Lars H. Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 (redigert) Hei. Jeg har heller ikke dokumentasjon på hvem som leverer oljen til Biltema. Selv bruker jeg olje fra Felleskjøpet, og den leveres i hvert fall fra Statoil. Det kan en lese på Felleskjøpets egne nettsider, f.eks her. Er der noen som har tilstrekkelig god greie på dette til å gi en kort innføring i hva en skal se etter når en handler olje?Litt om dette finnes hos FBI NRK Lars H. Redigert 27.September.2006 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Anonym Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Nå er det likefør jeg skal dra skuta på land, og det gjenstår litt konservering på motoren, bl.a oljeskift. Det jeg lurer på om det er nødvendig å kjøpe inn dyr Mercruiser motorolje, eller er Biltema, eller Statoilstasjonen like bra? Det står i håndboken at det man skal benytte org. Quicksilver 25-W40.... den er dyr Enkelt og greit, bruk en hvilken som helst olje som innfrir alle krav som stilles til oljen.. Det står nok også i manualen, og det står garantert på flaskene, både de Quicksilver-flaskene, og på biltema sine. Jeg ville vel ikke ha brukt Biltema sin olje på noe som helst men bortsett i fra det så er nok de fleste oljer i dag veldig bra. Det er utrolig mange som tror Biltema leverer dårligere produkter enn andre.. Men fakta er at det er en del krav til merking av olje, så lenge den er merket med at den tilfredsstiller en standard gjør den det, og kan trygt brukes på alle motorer med det kravet. Selv hadde jeg nok brukt Biltema om jeg ikke hadde fått Quaker State billigere. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 .....Kjør inn til Esso etter å ha kjørt 1500 mil siden siste oljeskift. Drikk en kopp kaffe. Etter et kvarter betaler du og forlater stasjonen........ Du får nok kaffe på Esso stasjonen, men oljeskift??? Det var før det. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Brutus Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Fra FBI: "Nye biler (0-5 år) skal ha helsyntetisk olje, eldre biler (5-10år) kan bruke delsyntetisk mens gamle biler (10 år og eldre) kan bruke mineralolje" Dette er en sannhet med store modifikasjoner.... Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 (redigert) Jeg kjøper orginal VP olje. Koster rundt 300,- eller no for 5 liter. Synes ikke det er "overpris", og foreskrevet olje så her gjør jeg ikke noe feil (tror jeg da). Redigert 27.September.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Fra FBI:"Nye biler (0-5 år) skal ha helsyntetisk olje, eldre biler (5-10år) kan bruke delsyntetisk mens gamle biler (10 år og eldre) kan bruke mineralolje" Dette er en sannhet med store modifikasjoner.... Det er faktisk såpass store modifikasjoner at det er direkte villedende, og kan føre til maskinskade. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 På min nå 13 år gamle Opel Astra har jeg alltid brukt helsyntetisk olje og det funker utmerket. Men da min forrige bil, en Opel Ascona var 10 år og jeg gikk over til syntetisk fra mineralolje (trodde alt nytt og dyrt var best) fikk jeg et veritabelt oljeforbruk, og ventilforingene måtte skiftes. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brutus Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Jeg bruker nå Mobil1 0w-40. En meget bra olje til kaldstart, man hører på registeret at oljetrykket kommer kjapt. Men det har jo ikke blitt skikkelig bikkjekaldt enda. Vi har bris og 4-5 grader nå. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Jeg bruker nå Mobil1 0w-40. En meget bra olje til kaldstart, man hører på registeret at oljetrykket kommer kjapt. Men det har jo ikke blitt skikkelig bikkjekaldt enda. Vi har bris og 4-5 grader nå. Litt artig det der, mange tilber Mobil1, uten å kunne begrunne hvorfor, andre oljer med samme specs er like bra. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Jeg bruker nå Mobil1 0w-40 Er motoren din godkjent for så tynn olje...? Antar de fleste her snakker om standard 20W-40 eller 20W-50 olje Biltemas helsyntetiske olje er 20W-40 om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
