Jump to content

Unødvendig oljeskift?

Relax

Recommended Posts

Confused ? Ja. På min motor Yanmar 4JH2UTE blir olja nokså snart mørk.

Skiftet nå etter 100 timers kjøring i sommer og den var god og svart.

Forstår da ikke helt når det i noen innlegg blir sagt "at olja er fremdeles klar" og trenger ikke skiftes, hvorfor blir min svart ? Trodde det hadde med at olja gjorde jobben sin og renset motoren.

Når oljen blir svart, er det et tegn på at den tar med seg skitt fra motorens indre gemakker. Olje som holder seg gjennomsiktig, har ikke tatt opp noe skitt. Da har man enten en dårlig olje eller en motor med god forbrenning og ingen lekkasje av gasser forbi stempelringene eller langs ventilstengene (Adam er fortsatt i Paradis).

Jeg har nettopp byttet motor i en av bilene og tappet da av all olje fra bunnpannen i motoren jeg satte inn. Da jeg fylte ny olje på motoren, kom jeg i skade for å helle på gearolje. Jeg oppdaget fadesen straks, og tappet av gearoljen før motoren var tørnet en omdreining, og jammen var oljen svart allerede. Hvis dette hadde vært motorolje, ville den fremdeles ha vært fullt brukbar i motoren på tross av farven.

:confused:

Hei !

Confused ? Ja. På min motor Yanmar 4JH2UTE blir olja nokså snart mørk.

Skiftet nå etter 100 timers kjøring i sommer og den var god og svart.

Forstår da ikke helt når det i noen innlegg blir sagt "at olja er fremdeles klar" og trenger ikke skiftes, hvorfor blir min svart ? Trodde det hadde med at olja gjorde jobben sin og renset motoren. Er jeg på viddene nå og bør skifte straks den blir mørk ? Da vil det bli hyppige skift.

hilsen

haba

Hei du har jo en diesel motor og på disse motorene blir oljen svart med en gang og det er helt naturlig :smiley:

Tror også ofte at det skyldes at man ikke får alt opp når man skifter olje. Jeg merket faktisk forskjell sist jeg byttet olje med en vakumpumpe som sugde helt ned i bunnen av bunnpanna.

Den nye oljen ble ikke helt svart slik det vanligvis har gjort på andre motorer jeg har hatt. Jeg fikk opp så og si alt av gammel olje og det hjalp på fargen selv etter litt kjøring med "nyoljen".

Redigert av OLPI (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...