Jump to content

....... og da var båtsesongen over for denne gangen.


Dykker

Recommended Posts

Temperaturen i sjøen i her i Søgne måler 16,5 grader, slett ikke værst til midt i Oktober.

 

På samme måte som at når skaren bærer i mai, så blir det en sen vår, så kan man si tilsvarende om ovennevnte sjøtemperatur at det blir for en sen vinter ( sent i mars kanskje :confused: ), om noen i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Satelitt-bilder viser at høsten varer 1-2 uker lenger "enn før", bla. på Østlandet og i Trøndelag, og våren kommer tilsvarende tidligere. Vi snakker altså om 1 måned lengre periode med grei temperatur og dermed båtsesong. Fikk rett og slett ikke med meg sammenligningsgrunlaget/ helheten, men dette stemmer godt med hva klimaforskerne hevdet en stund.

I min havn har ikke dette endret oppsett og utsett-tider foreløpig, så da blir det boble i vinter igjen på meg. Det er klart det er kortere dager, men som sagt, -lengre sesong i år, og sannsynligvis neste år og.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg tatt opp også, og sesongen er over for denne gang. Det har vært en fantastisk sesong, med strålende vær og konvertering fra plastbåt til trebåt. Tok et par bilder med mobilen av skroget under vannlinjen. Syns det ser veldig bra ut, selv om dette riktignok er etter spyling. Bunnstoffet er Jotun Durahardt myk.

 

19102006097.jpg

 

19102006098.jpg

Link to post
Share on other sites

...og på tirsdag var også sommeren ugjenkallelig over for vår del. Det ble en kortere sesong enn vanlig, kom seinere på vannet, og tok opp tidligere enn normalt. Dermed endte vi på "bare" 76 overnattinger i år, ca 30 mindre enn vi er vant med.

 

Nå er skeppet vasket, og a'mor vurderer om hu skal prøve å sette inn med vaselinolje i år :confused:

 

Så får vi bare glede oss over den fantastiske sesongen vi har hatt, og drømme om en slik neste år også! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mye rognbær vettu, og da kommer det mye snø - helt sikkert det :yesnod:

 

 

Dette blir litt avsporing Olpi. Mye rognebær er et lite sikkert tegn fordi rogna aldri bærer tungt 2 år på rad. Ifjor var det lite rognebær og da kom det snø i megatonn klassen lavende ned. Vinteren i Nord Amerika er spådd å bli mild i år. Driver fremdeles å samler inn opplysninger fra øst Europa så jeg har ingen klar mening om hva jeg tror om denne vinteren men optimismen råder så mye at presenning stativet ikke er satt opp. Dessuten så har jeg et par motorsykkler i garasjen som trenger litt vedlikehold i vinter og da håper jeg å slippe å fryse for mye på klepotoman pølsene.

Link to post
Share on other sites

Rognebær-storyen har to versjoner; Motstridende!!

Anyway, benyttet noe av nattevakta i havna til å tømme båten for alt skrammel jeg har deratt ombord i løpet av sommeren...

Det ble faktisk 5 trillebårlass (!!!) fra en 20 fots båt!! Dæsken ta!! Og båten hevet seg 14 cm på baugen etter "fjerningen"!!

Båthengeren har tipp, så under opptaket måtte jeg tidligere stå temmelig høyt for å få sveivet skuta opp...

Ikke i år!!

Har montert elektrisk winch i stedet for sveiverallemikket... Skal bli spennende å se resultatet!!

Link to post
Share on other sites

Hva slags vinsj har du Marwin? 12V, 24V eller 230V?

Tok opp båten i går, har den på en egen selvbygd vogn som jeg må sveive/vinsje opp en litt bratt rampe. Kunne tenkt meg noe elektrisk til neste år, men da 230V utstyr.

Nope!

HAR riktignok 2kW bensinagr. men winchen er faktisk 12 volt, og trekker s@bla bra! Ikkeno problem å trekke Volvo stasjon med håndbrekket på, på tørr grusvei... Brukte 60 Ah batteri...

I tillegg skal jeg (som vanlig) bruke kasteblokk, ikke for å få større drag, men for å sette ned farten :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Det er jo meldt no jævlig med snø i vinter - best å ta opp :lol:

Ha´kke sett no´ til den snøen enda OLPI :flag:

Fikk vinsja opp båten omsider (14 dager siden...), men DET ble litt av et krafttak! :eek: TRODDE det skulle gå så lett i år (i fjor brakk vinsjestaget!!). Var for rask på labben: Dårlige kontakter mot batteriet (provisorisurium igjen), dårlig batteri, Er vinsjen for liten?????, la inn først EN så TO kasteblokker, før skuta kom opp på hengeren :puke:

Kjente på vinsjen, men den ble ikke varm. Vinteren skal bl.a. brukes til å lage skikkelige kabler mellom batteri og vinsj samt fikse bedre kasteblokker. Det MÅ da gå an å få dette strømlinjeformet :rolleyes: Lurer på om jeg skal ta et 6 volts batteri (i serie) i tillegg...

Redigert av Marwin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...