roaldbj Startet 27.September.2006 Del på Facebook Startet 27.September.2006 Hørte nå at båt har gått på grunn i Drøbaksundet med farlig last ombord. Håper lasten ikke går ut i dette sårbare fjordområdet som er så rikt på fiskeliv. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Var det ikke på samme sted som Riben gikk på grunn. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
shipohoi Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Det er samme sted. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Se http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1474937.ece Disse seilerne igjen Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2006 Jeg var nettopp innom webkameraet til kuling.com i Drøbak og det synes som om grunnstøting kan være på Småskjær - samme sted som RIBen gikk på grunn ja - i alle fall omtrentlig, se http://www.kuling.com/index.php?Pg=3 Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Lastebåten gikk på grunn fordi den måtte vike for flere seilbåter.... ifølge Dagbladet. http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/09/27/478040.html Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Avmønstret4 Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Det er alltid minst 4 sider av en sak -den ene partens side -den andre partens side -journalistens side og -sannheten, som oftes ikke kommer frem......... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 (redigert) Ett øyenvitne som er intervjuet snakker om seilbåter uten lanterner. Formannen i den lokale seilforening har fått si sin mening. Jeg antar at det er litt tidlig å ta stilling til hendelsesforløpet. NRK får vel få premien for tidlige utspill da de avsluttet sin første melding med et utspill om at småskjær må merkes bedre. (TV2 Nettavisen følger opp med et lengre avsnitt om merking av skjæret. ) Redigert 27.September.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipohoi Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 "Det er fullstendig sprøyt. Vi så skipet lenge før det kom, det var vind i fjorden. Vi hadde med andre ord god manøvreringsevne, sier formann Bjørn Frantsen til Aftenposten.no" En noe mer ydmyk holdning hadde kanskje gjort seg før fakta er på bordet? Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Det var ikke veldig mye vind rundt odden, men greit det var fart. Vi seilte rundt odden i dag og fikk ikke med oss dette, men vi testa å gå på grunn sæl i dag igjenn Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Har dårlig dekning på AISen i Drøbaksundet. Vet noen om Suledrott har kommet seg av grunnen? Hvis grunnen er at en seilbåt har vært en av partene i denne grunnstøtinga, er vel dette noe mange i området har gått å ventet på. Mye rar oppførsel fra enkelte småbåter kontra nyttefartøy. Dette har også vært gjenstand for tidligere diskusjoner her på BP. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sjøtummel Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Drotten ble dratt av kl 2150 i følge VG. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Det var visst ikke en seilbåt, men flere..Astor. Klippet fra nrk.no " - Skipperen har fortalt at to-tre seilbåter kom for nært, kanskje på grunn av strømmer. Da han vek unna klarte han ikke å rette opp båten igjen, og gikk på skjæret, sier han til Dagbladet." Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Astor Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Akkurat rundt jetteen i Drøbaksundet er stømmen til tider sterk. Dette kan også være en medvirkende årsak til at skipet ikke klarte å komme seg ut i leden igjen før det smalt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
shipohoi Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 (redigert) Skuta er like hel og går for egen maskin til langøya for å losse med eskorte fra av Odd Fellow II Redigert 27.September.2006 av shipohoi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Ser at den passerer Tofte i 9.2 kn. mot Langøya. Odd Fellow II ligger et lite stykke bak. Vi får vel en mer offisiell vesrjon etter hvert. Uttalelser direkte etter en slik grunnstøtning blir ofte unyansert. Kjenner dette igjen fra min tid som journalist. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Daffy Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Det var bra... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
bliss X Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Tok en tur for å se på elendigheten. Ikke godt å se så mye i mørket men det virket som det gikk veldig greit å få båten igang igjen Sitér dette innlegget Link to post
shipohoi Svart 27.September.2006 Del på Facebook Svart 27.September.2006 Akkurat rundt jetteen i Drøbaksundet er stømmen til tider sterk. Dette kan også være en medvirkende årsak til at skipet ikke klarte å komme seg ut i leden igjen før det smalt. Kanskje...................Det er akkurat slike ting som gjør tidligere nevnte "sprøyt" uttalelse så dum. Det var og nevnt her at en sak har minst 4 sider. Ting ser gjerne litt annerledes ut fra andre vinkler og perspektiver! Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Her er lokalavisen (Akershus Amtstidende) sin dekning av saken: Traff Småskjær - Skipper skylder på seilbåter. Giftslam-båten ble dratt av grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 En side Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Formann i Drøbak seilforening mener det ikke er konflikt mellom seilbåter og nyttetrafikk i fjorden, iflg. avisene. Da bør han ta seg en tur utpå en sommerdag eller regattadag å se dette fra en annen vinkel. Dette måtte skje. Flere båtfolk jeg har snakket med på Sætre sier at dette kom til å skje. Seilfolket er arrogante og blåser nyttetrafikken en lang marsj. Jeg har selv opplevd et stort antall (50-100) optimistjoller i regatta midt i Drøbaksundet lørdager og søndager hvor trafikken er på sitt værste. Er dette ansvarlig? Burde ikke en slik seilas finne sted i mindre trafikkerte områder? Hadde i dag en prat med en båteier fra Vindfangerbukta båtforening i Drøbak. Han fortalte at det til tider er problematisk å komme ut av egen havn når rundingsbøyene ligger rett utenfor egen havn. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Nøtterøy Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Jeg har selv opplevd et stort antall (50-100) optimistjoller i regatta midt i Drøbaksundet lørdager og søndager hvor trafikken er på sitt værste. Er dette ansvarlig? Dette kan da ikke være mulig?? Optimist joller er det jo i tillegg unger som seiler, og skulle et cruiseskip komme inn, og da rett etterpå danskebåten ut så ville det jo være rene masakren i drøbaksundet! Nei, enten får en legge ned Oslo som havn for store båter, eller så får disse regattaene finne et annet sted! Dette er ikke første grunnstøting grunnet regattaer i drøbaksundet. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Jeg kjenner ikke forholdene i oslofjorden, men det forekommer meg, etter å ha studert kartet litt, ganske oppsiktsvekkende at det foregår regattaseiling i dette området. Det får da være måte på å si "her er jeg"! De gangene jeg har støtt på regattaer lokalt (på Raunefjoren) har regattabanen alltid vært til side for leden og helt uproblematisk for alle andre sjøfarende. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
bliss X Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Det er tross alt ikke så smalt der grunnstøtingen skjedde. Mener leden er ca 280 meter på stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.