bolla Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 jeg har overhalt en del motorer og mobil1 er den eneste jeg har sett som har ungått å kokse seg under stempelet på en 1600ccm kent motor med 1,5bar ladetrykk og eksostemp. på vel1000gr..247hk på en cortina motor og 70000km før jeg kastet karosseriet(sprakk) plukket opp motoren og den hadde ikke målbar slitasje påsylinder eller rådelager og motoren var REN innvendig...olja funker den..gammel taunus 2liter 30000km på oljeskiftet uten etterfylling...kastet bilen på530000km...men prisen har blitt nesten hinsides de siste åra.. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Er motoren din godkjent for så tynn olje...? Ja, den tilfredstiller alle krav fra produsenten: Spec. MB 229.3/229.5 Hiver den på LC'en også. Man får den for kr.89 pr. liter. Det er ikke så verst pris. Har kanskje ikke noen hensikt på en sommerdag, men når man er på scootertur og det drar seg ned mot -30 på vinteren så er det greit å ha. Sitér dette innlegget Link to post
Andrea Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Hei. Ser Felleskjøpet er nevt. Var der i dag og kjøpte "Super turbo D5" 10W-40 (delsyntetisk). Navnvet er ikke så imponerende men API specen er CI-4/SJ, kvalitetsnivået er bla. Volvo VDS-3 og Allison C-4. Olja er levert av Statoil. Prisen er 398 for 10 liter. Det eneste som er "orginalt" på Volvo-oljen er embalasjen........ Mvh Andrea Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 (redigert) Hei når vi snakker (skriver) olje Har en oversikt liggende over API koder. Er usikker på kilden for disse data. Tror kanskje den er fra Biltema... Kode Betydning API-SD Olje for eldre personbiler (før 1970) API-SE Olje for motorer lagd i perioden 1971-1979 API-SF Olje for motorer lagd i perioden 1980-1988 API-SG Olje for motorer fra 1989 eller senere. API-SH Olje for motorer fra 1989 eller senere. Men bedre kvalitet enn API-SG. API-SJ Olje for motorer fra 1989 eller senere. Men bedre kvalitet enn API-SH. API-CC Olje for dieselmotorer API-CD Olje for turbodiesel- eller spesielle dieselmotorer. Sjekk instruksjonsboka. API-CE Olje for spesielle dieselmotorer nyere enn 1983. Sjekk instruksjonsboka. API-CF4 Olje for hurtiggående dieselmotorer. Sjekk instruksjonsboka. Jeg har en bensin motor fra 1986 - AQ 151A Har i år kjørt på: Volvo olje 15W50 API SG (er usikker på om dette er helsynt eller mineralsk) Har planer om å bytte til: Biltema 5w50 API SL/CF Har alltid hørt at gamle motorer skal ha mineralsk olje. Hva skjer hvis ikke...? Volvo pusheren jeg snakket med ville sterkt fraråde annen olje enn sin egen... Men jeg mener at min overgang Biltema helsynt 15w50 API SL/CF bare er til det bedre for motor - og sikkert lommeboka Har prøvd å finne noe info om dette men har ikke blitt noe særlig klokere Har noen innspill på dette? mvh Styrbert Redigert 27.September.2006 av Styrbert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 (redigert) Jeg herjer mye med motorene mine og bruker bra Biltema olje og det eneste som holder er motorene mine Tror kvaliteten på de er vel så bra som annen olje, hadde kvaliteten vært dårlig så hadde de ikke kunne solgt oljen av fare for motorhavari. Ang havari med biltemaoljen har jeg ikke hørt om det tidligere. Vet at noen ikke benytter biltema 2T olje, en kompis brukte den oljen i sommer på en litt eldre yamaha 225hp og fikk rådebank. men om det var oljen eller slitt motor vet jeg ikke men vet at er mere viktig med riktig bra kvalitet på 2t olje kontra 4t Redigert 27.September.2006 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Har alltid hørt at gamle motorer skal ha mineralsk olje. Hva skjer hvis ikke...?Tja du kan jo lese litt i denne tråden, vet jo ikke sikkert at det er bruken av helsyntetisk olje som skaffet meg disse problemene men det var iallefall en av konklusjonene Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
