Onkel Donald Startet 26.September.2006 Del på Facebook Startet 26.September.2006 hei,,, Nå er det likefør jeg skal dra skuta på land, og det gjenstår litt konservering på motoren, bl.a oljeskift. Det jeg lurer på om det er nødvendig å kjøpe inn dyr Mercruiser motorolje, eller er Biltema, eller Statoilstasjonen like bra? Motor: Mercruiser 470, (4 cyl, 170HK, vannavkjølt) Det står i håndboken at det man skal benytte org. Quicksilver 25-W40.... den er dyr O.Donald Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Jeg ville vel ikke ha brukt Biltema sin olje på noe som helst men bortsett i fra det så er nok de fleste oljer i dag veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
2715e Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Vil du utdype bedre hvorfor du ikke vil bruke biltema sin olje??? Meg bekjent er dette opprinnelig en statoil olje... Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Er vel bare en prinsippsak tenker jeg, og oje til 99kr for fire liter ja da tenker jeg mitt. Jeg koster heller på meg en olje som jeg vet er bra. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Du tror den er bra, men du vet ikke. Det eneste du vet er at den er dyrere enn Biltema sin. Så lange spesifikasjonene (som du finner på kanna) holder i forhold til kravet til motoren så skulle alt være i orden. Sitér dette innlegget Link to post
EazyChips Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Noen som pleier å bruke Olje fra biltema?Hva synes dere? Sitér dette innlegget Link to post
Sandvik(a) Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Er ikke redd for Biltema olje jeg. Bruker semi syntetisk på bilen. MB 300 diesel. Har gått 620 000 km. Bytter hver 10 000 km. Ikke forbruk mellom skiftene. Hatt bilen i 4 år. Olja fungerer utmerket. Bruker den på båten med god samvitighet Sitér dette innlegget Link to post
2715e Svart 26.September.2006 Del på Facebook Svart 26.September.2006 Jeg bruker biltema sin mineralsk motorolje på båten og på "gamle bilen". Har ingenting å utsette på biltema sin olje. For å si det slik. Biltema produserer ikke oljen sin selv..de kjøper oljen av en produsent som selger akkurat samme oljen til mere kjente kjeder. Kannene ser ulike ut men innholdet er det samme..tør ikke være helt bastant på dette, men har hørt det fra flere hold... Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Har selv brukt biltema olje i mange år, uten problemer. (på bil) Om du finner en olje med samme spec 25w-40 så mener jeg du trygt kan bruke denne. Var veldig tykk olje da, det var ikke 15w-40 du skal ha? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Forutsatt at oljene har samme specs, hvordan skal jeg da kunne mene noe om hvilken olje som er best? Ser ut som alle motorprodusentene i sine manualer påpeker at man MÅ bruke deres olje, men produserer de olje, eller bare kjøper de inn store kvanta fra et oljeselskap, tapper det på egne flasker, tredobler prisen og selger det til oss "lydige" kunder? Jeg er ikke i tvil om hva jeg tror, men jeg vet ikke! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
skibsplast ohoi Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Jeg er ikke i tvil om hva jeg tror, men jeg vet ikke! Støtter den. Som en kompis av meg sier: Når bønder og entrepenører bruker den billige oljen på fellleskjøpet på sine traktorer og maskiner til oppunder millionen, må den jo være god nok på midt utstyr. Hadde noen av oss begynt å bruke som var feks 50% dyrere, bare for det at motorprodusenten anbefalte den. ... Tror ikke det nei Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Sebaldus Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Er ingen oljeekspert men bruker Biltema på min MD2020. Den har ikke skjært seg enda så det ser lovende ut så langt. For de som ikke tar sjansen på biltema er Felleskjøpet et bra alternativ. Brukte det på en 133hk Yanmar vi hadde i en Viknes, tok ikke sjansen på Biltema der. