Mulligan Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Her kan man se hvor optimistaktiviteten er idag. Disse små båtene seiler på pølsebane eller trekantbane. Disse blir selvsagt ikke lagt i leia. Når de store båtene seiler stolpeseilas, så vet Horten VTS om det. Dersom dette fartøyet følte seg truet, hvorfor ga de ikke et støt i fløyta? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 lurer på åssen idiotene med trangt gangsyn og dårlige manøvreringsevner skal unngå å treffe den båthavna der, er for meg en gåte. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Dette er ikke første grunnstøting grunnet regattaer i drøbaksundet. Kanskje hukommelsen min som svikter, men har du noen eksempler? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Det er tross alt ikke så smalt der grunnstøtingen skjedde. Mener leden er ca 280 meter på stedet. Men det er sterkt trafikkert. Det er vel også et poeng? lurer på åssen idiotene med trangt gangsyn og dårlige manøvreringsevner skal unngå å treffe den båthavna der, er for meg en gåte. Suzuki Her må du forklare nærmere, Suzuki. I sommer var det optimistjolleregatta ved Drøbak. Jeg møtte en lang "hale" med glade unger på vei fra båthavna i sør, og opp mot Småskjær. Dette var en lørdag eller søndag. Husker ikke helt. Rundt 50-100 stykker. Klarte ikke å telle dem. De var mange. De hadde sikkert følgebåter utpå, men de var vanskelig å oppdage mot alle fritidsbåtene i området. Flere reagerte på alle jollene midt i Drøbaksundet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Suzuki Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Her må du forklare nærmere, Suzuki. Anstrenger du deg, skjønner du det nok. I sommer var det optimistjolleregatta ved Drøbak. Klarte ikke å telle dem. De var mange. Flere reagerte på alle jollene midt i Drøbaksundet. Var alle ruset på dieseleksos ? Ettersom dere mistet evnen til å telle mener jeg ? Rart egentlig, at små joller som aldri plager noen, hverken med støy, utslipp, hekkbølger eller på annet vis, ja rett og slett bare består av glade barn på båttur, blir tema når en gnom renner lasteskipet sitt regelrett rett på moder grunnfjell. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Astor Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Dette blir rett og slett for dumt. Alle som ferdes gjennom Drøbaksundet skjønner at det trange løpet rundt Oscarsborg/Drøbak ikke er lekeplass for seilglade unger. Og alle vi som foretrekker motor er båtfolk som ikke skjønner noen verdens ting. Dette blir også for dumt. Erfarne kystskipere er også i samme klasse? Hva med de som var med i regattaen på onsdag som seilte uten lanterner? Det begynte å mørkne ved 19-tiden. Egentlig burde jeg spart meg for å kommentere deg, Suzuki. Det blir liksom for dumt å forsvare seilfolket for enhver pris. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
bliss X Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Men det er sterkt trafikkert. Det er vel også et poeng? Sterkt trafikkert, men plass nok til en liten lastebåt og noen seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Sterkt trafikkert, men plass nok til en liten lastebåt og noen seilbåter. Og Færder seilasen hvert år Det er ikke så forferdelig trangt her altså. Det er plass til en og annen sportscruiser i ny og ne også. Vi har en svært aktiv seilforening i havna vår. Masse unger i joller og masse voksne i kjølbåter og masse kitere og brettfantaster rett ved siden av. Også har vi 2 Bastøferger hver 1/2 time også. Trening med joller stort sett hver dag fra vår til sen sommer, regattater med kjølbåter et par ganger i uka og 2-3 store, internasjonale arrangementer med 100-vis av seilere som dekker hele farvannet. Noen ganger er det trangt for oss som må vike for alt. Men med litt forsiktig press og litt smil og litt vink synes jeg dette går forferdelig bra jeg. Men jeg har kanskje feil holdning Og vedr. Drøbak