Jump to content

Båt på grunn ved Drøbak med farlig last

roaldbj

Recommended Posts

Drøbakfolk kan være koslige som andre båtfolk bare man møter dem på en hyggelig måte tilbake.

:cheers:

Jeg synes det er trist at det skal være slik du beskriver med Drøbak Båtforening Astor. Er det vanlig at det er slik rundt omkring?

Jeg foretrekker den siste varianten som jeg har sitert over - der man hjelper hverandre til rette og tar hensyn til hverandre så godt man kan. Det begynner å bli mye båter på fjorden, og da tror jeg det blir bedre om alle hjelper hverandre og tar litt hensyn. Både seilere og motorbåtere :yesnod:

Og vedr. Drøbak seilforening: Jeg stusser litt på tonen i det de skriver på web'en sin

Våre politikere og Frogn kommune er tydeligvis villige til å ofre området hvor seilforeningen driver en av sine viktigste aktiviteter for å oppfylle sitt løfte fra forrige valgkamp om å skaffe nye båthavner i Drøbak. Som man ser av fotomontasjen nedenfor vil det ikke være noe plass igjen til trygg seileopplæring av våre yngste medlemmer når den nye havnen blir etablert rett utenfor seilforeningens område. Dette kan direkte sammenlignes med å anlegge parkeringsplass der det i dag er fotballbane!

Jeg stusser litt på hvorfor dette i det hele tatt står på websiden deres. Så vidt meg bekjent er dette forslaget droppet for en stund siden. Ny båthavn blir istedet planlagt på nordsiden av Gyltholmen. Vv. korriger meg dersom dette ikke stemmer.

Drøbakfolk kan være koslige som andre båtfolk bare man møter dem på en hyggelig måte tilbake.

:cheers:

Astor!

Jeg har selv hjemmehavn i Drøbak, og forstår godt hva du sikter til. At jeg har Drøbak som hjemmehavn er noe jeg ikke snakker så høyt om. Det er faktisk av og til litt flaut. Ofte hører jeg kommentarer som: "Drøbak? Nei der er vi ikke velkommen, så vi seiler forbi."

Drøbak stiller nok i en egen divisjon her. Når det gjelder havner ellers i indre og ytre Oslofjord har jeg med få unntak gode erfaringer. Havner nær Drøbak som får toppscore hos meg er Sætre og Son.

Seilfolket er arrogante og blåser nyttetrafikken en lang marsj.

Sterke ord til deg å være? Personlig møter jeg en masse hyggelige, og lite selvhøytidelige, folk på sjøen, både seilere og folk med "bare" motor. Unntak, ja da, men de er klart i mindretall!

Jeg har sluttet å irritere meg over alt og alle.

.... gammel Fairline 36 Turbo med rykende motorer ....

Irriterer meg laaaangt mindre på sjøen enn på land, men noe som jeg finner plagsomt er den diesel-osen som ligger over hele indre Oslofjord på gode sommerdager! En gammel Fairline fra eller til tror jeg ikke hadde gjort noen forskjell så la ham bare komme!

Ser du unnskylder "noe", men personlig skjønner jeg ikke hva du skal unnskylde!

Mye båter på fjorden? Ja da, en 8/10 dager på sommeren i noen timer så er fjorden fullpakket med båter, men de dagene/timene har jeg ikke så vondt av at nyttetrafikken senker farten litt! Om de kommer til land 17.30 eller 18.00 spiller ingen rolle for det skjer som regel ingen laste/losseoperasjoner før neste morgen uansett!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mye båter på fjorden? Ja da, en 8/10 dager på sommeren i noen timer så er fjorden fullpakket med båter, men de dagene/timene har jeg ikke så vondt av at nyttetrafikken senker farten litt! Om de kommer til land 17.30 eller 18.00 spiller ingen rolle for det skjer som regel ingen laste/losseoperasjoner før neste morgen uansett!

Der snakker du mot bedre vitene gitt. I dag foregår laste/losseoperasjoner 24/7. Og jeg kan love deg at det betyr ganske mye om visse fartøyer ikke kan holde ruta si. Kaiplass er bestillt, neste båt skal inn etterpå osv.

En en halv time er jo

ikke all verdens da, men om en må vente på en optimist regatta, så går det jo fort mer enn en halv time!

Der snakker du mot bedre vitene gitt. I dag foregår laste/losseoperasjoner 24/7.

Tydeligvis! Viser også at tiden har gått (fra meg?). På 70-tallet så jobbet jeg et par år som klareringsagent i Oslo Havn, bl.a. alle bananbåtene, gjødsel fra Glomfjord til Felleslager/Felleskjøpet, båter som dokket på Aker osv og hvis en båt kom inn på kvelden så bestilte man som regel ikke gjenger før neste morgen for det ble for dyrt. Hva/når det er dyrt/for dyrt har jo også med avgifter til havnen (og los) å gjøre, vanligvis er det ekstra på helg/natt osv, og til slutt må man beregne verdien av skipet (T/C verdi) ved å forsinke skipet (slowspeed)/alternativt kjøre på, bestile overtid osv osv.

Uansett så bør vi etterstrebe en verden hvor noen av de mykere verdier/livskvaliteter prioriteres, og jeg har lite vondt av et skip/reder som må redusere farten noe inn indre Oslofjord en gang i blant, de går jamen fort nok som det er!