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Du tror den er bra, men du vet ikke. Det eneste du vet er at den er dyrere enn Biltema sin. Akkurat. Og så lenge det heter "du får hva du betaler for" så tror mange at jo mere de betaler jo bedre er det de får. Og kost/nytte-forhold er jo alltid konstant. Skjønner ikke hvorfor dette uttrykket finnes i det hele tatt. . [sarkasme slutt] Å se på prisen erstatter ikke det å bruke hue (=vurdere et produkt også ut fra andre kriterier, spesifikasjonen så den finnes, tester m m) Har brukt biltema sin halvsyntetisk i en del år til alle 4-taktere som jeg disponerer og ingen av dem har gitt opp ånden pga motorsvikt. Men Biltema HAR mye dr....t, ja. Akkurat som alle andre som tilbyr noe rimelig eller dyrt. Men olje, blybatterier, kabelsko med krympeslange, og annet hører etter min mening ikke i denne gruppen. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Har brukt olje fra biltema i flere år.Den er helt ok,og billig!! Forøvring selger de en masse bra produkter.Noen holder kanskje ikke mål,men oljen er bra Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Min Galant har nå gått 320 000 km på Biltema helsyntetisk olje til 189,- for 4liter. Skifter olje og filter hver 15 000,- og har hatt det samme oljeforbruket hele tiden. SÅ den har jeg ingen betenkeligheter med å anbefale. Er vistnok tappet av Statoil i på deres raffineri i Nynäs, Sverige. Ble "best i test" på en eller annen test for ett par år siden... Her står det litt mer: Reginol og Biltema Det er API-klassen som bestemmer kvaliteten på oljen, ikke navnet på grossisten/kunden som kjøper 100 000 liter i slengen og vil ha sitt eget navn på kanna. Dere tror vel ikke at Statoil eller Hydro fyller sagkjedeolje på de kannene de selger til Felleskjøpet/Biltema/Reginol som en "practical joke" eller for at f.eks Biltemas kunder skal få masse motorproblemer og gå over til Statoil neste gang...? Smøreoljemarkedet er gjennomregulert mht API-klassene, og den produsenten som kødder det til her er ute av "bizniz" kjappere en svint. Hvis ALLE som fyller Biltemas olje sitter igjen med utslutte motorer etter 40 000km, hvem tror dere hadde fått det største søksmålet, Biltema eller Statoil som produsent. Biltema har masse varer de kan leve av å selge. Statoil har drivstoff og smøreoljer. Tipper Statoil ikke sover i timen når de tapper hverken Biltemas eller andre "branded" oljer på kanne. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
skibsplast ohoi Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Vet vi, eller tror vi det er Statoil som produserer for Biltema? Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Sydvesten Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Det er vel kun Biltema selv som kjenner til hvem som produserer den oljen de selger sammen med den som har prudusert den. Det eneset som er sikkert er nok at Bilteme ikke produserer denne oljen selv, men kjøper den i "bulk" fra raffinerier rundt omkring.... Det kan være seg Statoil eller andre raffinnerier. Det er ikke så veldig mange som raffinerer og produserer motorolje i Europa, og jeg regner med at motoroljen kjøpes inn fra et europeisk raffineri på grunn av fraktkostnader... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Nautilus Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Er vel bare en prinsippsak tenker jeg, og oje til 99kr for fire liter ja da tenker jeg mitt. Jeg koster heller på meg en olje som jeg vet er bra. Den eneste måten jeg vet om å forvisse seg om at oljen er bra, er å lese API'en på beholderen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Min konklusjone etter å ha fulgt tråden hittil: Biltema eller Reginol for mine motorer! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ingar Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Ja, det har vært en mengde diskusjoner på forumet om dette og jeg kan ikke huske å ha sett et eneste begrunnet argument for ikke å bruke f.eks. Biltema eller Reginol. Alt taler også for at Biltema=Statoil. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 (redigert) Hva er det egentlig som taler for Statoil leverer Biltema oljen, bortsett fra en del innlegg her opp gjennom tiden. Jeg har ennå ikke sett noe annet etter rykter om dette så vidt jeg kan erindre.. finnes det noe kronkret dokumentasjon på dette, hvis ikke så er det vel kun rykter og gjetninger en baserer seg på.. Redigert 27.September.