Jump to content

Båt på grunn ved Drøbak med farlig last


roaldbj

Recommended Posts

Lastebåten gikk på grunn fordi den måtte vike for flere seilbåter.... ifølge Dagbladet.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/09/27/478040.html

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Ett øyenvitne som er intervjuet snakker om seilbåter uten lanterner. :nonod: Formannen i den lokale seilforening har fått si sin mening. :headbang: Jeg antar at det er litt tidlig å ta stilling til hendelsesforløpet. :wink:

 

NRK får vel få premien for tidlige utspill da de avsluttet sin første melding med et utspill om at småskjær må merkes bedre. :rolleyes:

(TV2 Nettavisen følger opp med et lengre avsnitt om merking av skjæret. :diving: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Har dårlig dekning på AISen i Drøbaksundet. Vet noen om Suledrott har kommet seg av grunnen?

 

Hvis grunnen er at en seilbåt har vært en av partene i denne grunnstøtinga, er vel dette noe mange i området har gått å ventet på. Mye rar oppførsel fra enkelte småbåter kontra nyttefartøy. Dette har også vært gjenstand for tidligere diskusjoner her på BP.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Det var visst ikke en seilbåt, men flere..Astor. :nonod:

 

Klippet fra nrk.no

" - Skipperen har fortalt at to-tre seilbåter kom for nært, kanskje på grunn av strømmer. Da han vek unna klarte han ikke å rette opp båten igjen, og gikk på skjæret, sier han til Dagbladet."

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Det var bra...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Akkurat rundt jetteen i Drøbaksundet er stømmen til tider sterk. Dette kan også være en medvirkende årsak til at skipet ikke klarte å komme seg ut i leden igjen før det smalt.

 

Kanskje...................Det er akkurat slike ting som gjør tidligere nevnte "sprøyt" uttalelse så dum.

Det var og nevnt her at en sak har minst 4 sider. Ting ser gjerne litt annerledes ut fra andre vinkler og perspektiver!

Link to post

Formann i Drøbak seilforening mener det ikke er konflikt mellom seilbåter og nyttetrafikk i fjorden, iflg. avisene.

 

Da bør han ta seg en tur utpå en sommerdag eller regattadag å se dette fra en annen vinkel. Dette måtte skje. Flere båtfolk jeg har snakket med på Sætre sier at dette kom til å skje. Seilfolket er arrogante og blåser nyttetrafikken en lang marsj.

 

Jeg har selv opplevd et stort antall (50-100) optimistjoller i regatta midt i Drøbaksundet lørdager og søndager hvor trafikken er på sitt værste.

Er dette ansvarlig?

 

Burde ikke en slik seilas finne sted i mindre trafikkerte områder?

 

Hadde i dag en prat med en båteier fra Vindfangerbukta båtforening i Drøbak. Han fortalte at det til tider er problematisk å komme ut av egen havn når rundingsbøyene ligger rett utenfor egen havn.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Jeg har selv opplevd et stort antall (50-100) optimistjoller i regatta midt i Drøbaksundet lørdager og søndager hvor trafikken er på sitt værste.

Er dette ansvarlig?

 

Dette kan da ikke være mulig?? Optimist joller er det jo i tillegg unger som seiler, og skulle et cruiseskip komme inn, og da rett etterpå danskebåten ut så ville det jo være rene masakren i drøbaksundet!

 

Nei, enten får en legge ned Oslo som havn for store båter, eller så får disse regattaene finne et annet sted! Dette er ikke første grunnstøting grunnet regattaer i drøbaksundet.

Link to post

Jeg kjenner ikke forholdene i oslofjorden, men det forekommer meg, etter å

ha studert kartet litt, ganske oppsiktsvekkende at det foregår regattaseiling i dette området. Det får da være måte på å si "her er jeg"! De gangene jeg har støtt på regattaer lokalt (på Raunefjoren) har regattabanen alltid vært til side for leden og helt uproblematisk for alle andre sjøfarende.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...