hadde vore best om eg fekk tappa oljen frå tappe skruen under panna men der kjem eg ikkje til.. Bruker en olje ved navn Delvac, trur dette er en olje som brukast på lastebilar... Har blitt fortalt at eg bør skifte olje på hausten og ikkje på våren slik vi har gjort tidligare... Har en følelse av at vi kansje har slurva litt me filter, bør dette skiftast når eg skiftar olje?? Motoren går forøvrig som ei klokke sjølv om denne er sjøvannskjølt... Hadde opp toppen for tre år sidan men dette viste seg å vere unødvendig, alt såg bra ut men den vart likevel slipt å ordna for nye 23 år :yesnod:

Gjør meg mine tanker når jeg bytter olje. Motor går sånn ca. 50 timer i året. Oljeksift intervall er 500 -femhundre- timer eller en gang i året. (Samme som for dieselfiltre.)

Problemer med kondens eller vann i oljen betrakter jeg som ikke eksisterende. Eventuell kondens som dannes i sommersesongen vil fordampe under drift. Kondens som oppstår vinterstid vil jo også oppstå om oljen er ny. Skal man i så fall bytte ubrukt olje som bare har stått i motoren over vinteren?

Svovel i oljen skal etter ryktene komme fra diseloljen i form av sot og forbrenningsrester som finner veien ned i bunnpannen. Jeg antar det er et sterkt overdrevet problem all den tid svovelinnholdet i diesel er redusert i senere år. (ref. påstand om redusert smøring av innsprøytningspumpe og dyser p.g.a. avsvovling.) Går ut fra at instruks om årlig oljeskift også gjelder bensinmotorer der drivstoff er uten svovel.

Må si jeg sliter litt med å motivere meg for å gjøre jobben. Jeg finner ingen dokumenterte årsaker for å bytte hvert år, kun rykter. Samtidig har jeg problemer med å ikke følge motorfabrikantens anbefaling/pålegg. Resultatet blir at jeg bytter olje for å være sikker. kr. 300 til Felleskjøpet/Statoil, kr. 125 til VP for filter. Alle tre smiler smiler, to gnir seg i hendene og en (lettlurt?) sover litt bedre. :flag:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Svovel i oljen skal etter ryktene komme fra diseloljen i form av sot og forbrenningsrester som finner veien ned i bunnpannen.-

Sot som finner veien ned i bunnpannen, kommer fra karbon i dieseloljen, ikke fra svovel.

Svovel fra dieseloljen finnes ikke igjen i smøreoljen ettersom de små mengdene svovel som brennoljen inneholder, binder seg med smøreoljens KOH, det stoffet som gir oljen alkalitet og angis som TBN. Forbindelsene blir til ufarlige salter.

.......Oljeskift i båten koster faktisk såpass lite, at jeg egentlig ikke har råd til å la være. --------Kan godt hende det er unødvendig å skifte så ofte, men jeg syns det er en forholdsvis lav utgift for å få ro i sjelen.

Just my two cents....

:yesnod: Helt på linje med JonnyBoy der!

Your two cents, and another two from me as well............ :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Sot som finner veien ned i bunnpannen, kommer fra karbon i dieseloljen, ikke fra svovel.
Forsøkte egentlig å si at disse "reiser hånd-i-hånd" ned i bunnpannen. (Samtidig og gjennom de samme åpningene.) :smiley:

Det jeg ikke finner er noen årsak for et årlig oljeskift uavhengig av driftstid!

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Det jeg ikke finner er noen årsak for et årlig oljeskift uavhengig av driftstid!

Det har ikke jeg funnet heller. Oljeanalysen må vise noe som krever oljeskift, synes jeg, og siden analysen på tross av manglende oljeskift på to av mine motorer (diesel og bensin) de siste 10-20 år viser tilfredsstillende verdier, ser jeg ingen grunn til å blande kalenderen inn i dette. (Og de siste 40 år eller så har jeg periodevis gjennomført analyser angående min bedre halvdels verdier og også der kommet ut med gunstig resultat).

Oljeskift hysteriet er sikkert samma gubben som har funnet på som det å bytte impeller vært år .Bare rør spør du meg , kjørt i 3 år nå jeg med snekka . Er vel ca 1.600 timer , sjekka impeller da båten fikk helsjekk nå før den selges og den impeller'n så helt ny ut . Men klart har du mye penger å ikke veit helt hva du skal bruke dem til så............

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

:confused:

Hei !

Confused ? Ja. På min motor Yanmar 4JH2UTE blir olja nokså snart mørk.

Skiftet nå etter 100 timers kjøring i sommer og den var god og svart.

Forstår da ikke helt når det i noen innlegg blir sagt "at olja er fremdeles klar" og trenger ikke skiftes, hvorfor blir min svart ? Trodde det hadde med at olja gjorde jobben sin og renset motoren. Er jeg på viddene nå og bør skifte straks den blir mørk ? Da vil det bli hyppige skift.

hilsen

haba

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...