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Brutus Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Det som er litt urovekkende, selv om to oljer har samme viskositet, er om tilsetningene i oljen er de samme i billigoljen og en olje som er litt dyrere. Slik at kanskje egenskapene til oljen brytes raskere ned i den ene i forhold til den andre oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Instruksjoner for oljeskift Kvinner: Kjør inn til Esso etter å ha kjørt 1500 mil siden siste oljeskift. Drikk en kopp kaffe. Etter et kvarter betaler du og forlater stasjonen. Menn: 1. Kjør til Biltema og betal 500 kroner for olje, oljefilter, hånd-rengjøringskrem og en ny Wunderbaum. Kjør også innom et høvleri på veien hjem og få med deg et par sekker med sagflis som du skal ha til å suge opp oljen du kommer til å søle. 2. Du oppdager at spilloljetanken er full, og isteden for å kjøre tilbake til Biltema og be dem ta hand om spilloljen, graver du en grop bakerst i hagen og tømmer oljen der. 3. Fra kjøleskapet henter du frem en duggfrisk bayer og tømmer den i et par slurker. 4. Heis opp bilen ved hjelp av jekken. Bruk opp til en halv time på å finne frem til hvor under bilen jekken skal plasseres for ikke å ødelegge noe. 5. Let frem de Europallene som guttungen fikk deg til å stjele. Bygg opp med paller under bilen. Fjern jekken. 6. Åpne en ny duggfrisk bayer i ren frustrasjon. 7. Plasser en bøtte eller lignende under oljepluggen. 8. Let etter den fastnøkkelen som du vet passer til pluggen. 9. Drit i fastnøkkelen og ta en skiftenøkkel isteden. 10. Skru ut oljepluggen. 11. Mist pluggen ned i den varme oljen som (forhåpentligvis) nå havner i bøtta. Få varm olje på deg selv. 12. Tørk av deg. 13. Mens oljen renner ut, ta deg nok en duggfrisk "leskedrikk". 14. Let etter oljefilternøkkelen. 15. Drit i det. Stikk heller et skrujern gjennom filteret og skru det av. 16. Mer øl. 17. Naboen kommer over. Ta deg en bayer sammen med ham og ta beslutningen om å fortsette oljeskiftingen i morgen. 18. Neste dag. Ta bort den oljefylte bøtta som står under bilen. 19. Strø rikelig med sagflis over oljen du sølte ut mens du utførte punkt 18. 20. Øl? Nei, det er ikke mer igjen. 21. Gå ned på Rimi og kjøp flere øl. 22. Skru inn det nye oljefilteret og glem ikke å legge en tynn hinne med olje på pakningen først. 23. Hell på den første literen med olje. 24. Husk på oljepluggen du tok ut under punkt 11. 25. Skynd deg å finne pluggen i bøtta du tok bort. 26. Skynd deg med å sette i pluggen. Strø sagflis på oljen som nå renner rett gjennom motorblokka og som havner på golvet. 27. La skiftenøkkelen glippe over oljepluggen slik at du slår handen kraftig mot bilens underside. 28. Begynn å banne! 29. Kast fra deg skiftenøkkelen. 30. Bann i ytterligere 10 minutter etter at du oppdaget at skiftenøkkelen traff bildet av en bikinikledd Miss Desember 1992. 31. Vask hendene og forbind såret som oppstod etter håndens ublide møte med chassiset på bilen. 32. Øl. 33. Øl. 34. Hell på ytterligere fire liter olje. 35. Øl. 36. Sett jekken under bilen og fjern Europallene etter hvert som bilen senker seg. 37. Kjør bilen med en liter olje for lite i 4000 mil og start om igjen fra punkt 1. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Brutus Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Men det viktigste er jo at man "koser seg" mens man holder på. Sitér dette innlegget Link to post
Vågen Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Etter å ha fulgt denne - og andre - tråder, er det tydelig at det fremgår av oljeforpakningen hvilken kvalitet oljen holder, ikke bare viskositet men noe som kalles API? Er der noen som har tilstrekkelig god greie på dette til å gi en kort innføring i hva en skal se etter når en handler olje? Er det kun viskositet og API-nr., eller er der andre ting i tillegg (her holder jeg mer eller mindre velfunderte oppfatninger om de enkelte oljemerker og -produsenter utenfor!)? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.