HC74 Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 (redigert) Jeg må innrømme at jeg ikke har lest alle svarene her, og jeg mener ikke å tråkke på noen tær, men når det gjelder motoroljer som selges i Norge har jeg hørt at de skal imøtekomme endel minstekrav fra bl.a. forsvaret for å kunne selges. En kollega av meg skulle ha motorolje til Jaguaren sin, og i den anledning ringte han til Martin Schancke og spurte om det var noen som helt grunn til at han ikke skulle kjøpe sinsyntetiske motorolje på biltema (til en brøkdel av prisen mange andre tar). Han fikk svar (på finnmrks vis) at den eneste grunnen til ikke å kjøpe olje på Biltema var hvis man var dum... Nuvel, noe olje kan selvsagt være bedre enn annen, men dersom man skifter olje regelmessig tror jeg det ikke er noe problem å bruke noe annet enn 'original' olje så lenge den oppfyller de spesifikasjoner som er gitt av motorprodusenten. mvh HC Redigert 27.September.2006 av HC74 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Overskriften på tråden lyder ”Original motorolje – eller ikke?” Såvidt jeg kan forstå av den er det kun oljer med varemerket til dem som har raffinert oljen som kan tilfredsstille betegnelsen ”Original motorolje”. Det skulle da bety at enten det står Volvo eller Biltema på innpakningen må den betegnes som uoriginal. At konsernet Volvo velger noe som er bedre enn det Biltema velger, har jeg problemer med å tro. Jeg har brukt olje fra Biltema på både bil og båt i mer enn 10 år. Hvis jeg finner noe som er vesentlig billigere og tilfredsstiller motorfabrikantenes spesifikasjoner, bytter jeg gjerne innpakning (innholdet er jo muligens det samme). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 (redigert) Hallo alle sammen Da er jeg tilbake igjen fra -Land til riktig tid. Hvis noen vil ha Quicksilver olje så kan noen kanner fremdeles avhentes i Larvik. Dette olje ha vært annonsert på båtplassen før gamle markedet ble stengt, men deretter har jeg glemmt det igjen Pris for en kanister med "fire-komma-noe" liter er ca. kr. 88,- (privatsalg). Tar noen større mengder så kan vi godt snakke om prisen fordi det er ikke så viktig for meg. Sikkert er det viktigste at man holder øye med API-spec., men dette er ikke alt. Mange type olje inneholder også flere spesielle legeringer. Disse hjelper i mot alt mulige, inkl. rust m.m. Original Quicksilver (og fra andre båtmotorprodusenter) har disse legeringer inne. Punkt. Også vil jeg gjerne fremheve at eiere med firtakts-påhenger skulle være "ekstra-obs". Les bruksanvisningen og garantibestemmelser. Marine Power olje kan f.eks. påvises etter motorskade, men ikke vanlige oljer. Ved garantitida kan dette kommer til å bli en problem. Anbefaling fra meg: Kjører man motoren regelmessig så holder det med forskriftsmessig API. Skal motoren står over lengre tid så anbefales enten konserveringsolje, eller originalolje. Spør man hva "lengre tid" betyr, så er svare at noen motorenprodusentene anbefaler konserveringsolje allerede hvis motoren skal stå i mer enn 2 til 4 måneder. Dieselmotorene er en helt spesiellt fall, fordi dieselrus inneholder en bombe av forskjellige syrer. I tillegg sitter disse greie i hvert vinkel av dieselmotorene. Så, vær litt obs med behandling av motorene spesiellt hvis disse ikke står inne av en likemessig temperert rom. Jørg Redigert 27.September.2006 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Styrbert Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Dette går jo "som olja lyn" Min motor produsent/brukermanual fra 1986 (volvo) sier: Multigrade 19W30 alt. 10w40 API SF (SE) Samme merkeforhandler i dag sier: bruk 15W50 APi SG. Riktignok blir en gammel motor litt mer "romslig" invendig så kanskje en tykkere olje er bedre? Men allikevel er spriket her etter min mening veldig stort sett med min ringe kunnskap om oljer. Mange leverandører påpeker hvor viktig det er å holde spesifikasjonen