seilforening: Jeg stusser litt på tonen i det de skriver på web'en sin Våre politikere og Frogn kommune er tydeligvis villige til å ofre området hvor seilforeningen driver en av sine viktigste aktiviteter for å oppfylle sitt løfte fra forrige valgkamp om å skaffe nye båthavner i Drøbak. Som man ser av fotomontasjen nedenfor vil det ikke være noe plass igjen til trygg seileopplæring av våre yngste medlemmer når den nye havnen blir etablert rett utenfor seilforeningens område. Dette kan direkte sammenlignes med å anlegge parkeringsplass der det i dag er fotballbane! Greit nok at de ikke liker å få fler motorbåtplasser i sitt nærdistrikt - men det får da være måte på hvor selvhøytidelig man skal være synes nå jeg. Men det gjenspeiler kanskje uttalelsene som lederen deres kom med etter at lastebåten grunnstøtte. De var jo ikke akkurat fylt med ydmykhet de heller Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Men med litt forsiktig press og litt smil og litt vink synes jeg dette går forferdelig bra jeg. Men jeg har kanskje feil holdning Spørs om du har for NY motor Bitteliten. Jeg mistenker de dere svartspyende gamle greiene som enkelte har i kjelleren, for å tilføre luften lokalt sett mer enn hva bra er... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Bitteliten Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Jeg er på vannet for å kose meg jeg. Jeg har sluttet å irritere meg over alt og alle. Om jeg skulle irritere meg over andre på vannet hadde listen vært omtrent slik (red - denne lista er ironisk ment) 1. Alle oversosiale motorbåtfolk som skal ligge 14 utpå hverandre og spille trekkspill hele natta 2. Alle seilere som på død og liv skal krysse i trange farvann 3. All nyttetrafikk som ikke viker selv om jeg hevder å ha retten på min side 4. Alle kitere som jeg ikke ser 5. Alle Princess eiere som lager mega hekkbølger i trange farvann 6. Alle kajakkpadlere som ikke har vett til å padle på land 7. Alle fiskere som står og fisker ved inngangen til kanalen og jeg risikerer å få sluk i trynet hver gang jeg passerer dem 8. Alle som har finere båt enn meg 9. alle som har styggere båt enn meg 10. Alle som ikke kan kjøre båt 11. Alle som ikke kan seile 12. alle som kan seile 13. Alle som kan kjøre båt 14. alle måker som spiser krabber og driter ned båten min 15. Alle andre som jeg kjemper mot hver vår for å få båtplass 16. Alle andre som har motorer som ryker Puh... Jeg har helt sikkert glemt noen. JA - alle med gammel Fairline 36 Turbo med rykende motorer og falmet jålestripe på skroget Kort sagt alle andre som har oppdaget at det er fantastisk deilig og avslappende å være på sjøen. Problemet er jo ikke meg. Problemet er alle de andre som ikke gjør som jeg vil - dvs holder seg på land Så ettersom jeg ikke irriterer meg over alle disse så synes jeg det er veldig hyggelig å være på sjøen. På tross av at jeg har ultradatastyrte motorer. Men jeg er jo litt enig med Astor også da. Også seilerne kan ta hensyn av og til. Vi skal jo tross alt kose oss på sjøen alle sammen. Og skulle jeg leve i symbiose med den litt arrogante Drøbak seilforening kan det jo hende at jeg i et litt uvåkent øyeblikk hadde glemt å dra av et par tre knop før jeg passerte båten til formannen Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Poenget er kanskje ikke å forsvare seilere, Astor men heller at kapteinens unskylding for grunnstøtingen - slik det blir framstilt i pressen - virker litt tynn. Han sier liksom litt av det samme som Albert Åberg: "Det var ikke meg, det var Skybert" Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 men det får da være måte på hvor selvhøytidelig man skal være synes nå jeg.Så veldig selvhøytidlige ser de ikke ut til å være, sjekk den popup'en som kommer ved besøk på siden deres.... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Nå er det vel slik att vi som har seilet færdern har hatt opplevelser med nyttefartøy, da vi har måttet gjøre tiltak. For mange år siden med full genoa, tåke, utkikk møtte vi ett nyttefartøy som "helt plutselig var der". Vi var ikke langt unna, ned med genoa, start av motor, bakket så det holdt. 2-3 andre båter gjorde ikke det samme, av hvilken grunn vet jeg ikke. Men skipet slo bakk, og det ble fart i sakene. Etterpå fikk faktisk skipet kritikk for ikke å brukt "tuta". Men faktisk kunne også de andre seilerne ha vist att de så skipet og gjorde tiltak. Ingen grunn til å skape urolige sits. Men færdern er varslet, nyttefartøyer er informert om dette. Når det gjelder grunnlaget for grunnstøtingen igår, for vi sette oss ned og vente. Sære seilere er like sære som sære motorbåtførere. Hverken mer eller mindre. Litt ydmykhet fra de forskjellige, da blir alt så meget bedre. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Litt ydmykhet fra de forskjellige, da blir alt så meget bedre. Nå kan vi øve oss. La oss alle samme si i kor nå E M P A T I Også Y D M Y K H E T Vanskeligere var det ikke. Bare å få det limt fast i panna også nå. Vi er da på sjøen for å kose oss Er vi ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 alle med gammel Fairline 36 Turbo med rykende motorer og falmet jålestripe på skroget Forsiktig, nå ... ellers kommer jeg østover og starter opp ved siden av deg. Du kommer aldri til å bli den samme igjen etter å ha inhalert Hangarskibets hallusinogene hvitrøk. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Følte du deg truffet Det var ikke deg jeg tenkte på - jeg trakterer jo ikke dine farvann. Vi har en lokal søster av deg Sitér dette innlegget Link to post
shipohoi Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 (redigert) Det er tross alt ikke så smalt der grunnstøtingen skjedde. Mener leden er ca 280 meter på stedet. Det er tross alt veldig smalt, når du kommer med et skip. Du kan legge deg i en havn med 4 ganger bredde av lengden på din egen båt, sette fart, så gjøre noen manøvreringsøvelser Det er bredt nok, men ikke til de store utskeielsene. [ Dersom dette fartøyet følte seg truet, hvorfor ga de ikke et støt i fløyta? I såfall skulle det blitt gitt 5 støt i fløyta, men grunnstøtingen skjedde og i etterkant av situasjonen. Med valget mellom å komme tilbake på kurs framfor å dra i fløyta, er det kanskje ikke så rart det var stille fra skipet, om det nå var det. Kanskje ble han overrasket over strømmen som er sterkere der enn ellers Sterkt trafikkert, men plass nok til en liten lastebåt og noen seilbåter. Det er det, om alle viser hensyn, følger reglene osv. Her kommer både holdninger og kunnskap inn. Situasjoer, tydelighet på manøvre (for andre) er viktig. det er ikke trangt for en 40 fots seilbåt, men kan virke trangere for et større skip. Holdningen "an inch is a good as a mile" er genrellt ikke referert til som godt sjømannskap, men brukes flittig av båtbrukere i oslofjorden. Poenget er kanskje ikke å forsvare seilere, Astor men heller at kapteinens unskylding for grunnstøtingen - slik det blir framstilt i pressen - virker litt tynn. Han sier liksom litt av det samme som Albert Åberg: "Det var ikke meg, det var Skybert" Det var vel ingen unnskyldning? men forklaring......................... Nå er det vel slik att vi som har seilet færdern har hatt opplevelser med nyttefartøy, da vi har måttet gjøre tiltak. For mange år siden med full genoa, tåke, utkikk møtte vi ett nyttefartøy som"helt plutselig var der". Vi var ikke langt unna, ned med genoa, start av motor, bakket så det holdt. 