Larspo Startet 29.September.2006 Link til dette innlegget Startet 29.September.2006 Hvorfor sier mange følgende: -Min båt gjør 30 knop på GPS. -Båten min kjører 40 GPS Knop. Hva er dette for en knop type? Er det bare jeg som har hengt meg opp i det, eller er det slik at alle måler hastigheten på en båt i forhold til land? Når ble det vanlig? Hva når du kjører i en elv som renner i 5 knop. Båten gjør 20 knop til vanlig, men får nå litt ekstra medfart og gjør 25 knop på GPS. Er dette korrekt å bruke? Jeg mener at en båt som gjør 20 knop, gjør 20 knop. Ikke 20 GPS knop. 20 GPS knop er for meg hastigheten den fiskeren som står på land oppfatter som hastighet. At båten gjør 20 knop får man finne ut ved bruk av diverse hjelpemidler, ikke bare GPS. Så får man vurdere nøyaktigheten etterpå. Er det noen som er enige med meg, eller er jeg bare en kverrulant som har hengt meg opp i noe uvesentlig? Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 (redigert) GPS gir absolutt hastighet, dvs. hastighet i forhold til land (SOG - Speed Over Ground). Loggen eller konpmåleren gir relativ hastighet i forhold til vannet. Redigert: Slik jeg oppfatter det er det SOG som er mest korrekt å bruke. F. eks. i et sund med 5 knops begrensning og strøm på 2 knop, vil loggen vise 7 evt. 3 knop avhengig av om din kurs er mot eller med strømmen. GPS, en vil vise 5 knop. Redigert: konp -> knop Redigert 29.September.2006 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 29.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 (redigert) Jeg er med på den Javi, og det er SOG som er fornuftig å bruke i forhold til navigasjon. Kom nok litt uklart frem, men jeg tenker først og fremst på eks. båtannonser hvor det står "Båt til salgs, gjør 40GPS knop". Ny motor installert, med den nye motoren, gjør båten 45 GPS knop. Dette er ment som en opplysning for hvor mye motoren greie å prestere. Er dette korrekt bruksmåte? Redigert 29.September.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 F. eks. i et sund med 5 knops begrensning og strøm på 2 knop, vil loggen vise 7 evt. 3 knop avhengig av om din kurs er mot eller med strømmen. GPS, en vil vise 5 knop.Det blir nok heller motsatt: Loggen vil vise samme fart gjennom vannet mens GPSen vil vise 7 eller 3 knop alt etter med eller motstrøm. Hva som er riktigst er ikke godt å si, GPS gir feilvisning når der er strøm og loggen må kalibreres riktig for å være pålielig men påvirkes ikke av strøm.... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Gunga Din Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Korrekt som du sier. SOG er nok mest korrekt å bruke, spesielt i forbindelse med navigasjon. Men jeg tenkte eg. mer på hasitghet i form av motortyper, ytelse osv. Ikke som navigasjon. Min båt er "superrask", gjør 40 GPS knop. OK å navigere etter, men sier det noe om hva båten eg. greier å prestere? nej.... gör din båt 40 'GPS' knop og din knopmåler i båten viser 50 knop..... så säger det bare att din båt er utrustad med en 'gledjemåler' .........(förutsatt att ström o vind =0) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Javi Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 (redigert) Det er vel her "skryteknopene" kommer inn da. Man oppgir et antall knop, og sier ingenting om at dette er på GPS'en medstøms... Redigert: medstøms -> medstrøms Redigert 29.September.2006 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 29.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 (redigert) Helt OK å bruke GPS som målekilde, så fremt man vet strømningen i vannet når "ytelse" skal oppgis. Men hvorfor presisere at det er GPS Knop? Hva med 40 knop målt med god nøyaktighet. Duger ikke det eller? Virkre som om dersom det er lest ut fra en GPS, så er dette korrekt. Redigert 29.September.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 GPS er et greit hjelpemiddel for å måle hastighet, men får å få det riktig, bør man jo kjøre strekningen man måler på begge veier og finne snittet. Da har man tatt hensyn til vind og strøm. Det blir jo i prinsippet det samme som å kjøre en nautisk mil, merket på land, med stoppeklokke. Hvis man vil ha litt ekstra å skryte av, kjører man jo selvfølgelig bare medstrøms og medvind. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Larspo! Jeg er helt enig i tankegangen din, og følger spent med videre her. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Det har nok med at GPS-knop er langt mer nøyaktige enn de andre vanlige målemetodene men en må jo ta hensyn til strømmen da... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Larspo Svart 29.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Det har nok med at GPS-knop er langt mer nøyaktige enn de andre vanlige målemetodene men en må jo ta hensyn til strømmen da... Er det ikke noen eldre GPSer som har få satelitter å låse seg til og dermed dårligere presison? 12 kanals GPS har blitt vanlig nå den senere tid, men.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 GPS er et greit hjelpemiddel for å måle hastighet, men får å få det riktig, bør man jo kjøre strekningen man måler på begge veier og finne snittet. Da har man tatt hensyn til vind og strøm. . Det er det rette. Men resultatet blir ikke alltid det man gjerne vil ha Loggen viser fart gjennom vannet - og sammenligner man da GPS farten (SOG ) og fart gjennom vannet så finner man ut hvordan strømmen i vannet er. