Hydrox Startet 28.September.2006 Del på Facebook Startet 28.September.2006 I vinter skal jeg bytte motor i min Windy 7800, ut med bensiner og inn med diesel. Har så og si bestemt meg for en Steyr 256. På båten har jeg et Volvo DP-S drev i fra 98 som er gått 340 timer. Klarer ikke helt bestemme meg for om jeg skal bruke dette drevet eller kjøpe en komplett pakke motor og drev. Da blir det Bravo 1 eller 3 som følger med Steyr'en. Det jeg trenger er litt erfaringer og argumenter for og i mot nytt drev. Hører også noen løse rykter om en ny 300 Hk i fra Steyr. Er det noen som vet noe om dette?? Når den kommer og om den i det hele tatt kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 (redigert) Jeg vet Steyr har noe nytt på gang der nede men ikke hva, de jeg har kjøpt motorene mine fra skulle ned der å kikke på tingene nå, det kan jo være en ide å høre med Univa når disse nykommerene er i butikken. Jeg ville også hørt hva prisene blir med og uten drev slik at du har regnestykket i orden, jeg har blitt fortalt at drevene er rimelige når en kjøper en pakke... Lykke til med verdens beste motor Redigert 28.September.2006 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 28.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2006 Har i romstert rundt en hel del når det gjelder motor og kommer i grunn fram til at Steyr er det mest interessante. Dette med monoblokk gjør jo ikke noe, skal man overhale må motoren ut av båten likevel. Ryker en injektor kan man gå hjem på 5 av 6 sylindre. Det kan man ikke hvis man har en fuelpumpe som mater alle dyser ryker. Både cummins og cat har jo brukt tilnærmet samme type injektorer i mange år. Har også snakket en del med Univa og de er hyggelig å snakke med og har tydelig god peiling. Og de har også et stadig voksende forhandler nettverk langs kysten. Og folk er jo tydeligvis godt fornøyd med motorene sine. Når det gjelder drevet mitt (DP-S) skulle jeg tro det var minst like godt som et drev i fra mercruiser, og jeg slipper noe hokus pokus med plastarbeid i hekken på båten... Men det er jo fint å ha noe nytt... Spørsmålet er bare om det er bortkastet bruk av penger. Sparer vel 40 000,- på å bruke drevet mitt..... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 (redigert) Når det gjelder drevet mitt (DP-S) skulle jeg tro det var minst like godt som et drev i fra mercruiser, og jeg slipper noe hokus pokus med plastarbeid i hekken på båten... Men det er jo fint å ha noe nytt... Spørsmålet er bare om det er bortkastet bruk av penger. Sparer vel 40 000,- på å bruke drevet mitt..... Du får innhente pris på pakke med drev og motor tilpasset drevet ditt, 40 lapper tror jeg ikke du sparer men det vil jo tilbudene vise. Også er det dette med giring på drevet som må tas hensyn til. Jeg antar du må bytte propell. Redigert 28.September.2006 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Spør om DP-S drevet blir i minste laget for en Steyr 256. Kanskje hvis du er rolig på gassen? På D4 i tilsvarende klasse blir det brukt DP-H. Skal du gå for Bravo 3, så er det vel 3X/XR som gjelder for å sikre et problemfritt liv. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 28.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2006 Må nok bytte propeller, men hoppet er ikke så stort. I dag går jeg 38 knop på 4800 rpm, Steyr'en går 4500 på max. Håper på å ende opp med samme toppfart, kansje noe mere med dreiemomentet i Steyr'en.. Er det lett å finne fram til Knappen Sjø?? Er ikke kjennt der ute, men har vært til klokkervik med bil før. Kansje jeg kjører meg en tur i morgen... Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 28.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2006 Jobber selv som maskinist og vet av erfaring at myk på lappen med pådraget alltid lønner seg. Tror ikke jeg er den første som må til tannlegen med drevet mitt.... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Er det lett å finne fram til Knappen Sjø?? Er ikke kjennt der ute, men har vært til klokkervik med bil før. Kansje jeg kjører meg en tur i morgen... Nei det er det igrunn ikke Har du nummeret til Willy så guider han deg frem, de har ikke noe utstilligsvindu for å si det slik men tilgjengjeld slipper du å betale for husleien for den flotte "prinsegården". Pratet med han i helgen på båtmessen og han kan fortelle om de nye produktene om kort tid. Jeg endte med kjøp her grunnet prisen, i ettertid kunne jeg valgt de igjen grunnet service. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 28.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2006 Høres jo bra ut!! Var å snakket med Båthuset og de var tydeligvis ikke interessert i å dele ut gladpriser. Gikk derfra med listepris i baklommen. Fikk faktisk bedre pris direkte fra Univa. Hvilket av nummrene på siden til knappen sjø bør jeg bruke?? Eller har du et backstage-nummer du ringer?? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.September.2006 Del på Facebook Svart 28.September.2006 Hvilket av nummrene på siden til knappen sjø bør jeg bruke?? Eller har du et backstage-nummer du ringer?? Ring Willy på 41620735 du, selv møtte jeg ikke han før jeg hadde sjøsatt og da hjalp han meg med å sette i egne kjølvannsinntak. En mail ved siden av en telefon så får du ett tilbud tilsendt noen dager senere. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.September.2006 Del på Facebook Svart 29.September.2006 Skal du gå for Bravo 3, så er det vel 3X/XR som gjelder for å sikre et problemfritt liv. Vurderer en båt som står tilsalgs med Steyr 246 og Bravo 3 alt fra 2004. Jeg har blitt fortalt at det er et Dieseldrev levert med Steyr motoren. Er det noen Bravo drev jeg bør ungå og hvordan sjekker jeg at det rett type? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
borre16610 Svart 29.September.2006 Del på Facebook Svart 29.September.2006 Hei. Her er i allefall en bildeserie om motorbytte i Windy 7800 VP AQ 271 ble byttet ut med Cummins Mercruiser ES320 med bravo 3X Veldig fornøyd, kjørt 100t nå. GPS max med bensin 37,7 GPS max med diesel 44,4 http://windy7800.com/motor.htm Forøvrig i gang med : http://www.windyklubben.com Børre Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.September.2006 Del på Facebook Svart 29.September.2006 Vurderer en båt som står tilsalgs med Steyr 246 og Bravo 3 alt fra 2004. Jeg har blitt fortalt at det er et Dieseldrev levert med Steyr motoren. Er det noen Bravo drev jeg bør ungå og hvordan sjekker jeg at det rett type? Steyr kan levere pakke med mercruiser drev så det kan nok stemme. Univa kan sikkert bekrefte om drevet ble levert sammen med motoren... Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 29.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2006 Heisann Børre Du frister meg med de 44 GPS knopene dine, men jeg har ikke så veldig lyst å skjære ned skottet til maskinrommet. Er litt redd jeg forringer båtens verdi med det. Med en motor i fra Steyr kan jeg klare meg med å lage en luke i forrkant av motoren. Men den motoren din murrer til stadighet bakerst i hodet mitt. Båten min går 38,8 knop med 5,0Gi på 250 Hk (4800 rpm), målt med GPS i noe motvind. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 29.September.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2006 Snakket med Willy på Knappen Sjø, meget hyggelig og hjelpsom kar..!! Han skulle sende meg et tilbud på mail... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.