2-3 andre båter gjorde ikke det samme, av hvilken grunn vet jeg ikke. Men skipet slo bakk, og det ble fart i sakene. Etterpå fikk faktisk skipet kritikk for ikke å brukt "tuta". Men faktisk kunne også de andre seilerne ha vist att de så skipet og gjorde tiltak. Ingen grunn til å skape urolige sits. Men færdern er varslet, nyttefartøyer er informert om dette. Når det gjelder grunnlaget for grunnstøtingen igår, for vi sette oss ned og vente. Sære seilere er like sære som sære motorbåtførere. Hverken mer eller mindre. Litt ydmykhet fra de forskjellige, da blir alt så meget bedre. Besynderlig at ikke skipet benyttet tåkesignal, ikke tilgivelig egentlig. At skipet "helt plutselig var der", ser det ut til at mange erfarer på færderseilasen. Nå har KNS leid eskortefartøy ifm færderen, som ser situasjoner, og avskjærer seilbåter på farlig kurs foran skipet, og de er det ikke få av. Mange får beskjed om, og blir "overrasket" over beskjed om å skifte kurs/starte motor. Feiler man dette kan man bli disket, eller enda værre kollidere. Er helt enig med det ad ydmykhet............god regel er å prøve å se det andre fartøys muligheter, mao i tankene sette seg selv ombord i det andre fartøy! Men de fleste har vel nok med seg selv? Redigert 28.September.2006 av shipohoi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 sjekk den popup'en som kommer ved besøk på siden deres.... Var det noe galt med den, da?? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Anonym Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Nå kan vi øve oss. La oss alle samme si i kor nå(Klippet vekk masse piss) Vanskeligere var det ikke. Bare å få det limt fast i panna også nå. Vi er da på sjøen for å kose oss Er vi ikke? Kanskje mr bitteliten skal roe ned litt? makan til piss har jeg ikke sett her inne på lenge, den måten å skape kvalme og dårlig stemning på mener jeg du kan dra med deg over til VG sitt diskusjonsforum elns. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Nå synes jeg både empati og ydmykhet ikke er for piss å regne, men respekterer jo selvsagt at andre mener det... man jo både empati og en dose ydmyket, så det så... I morgen er det på fjorden for å kose meg med båten, fruen mens lettmatrosen leker seg... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Astor Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Nå er vi ferdige med det negative karer! Dagens høydepunkt var å komme ut til Bergholmen som to av båtforeningene i Drøbak har "okkupert". Nord på øya holder Drøbak båtforening til med sine sterke røde farger på brygga varsler at her det forbudt å fortøye hvis du ikke tilhører menigheten. Sør på øya holder Vindfangerbukta båtforening til. Her står det med store bokstaver: Fortøyning tillatt! Jeg la til i dag og ble møtt av hyggelige båtfolk som syntes det var hyggelig med "fremmend"-besøk på brygga. Drøbakfolk kan være koslige som andre båtfolk bare man møter dem på en hyggelig måte tilbake. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Anonym Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Nå synes jeg både empati og ydmykhet ikke er for piss å regne, men respekterer jo selvsagt at andre mener det... man jo både empati og en dose ydmyket, så det så... Både empati og ydmykhet er bra saker, men det er fremtoningen til denne bittelille fyren som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Kanskje mr bitteliten skal roe ned litt? makan til piss har jeg ikke sett her inne på lenge, den måten å skape kvalme og dårlig stemning på mener jeg du kan dra med deg over til VG sitt diskusjonsforum elns. Det var ment som en spøk da. Ikke vondt ment overhode. Leit at det ble oppfattet slik. Like mye sleivspark til meg selv som til alle andre. Beklager at det var dumt sagt Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 29.September.2006 Del på Facebook Svart 29.September.2006 Kanskje hukommelsen min som svikter, men har du noen eksempler? For noe år siden, (husker ikke årstallet) var det en Container båt som havnet oppe i rullesteinene etter Drøbak under Færderseilasen! Navigerer etter NAF Veibok Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.September.2006 Del på Facebook Svart 29.September.2006 Seilfolket er arrogante og blåser nyttetrafikken en lang marsj. Forstemmende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.