Tydeligvis! Viser også at tiden har gått (fra meg?). På 70-tallet så jobbet jeg et par år som ...................... :sailing:

Jobbade på tankbåt en sommer i början på 70-talet....

ibland hann vi ikke förtöja riktigt innan slangen var kopplad o vi började pumpa olje...

o likadant lossades förtöjningar, o vi låg o kjörde på springet tills dom siste dropparna var ombord(/

eller iland)

men o andra sidan låg vi på redden en gång utanför Ryssland i 4 dager i väntan på att få komma in o lasta........

då fiskade vi för att få tiden o gå ...ganska kul o lyfta torsken kanske en 6-7 meter innan den kom

opp på dekk. :fishing:

S/Y Gunga Din

men om en må vente på en optimist regatta,

Dersom det er slik at du har mått vente på en regatta med Optimistjoller, så ville jeg uten opphold tatt dette opp med vedkommende seilforening.

Det er et klart brudd på sikkerhetsbestemmelsene at dette har skjedd. Det vil bli oppvask både i banekommite og klassekommite.

Det er jo også dommerbåt og følgebåter sammen med disse, så jeg finner det litt rart. At de har krysset leia på vei til banen er en annen sak. De kan jo ikke bære båtene rundt.

Men det er godt organisert idrett dette her, og regler og bestemmelser har disse soppene i disse små jollene faktisk god greie på fra opplæringen sin.

Ja, og der er det også alternative startlinjer.

Det jeg har vær med på der ved enkelte anledninger, er at motorbåter som kommer ut Nesbryggsundet trenger seg gjennom startfeltet, og det er egentlig unødvendig.

Men som du sier, det går vanligvis helt utmerket og ingen kommer iveien for andre.

Man går godt på utsiden av ytre bøye eller innafor Barneskjær.

Men jeg noterer meg jo at noen øyeblikkelig plasserer all skyld på nærmeste seilbåt dersom noe hender.

Dersom det er slik at du har mått vente på en regatta med Optimistjoller, så ville jeg uten opphold tatt dette opp med vedkommende seilforening.

Det er et klart brudd på sikkerhetsbestemmelsene at dette har skjedd. Det vil bli oppvask både i banekommite og klassekommite.

Det er jo også dommerbåt og følgebåter sammen med disse, så jeg finner det litt rart. At de har krysset leia på vei til banen er en annen sak. De kan jo ikke bære båtene rundt.

Men det er godt organisert idrett dette her, og regler og bestemmelser har disse soppene i disse små jollene faktisk god greie på fra opplæringen sin.

Konferete litt med kona når dette skjedde. Husker ikke helt men at de var et sted mellom 50 og 100 er sikkert. Om det var regatta eller transport over fjorden vet jeg heller ikke. Normalt ville vel noen følgebåter tatt slep i en rekke båter og fått de over uten å måtte bruke lang tid på å seile.

Vi telte som sagt ikke båtene, men det var en større regatta en det jeg ser på vanlig klubbnivå i f.eks. Sætre. Når jeg først nevner Sætre vil jeg gi honnør til denne lokale seilforeningen på måten de gjennomfører sine regattaer på. Har har jeg aldri møtt problemer av noen art. Men så har de lagt opp "løypa" utenfor de mest trafikkerte strekkene.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

, og jeg har lite vondt av et skip/reder som må redusere farten noe inn indre Oslofjord en gang i blant, de går jamen fort nok som det er!

:

Er du av den oppfatning at lover, forskrifter og regler gjelder for alle, med untak av deg selv ? :nono:

Sitter med en oppfatning av ditt innlegg, at nyttetrafikk ikke har vondt av å måtte tilpasse seg, meg og mine ønsker om en fin dag på sjøen... :fishing:

Det burde jo ikke herske mye tvil, det er vi som nyter vår fritid i våre lystbåter, være seg " pinnebåter " eller motorbåter, som skal vise aktpågivenhet og hensyn til nyttetrafikk.

Må få lov å legge til at nyttetrafikken forbi Drøbak går til tider unødig fort. Spesiellt ferjene til utlandet. Se på AISen at de ligger tett opp til 15 knop på det trangeste.

Uansett må fritidsbåtene ha en regel i bakhode, og huske på at de trenger tid og en relativ lang strekning for å foreta unnamanøver.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg kunne besvart denne på flere enn en måte. :rolleyes:

Er du virkelig av den oppfatning at det er det du skriver jeg har gitt uttrykk for?

Ha en god helg! :yesnod:

Vel, utifra stykke ditt, så kunne det se ut som at din oppfatning er, at det ikke gjode noe at nyttetraffikken måtte redusere farten / ta litt hensyn til deg og " dine ".

Mulig jeg kansje har missforstått litt her...

Ja, hvis du leser innlegget en gang til så påpeker jeg at jeg synes nyttetrafikken holder alt for høy hastighet!

Som du kan lese av innlegget til Astor så går de ifølge AIS'n med 15knop på det smaleste (!) og det i et område hvor det er mye trafikk som fysisk ikke kan gjøre mere enn si 5/6 knop og da er det ikke alltid like lett å "komme seg unna".

Blir mye diskusjon om hvem som har "rett", føles mye bedre om alle vinkler det til "plikt" til å bidra med, unngå, hjelpe osv. Det er til det beste for alle uansett motor eller seil, nytte eller unytte! Kanskje det også reflekterer det jeg ofte hevder at vi er blitt et samfunn med folk som er forbanna gode på hvilke rettigheter vi har, men ikke like opptatt av våre plikter?

Jeg var på Oscarsborg når båten gikk på grunn, men så ikke selve uhellet. Vi var flere som gikk fra et lokale og opp til selve festningen ca 19:30. Vi reagete på mange selbåter som ikke hadde lanterner. Når vi kom til festningen var vi oppe på taket og så båten og redningsskøyta med blålys. Det var helt uansvarlig å gå uten lanterner på det tidspunktet.

Og det er ikke første gang

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1436472.ece

Mouche, regner med at du ikke står ved din uttalelse det i dette tilfellet, eller ?

Redigert av shipohoi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...