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Loggen viser fart gjennom vannet - og sammenligner man da GPS farten (SOG ) og fart gjennom vannet så finner man ut hvordan strømmen i vannet er. Tja, stemmer jo, men om strømmen kommer in fra låringa, eller tvers, vil du jo ikke se det like klart. Har du et godt kompass, (helst Gyro) sjekker GPS kurs mot kompasset vil du se hvilken vei strømmen setter! Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Tja, stemmer jo, men om strømmen kommer in fra låringa, eller tvers, vil du jo ikke se det like klart. Har du et godt kompass, (helst Gyro) sjekker GPS kurs mot kompasset vil du se hvilken vei strømmen setter! Men når vi snakker om hastighet er det strømvektoren som virker med/mot kursen som er interessant. Derfor blir Bittelitens argument riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 29.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 (redigert) Ja, hvordan måler man best hastigheten på båten når vi først er inne på det? Bør man ligge rolig på et stort åpent vann, baugen vendt mot ønskelig kurs. Notere hastighet og retning ut fra GPS (strømning og vind), for deretter å kjøre en kort strekning og så lese av nye verdier på GPS og trekke fra de andre? Å kjøre en strekning mellom to kjente punkter med kjent avstand vil ikke gi presis utregning. Redigert 29.September.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Ja, hvordan måler man best hastigheten på båten når vi først er inne på det? Det er vel ikke lett å svare på. Som du sier tidlig i tråden må du når du stiller dette spørsmålet ta stilling til om dette er en hastighet som skal benyttes for navigering, eller om du vil vite noe om båtens prestasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Slik jeg forstår det er GPS den mest riktige og nøyaktige måten å måle båtens hastighet på. Skal man ta hensyn til strøm også her må man vel kjøre frem og tilbake en strekning da og så trekke fra differansen. Blir jo ikke helt riktig det heller fordi strømmen kan ha forandret seg på den tiden. Men det er iallefall mye mer riktig enn logg. Man kan jo ta gamlemetoden og ta tiden mot en gitt avstand på land. men det blir jo akkurat det samme. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
tuffff Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Å kjøre en strekning mellom to kjente punkter med kjent avstand vil ikke gi presis utregning. Det vil det da! Dersom du kjører strekningen begge veier, og har overettmerker å forholde deg til. Fartsmila er god som gull den. Det er bare ikke alltid at det faktisk er en nautisk mil, så det er kjekt å vite avstanden. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 29.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 (redigert) Det vil det da! Dersom du kjører strekningen begge veier, og har overettmerker å forholde deg til. Fartsmila er god som gull den. Det er bare ikke alltid at det faktisk er en nautisk mil, så det er kjekt å vite avstanden. Hva dersom båten "slingrer" fra side til side litt? og ikke kjører helt rett. Hvordan vet du at du hra 100% stø kurs. Kan kikke litt på kompasset og følge med, men hva dersom du dreier litt til den ene siden, skal rette opp dette igjen...da har du allerede kjørt for langt. Redigert 29.September.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Hva dersom båten "slingrer" fra side til side litt? og ikke kjører helt rett. Hvordan vet du at du hra 100% stø kurs. Kan kikke litt på kompasset og følge med, men hva dersom du dreier litt til den ene siden, skal rette opp dette igjen...da har du allerede kjørt for langt. Nei. Det blir bare teori. Den lengre utseilte distansen ved et ørlite kursavvik vil gi deg noen hundredels knop avvik på en avstand på nautisk mil, og så nøyaktig hastighetsmåling er vel ikke interessant? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 29.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Det er selv. grenser for nøyaktigheten her, og jeg er helt enig med deg om at dette er irrelevant. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Man har jo dessuten Linge-skrog og disse går jo uansett snorrett. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Man har jo dessuten Linge-skrog og disse går jo uansett snorrett. Dette kan tyde på at du har et problem med styringen..... Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 29.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 (redigert) Mitt mål med tråden er følgende: 1. Det finnes ikke noe ord som heter "GPS Knop" 2. Knop er knop, enten det er målt med GPS, log, utregning eller andre metoder. Nøyaktigheten og knop i forhold til hva er noe helt annet. 3. Knop målt med GPS (ofte kaldt GPS KNOP), er ikke nødvendigvis riktig hastighet på båten. Spesielt når det er snakk om ytelse Så hvorfor brukes ordet "GPS Knop". Er det fordi det høres kult ut, høres presist ut, høres fornutig ut. Eller er det fordi man faktisk ikke vet bedre og tror dette er det mest korrekte hastigheten å oppgi. Inntil andre har overbevist meg, så vil jeg fortsatt tro følgende når jeg leser en ny annonse hvor ordet "GPS Knop" og "Knop målt med GPS": Dette er en person som prøver å få presisert at hastigheten han har målt er presis og korrekt når det gjelder ytelse, men egentlig ikke har peil i det hele tatt. Er det jeg som er vanskelig og burde ha mer takhøyde, eller har jeg rett? Redigert 29.September.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.September.2006 Link til dette innlegget Svart 29.September.2006 Dette er en person som prøver å få presisert at hastigheten han har målt er presis og korrekt når det gjelder ytelse, men egentlig ikke har peil i det hele tatt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.