Jump to content

Batteri og tank i samme rom?


Vestlending

Recommended Posts

Har en selvlensende 14 foter med kun et stuerom bak. Der regjerer bensintanken, men nå vil jeg gjerne sette inn et lite batteri for å drive lanterne og kanskje en form for arbeidslys eller et lite ekkolodd.

 

Har fått med meg at  det ikke er så gunstig å ha bensintank tett oppi et batteri med tanke på gass og gnister, men er dette et problem i praksis eller bare noe som "ikke er helt bra"? Har mistanke om at svært mange båteiere har en slik løsning uten at jeg hører om så mange branner av den grunn.

 

Noen som har peiling? Er litt stress å ha batter hvis det ikke kan stå bak i tankrommet....

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Tenker en del på dette selv. På min utenbord, er bensinlange, startkabler, styrekabler og alt elektrisk "pakka sammen" i ett 50mm rør. Batterikasser står helt akterut i båten, ikke inntil bensintanken (plast), men uten at det er noe tett vegg/skott imellom. En liten bensinlekkasje samtidig med litt dårlig kontakt her er sikkert meget uheldig?

 

Imidlertid tror jeg det er slik i de fleste båter av denne typen(?) Hva kan man gjøre, i så fall..

 

Vet at Jeanneau og Beneteat har gasstette batterikasser, med tett lufting ut, men dette tror jeg er ett unntak.

Link to post
Share on other sites

Kombinasjonen av løs bensintank og mer eller mindre dårlig festet batteri er helt forkastelig

sammen med ofte dårlig utført el installasjon. Burde vært forbudt !!!!!

 

Men plassen er begrenset og jeg innbiller meg at fast tank ofte ble utelatt

grunnet regelrytteri på utførelse og misforstått sparing.

 

Det man gjøre er følgende :

 

1 - Aldri drive og søle og fylle bensin direkte på tanken.

Tanken må og skal løftes vekk fra bryter og batteri ved fylling.

 

2 - Gå over og forsikre seg at både tank og batteri er festet skikkelig. (Ei reim med 2 pop nagler er for dårlig )

 

3 - Sjekke alle tilkoblinger og forskruvinger 4 ganger hver sesong.

 

4 - til sist , men kan være livet om å gjøre !!! - montere sikring på 12 V Ledning så nærme batteri pol

som det er mulig og få til.

 

Husk en ulykke skyldes alltid sammenfall av flere uheldige hendelser .

Gnist og lysbue fra 12V + bensinsøl = BRANN !!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...