på oljen, men ikke av olje merke. Hvordan kan produsenten anbefale i dag en annen olje enn den som ble anbefalt da motoren var ny? Mulig at de ikke har annet å tappe på de blå flaskene og at oljen av i dag dekker bedre markedet for mersalg på nyere moderne bensin-motorer fra Volvo. Eller hur? Biltema har ihvertfall olje med rett viskositet /API i forhold til min gamle brukermanual mvh Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 jeg har overhalt en del motorer og mobil1 er den eneste jeg har sett som har ungått å kokse seg under stempelet Da er vi to som har opplevd det samme ,har motor gått på Mobil 1 så er den vanvittig ren innvendig og fri for sot. Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Pris for en kanister med "fire-komma-noe" liter er ca. kr. 88,- (privatsalg). Hvis det er kanner på ca 4 liter er jo dette omtrent Biltema priser. Har hørt mye bra om quicksilver. Spesiellt giroljen Hva er spesifikasjonen på oljen du har? Tar kanskje en tur bortom (sender evt. en IM) mvh Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 (redigert) Hvis det er kanner på ca 4 liter er jo dette omtrent Biltema priser.Har hørt mye bra om quicksilver. Spesiellt giroljen Hva er spesifikasjonen på oljen du har? Tar kanskje en tur bortom (sender evt. en IM) mvh Styrbert Giroljen er enda en tema igjen allene for seg, ja. Spesifik. vet jeg ikke ut av hodet. Helt vanlig, mineralisk Quicksilver motorolje, sort kanne. Dette som ble solgt fra MP siden "100 år". Det eneste jeg lurer om er den saken med temperaturområdet ved bruk. Hos varm motor er det jo nesten egal i disse områder, men kaltstart kan være bestemmende. Jeg sjekker det i morgen. Du behøver ikke å sende en IM, tlf.-nummeren min er offentlig likevel. Ring bare 47040200, den virker altids (må ikke mitt på natten, men ellers hver dag.). Jørg ps: literkanner finnes det også, og Mercury 4-takt-literkanner, hvis jeg husker riktig. Sjekker det. Redigert 27.September.2006 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
SveinHa Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Alt taler også for at Biltema=Statoil.Det er det som er litt plagsomt med Biltema, du vet ikke hva det er og ofte betyr det ikke så mye heller. Jeg kjøper Mobil olje i 20 liters dunker direkte fra bunkersanlegget og betaler Biltema-pris. Da vet jeg hva jeg får og at jeg får det samme hver gang. Hos Biltema får du sannsynligvis Statoil nå men neste gang får du kanskje Mobil eller et eller annet annet... Men det betyr nå egentlig ikke så mye da... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Joerg Becker Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Enig med deg, Svein. Jeg kan også fortelle noe om mitt persønlig (!) mening om biltema-olje. Jeg kjører bil og har kjørt lastebil i mer enn 1,5 million kilometer allerede. Det jeg kjører er bare langstrekke, rolig, og alt i alt hadde jeg flere biler. I tillegg kommer massevis timer med båter, som jeg også hadde flere av. Og også innebilder jeg meg at jeg har "litt" peil om motorer, yrkesmessig siden 1986. Jeg hadde aldri bare et eneste motorskade i alle disse år, unntatt siden jeg er i Norge. Her har jeg kjøpt to ganger halvsyntestisk og vanlig mineralolje for to biler fra Biltema. Den ene ha vært en Isuzu Trooper, 2,8 Liter TD med 120 tkm og den andre en VW T4 2,4 Diesel uten turbo. Begge to ganger sjekkte jeg nøye spesifikasjoner, som vanlig. Begge to motorer gikk i stykke, Trooperen etter 4 dager og T4 motoren etter 3 måneder. Alt kan selvfølgelig være en ren tilfeldighet, med begge to motorer direkte etter hverandre og jeg kan heller ikke bevise noe. Men nå kjøper jeg olje av kjennte merker igjen. Ja, og hva skal jeg si? Ikke noe motorskader siden det og mer enn 180 tkm igjen. Så kan dere sikkert tenke dere hva jeg aldri kommer til å kjøpe igjen. Verken for bil, båt eller hva som helst ha en motor, og spesiellt ikke for egne "kjøretøyene". Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.