Jump to content

Fordeler som ikke vil på plass


Nadheim

Recommended Posts

Jeg har brukt høsten på å reparere min AQ200D (GM 305). Jeg kunne fint lite når jeg begynte i september, men jeg har fått hjelp av kompiser med mekaniker ferdigheter, en rekke gode tips på disse sidene.

 

I går skulle jeg bare montere fordelern, justere ventiler og så ville motoren vært klar til test.

MEN: fordelern er umulig å plassere i den posisjonen jeg forlot den. Den glir på plass hvis "pilen" peker mot "sør-øst" men, den pekte mot "nord-øst" da jeg demonterte (laget merke i blokka). Svinghjulet er ikke rørt.

 

Er det spesielle triks for å få fordelern på plass?

Link to post

Ikke noe spesielt egentlig, men du må kontrollere at kamaksel og reimhjul på motoren står korrekt.

Fordeleren på denne motoren kan settes på i 2 posisjoner. Det er et spor på tvers av akslingen som passer i akslingen til oljepumpa. Setter du dette feil blir tenningen 180gr. feil...noe som forsåvidt stemmer med det du sier...sør-øst er blitt nord-øst.

Sjekk at du ikke har snudd fordeleren 180 grader så er kanskje "problemet" borte.

 

Fordeler og oljepumpe drives av samme aksling som igjen drives av kamakselen via et vinkeldrev...mener jeg å huske.

Hvis du har hatt ute kamakselen må du bare sjekke at denne er korrekt satt inn.

 

I og med at du sier svinghjulet ikke har endret posisjon regner jeg ikke med at du har gjort noe der, men jeg ville sjekket det for sikkerhet skyld.

 

Kan forøvrig anbefale Hayne's manualer til disse motoren, den er meget bra.

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post

Skulle den sitte veldig feil skjer det ikke noe annet enn at motoren ikke vil starte.

Om den sitter litt feil vil du oppdage det når du stiller tenningen.

Som Lars-Inge skrev så driver den også oljepumpen og hvis denne ikke står riktig får man ikke fordeleren helt ned, det mangler 3-4mm.

 

Obs: Er motoren gammel er et "vanlig" problem på disse motorene at vibrasjonsdemperen forskyver seg over tid slik at tenningsmerkene merkene ikke stemmer.

Bare nevner det hvis du har brukt dette til å sjekke posisjonen.

Link to post

Min gamle måte å sjekke dette på har alltid vært å ta ut alle pluggene, sette en finger i plugghullet for cyl 1, og så tørne motoren langsomt riktig vei. Men kjenner lett i fingeren når cyl 1 komprimerer og når kompressjonen er på topp  -  da skal rotorarmen stå slik at det er cyl 1 som får forbindelsen.

 

På denne enkle måten finner du fort ut om fordeleren står noenlunde riktig  -  eller om den i verste fall skulle være 90 eller 180 grader feil.

 

Og som Ingar nevner tar du allikevel finjusteringen når du har fått igang og stiller tenningen helt til slutt.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Mulig det Kaare,

 

Men da er det vel også typisk mannfolk å bruke det som til enhver tid er lettest tilgjengelig?

 

For min del så er jeg (foreløpig) utstyrt med 5 fingre på hver hånd  -  og de har vært anvendelige til så mangt opp gjennom årene. :wink:

 

For at ingen skal misforstå: jeg klarer selvfølgelig ikke å få en finger ned gjennom tennplugghullet til stempeltoppen, men det holder lenge å kjenne hvordan trykket bygger seg opp på kompressjonstakten.

 

Det er nemlig nettopp der finessen ligger: stempelet er på topp to ganger i løpet av en hel syklus, og man må være sikker på om det er kompressjonstakten eller utblåsingstakten man har for seg for å sikre at fordeleren ikke står 180 grader feil.

 

Så kanskje var fingeren også denne gangen bedre enn en trepinne????

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...