Jump to content

Hjelp! Min Yamaha 140 hk fusker :(


Daffy

Recommended Posts

:eek::cryin:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 1 år senere...

Nå har jeg høstet litt erfaringer her :cryin:

 

Da jeg skiftet plugger gikk den jo bedre som dere alle så i fjor.

Etter maks 10 timer begynte den igjen å fuske. Da byttet jeg plugger igjen og problemet løst :rolleyes:

Har NGK dårlige plugger :confused: Nei er nok ikke der det ligger...

 

Jeg kjenner en som har begynt å jobbe med klargjøring av Yamaha motorer :cool:

Han snakket med verkstedet og vi ble enige om at de skulle kalibrere forgasserne :smiley:

 

Vi leverte båten på kvelden. Benyttet da anledningen til å heve motoren ett hakk.

Var jo litt spent på hvilke resultater det ville gi.

 

Dagen etter ringer mekaniker som har sett på motoren.

 

Han stotrer frem at det gjelder denne motoren etterfulgt av pause...

Den har skjært seg...

Hvordan kan det ha skjedd? den gikk jo da jeg tok den opp?

Ja altså. Den har null kompresjon på sylinder nr 4 også er sannsynligvis råden gåen på sylinder 2. Den har nok ikke ytet det den skal på en stund. (Det underbygger jo denne tråden. Det er nok ikke propellen det er noe i veien med.)

Det vil koste minimum 20-25000 å reparere.

Da bruker jeg den til den stopper. Den starter jo lett og går relativt greit bare man skifter plugger ofte.

Det ville jeg ikke gjort fordi stempelet kan komme gjennom toppen.

 

Jeg begynte å se for meg noen som ligger rett bak og får stempel i hodet :cryin:

 

Mekanikeren hadde delemotor på hånden og vi ble enige om at jeg skulle kjøpe powerheaden på den og han skulle skifte.

Det gikk noen dager og mekaniker sier at han ikke får av powerhead på denne delemotoren og kan ikke bruke mer tid på det.

Han har imidlertid tatt av min...

 

Denne motoren har nok vært dårlig så lenge jeg har hatt den... Jepp jeg ble lurt :puke:

Flipperen jeg hadde skulle gjøre 45 knop med denne motoren. Jeg oppnådde 36-38

Withen jeg har nå skal gjøre 36 med 115 hk. Det er maks jeg har fått til med denne (140 hk)

 

Dere andre; Ta lærdom av dette.

Ikke kjøp motor uten å ta kompresjonstest. Den kan se pen ut, starte lett og gå pent selv om den er bortimot havarert.

 

Så da var rådyra gode... hva skulle man gjøre?

Reparere selv?

Finne en annen motor?

Begge deler?

 

Det blir nok det siste :yesnod:

 

Jeg kjøpte denne.

2005yamaha130.jpg

 

Så da spørs det om ikke det blir prosjekt ut av den gamle etterhvert.

Alternativet må være om noen byr meg bra for den slik den er nå :smiley:

 

Nå er jeg rimelig spent på hvordan denne beveger seg :smiley:

 

Jeg skal prøve å lage en prosjekttråd ut av denne.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 3 uker senere...

En PERLE!! :cool: -Sett i gang og montér fortere enn f**n... Nå tenker jeg at With én kommer til sin rett....

 

And for the record; Please hunt down any 4-stroke engine of scimilar estimated hp in the beginning; You can dodge all of them if you want....

 

:cool: YAMAHA :cool: rules....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

:lol:

Ferdig montert :smiley:

 

Sjøsetting i morgen :yesnod:

Jeg gleder meg.

 

Skal prøve å få laget en video.

Tør ikke love det fordi jeg er redd man kan glemme slikt i en slik sinnstilstand :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Da har jeg fått et par turer i helgen.

 

Jeg ble vel egentlig litt skuffet :nonod:

Jeg oppnådde en Toppfart på 35 knop og jeg greide 36 med den gamle.

Nå har jeg full vanntank så det er sikkert årsaken, men den andre skulle jo yte omtrent det samme som en 90 eller 100 hk grunnet den dårlige kompresjonen.

 

Jeg skal prøve med originalpropellen og se hva som skjer da.

Den er i aluminium 13x21" hvis jeg ikke tar mye feil.

Snakker litt om dette her også.

 

Sånn bortsett fra det så går den vel litt renere på lavere turtall enn den gamle.

Og den er jo ny og penere å se på :smiley:

Jeg kan vel regne med at jeg slipper å tenke på motor på noen år også håper jeg.

Hvis ikke en hvis kjent syke skulle dukke opp da :rolleyes:

 

Video som jeg lovet kommer etterhvert.

Må bare få lastet den opp.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 11 måneder senere...
Så da var rådyra gode... hva skulle man gjøre?

Reparere selv?

Finne en annen motor?

Begge deler?

 

Det blir nok det siste :yesnod:

ser ikke ut til at det blir tid til det siste

Nå ligger den og tar opp plass som jeg gjerne skal bruke til noe annet.

Derfor selger jeg den til noen som kan ha tid og bruk for den istedet.

 

Se annonse her.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Da var den motoren solgt og litt plass frigjort.

Og jeg kan konsentrere meg mer om det jeg har i bruk :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 6 år senere...

Videoene jeg har linket til i denne tråden fungerer ikke lenger fordi hjemmesiden er fjernet.
Jeg har lagt videoene på Youtube men får som kjent dessverre ikke redigert innleggene.
Hvis moderator vil legge disse videoene på rett plass får tråden litt mer verdi igjen.

 

her er Videoene:
Innlegg 1 Video

Innlegg 39 Video

Innlegg 94 Video

 

Kommentar fra moderator: Flott, det er rettet opp.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...