Jump to content

GPS Knop kontra reel knop

Larspo

Recommended Posts

Ivar: Forsåvidt enig at i at "GPS knop" ikke er noe ord, jeg bruker f.eks "35knop, målt på GPS" Rett og slett for å angi hva slags målemetode som er brukt.

Dette for å kunne skille mellom fart målt med GPS (som da tross alt har noe med virkeligheten å gjøre)fra fart målt f.eks med overoptimistisk trykklogg, eller noen som bruker den enda mer usikre "tenk på et tall" metoden.

Hvis "GPS knop" blir så feil for deg, hva vil du si er korrekt måte å måle på for å få angitt hastighet på båten?

Er nok du som er vanskelig ja

Jeg er vanskelig, så var det sagt :cheers:

For meg vil riktig måte å oppgi hastigheten være "Knop". Min båt gjør 37 knop. Så kan evt. noen spørre meg hvordan jeg har foretatt den målingen. Da vil de få svar at jeg har brukt flere instrumenter for å fastsette dette så nøyaktig som mulig (deriblant GPS som en av de). At jeg bare har brukt GPS sier eg. ingen ting om at dette er riktig. Heller snarere tverdt imot at jeg ikke har gjort en ordentelig undersøkelse, men bare lest av på GPSn.

Nå er jeg litt forvirret! Jeg har målt hastigheten på båten min med gps tilkoblet PC og C-map. Den viste 11 knop på maks.

Hva har så strømmen i vannet å si?? Skjønner at jeg kan få utslag positivt med medstrøms og negativ ved motstøm. Men det er vel reel fart i forhold til land som er interessant?? Viser gps-en 10 knop ja så er det vel farten jeg har?? Eller??

Har jeg mye motstrøm og vind så kanskje jeg bare klarer 8 knop, men det er vel den faktisk hastigheten jeg har??? Vannstrømmen under båten kan da være 11 knop men hvilken nytte skulle jeg ha av og vite det??? Det kan jo ikke gps-en vite....den måler vel bare den farten du faktisk har i forhold til land og som til en hver tid er rett??

Nå er jeg litt forvirret! Jeg har målt hastigheten på båten min med gps tilkoblet PC og C-map. Den viste 11 knop på maks.

Hva har så strømmen i vannet å si?? Skjønner at jeg kan få utslag positivt med medstrøms og negativ ved motstøm. Men det er vel reel fart i forhold til land som er interessant?? Viser gps-en 10 knop ja så er det vel farten jeg har?? Eller??

Har jeg mye motstrøm og vind så kanskje jeg bare klarer 8 knop, men det er vel den faktisk hastigheten jeg har??? Vannstrømmen under båten kan da være 11 knop men hvilken nytte skulle jeg ha av og vite det??? Det kan jo ikke gps-en vite....den måler vel bare den farten du faktisk har i forhold til land og som til en hver tid er rett??

quote.gif

Hastighet i forhold til vann kan brukes til eks. beregne drivstoff-forbruk. Er også et mål på hvor mye båten yter. Og det er spesielt i forbindelse med "yter" denne tråden ble startet. GPS er suveren til navigasjon, men til eks. å regne ut drivstoff er den uegnet. For mitt vedkommende, så er mye av farten min i fjorder og elver hvor det er god stømning. Her er det vesentlige forskjeller (opp mot halvparten av farten) og gjør store utslag i eks. drisftoff-beregning. Og det å bruke GPS som et mål for hva motoren yter, så blir det også feil.

Nei, det tror jeg så gjerne. Har dét noe for seg? (Blar du opp den rette forskriften finner du derimot noe om større båter, fartsgrenser og styrefart.)
betyr dette at riktig store båter (Som du sannsynligvis snakker om) mister styringsevne når de kommer OVER en viss hastighet?

Men det er vel reel fart i forhold til land som er interessant?? Viser gps-en 10 knop ja så er det vel farten jeg har?? Eller??

Helt enig med deg :yesnod:

Jeg kommer iallefall fortsatt til å stole mer på en som sier han har målt båten sin med GPS enn en som har målt den med knopsmåler. For det er vel stort sett det som er alternativene. Er det ikke??

Jeg lurer forresten også på hva dette har med båtførerbeviset å gjøre

Er du ikke skikket til å føre båt hvis du "tror" at reell hastighet er den hastigheten GPS viser :confused:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

De som er på land, brygger, kaier etc., eller til de andre sjøfarende?

Alt sammen. Poenget er at dersom fartsgrensen er satt for å bekgrense bølger fartøy (noen vil sikker kalle det hekksjø) så er det farten gjennom vannet som bestemmer hvor mye bølger en båt lager, ikke farten over moder jord. Dersom formålet er å begrense motorstøy så er det også i dette tilfellet farten gjennom vannet som er interessant.

Først når det er så trangt, eller du går så nær land at det er fare for sammenstør med brygger og moder jord er det SOG som er interessant, men da er det gjerne andre forhold enn fartsgrensen som avgjør hva som er sikker fart. :wink:

betyr dette at riktig store båter (Som du sannsynligvis snakker om) mister styringsevne når de kommer OVER en viss hastighet?

Nei, forskriften jeg tenkte på ble vedtatt og opphevet noen uker etter en sommer for noen år siden. Her var det gjort unntak med henvisning til manøvreringsevne. Glem denne, den har bare historisk interesse.

I den generelle forskriften om fartsbegrensninger som gjelder nå er det bølgeslag (les hekksjø om du ønsker) som blir spesielt nevnt. :rolleyes:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Jeg kommer iallefall fortsatt til å stole mer på en som sier han har målt båten sin med GPS enn en som har målt den med knopsmåler. For det er vel stort sett det som er alternativene. Er det ikke??

Min båt måler 42 knop på GPS i en fjord (den ene retninge). Den andre retningen måler den 32 knop. Skal jeg skryte av at båten min har målt 42 knop på GPSs da den i realiteten har en maks fart på 37 knop med log som er 99% presis. På et åpent stort vann måler jeg 37 knop med GPS.

At dette har noe med båtfører beviset er irrelevant. Det er nok mer ment som en opplysning om at mange ikke forstår forskjellen mellom SOG og hastighet gjennom vannet og når man skal bruke de forskjellige "hastighetsmålingene". Er det slik at man vil basere beregninger av drivstoff-forbruk kun ved bruk av GPS, så er det nok ment at de trenger et båtfører kurs pga. manglende kunnskap.

"

Speed is the rate a vessel travels over horizontal distance. Speed Made Good SMG is the speed the boat actually travels along the course line. Speed of Advance SOA is the speed you plan to travel along the course line. Speed through the water is the speed your speedometer reads. Speed Over Ground SOG is the speed at any time along the course. Your speed through the water can be 8 knots and if you are traveling into waves, currents and wind you may only be making 5 knots of Speed Over Ground.

"

Redigert av Larspo (see edit history)
På et åpent stort vann måler jeg 37 knop med GPS.
vel... Da oppgir du 37 GPS målte knop.

Det er vel ingen som oppgir topphastigheten på bilen i fritt fall heller, Er det vel?

Min logg viser også identisk med min GPS. Men det er det ikke alle logger som gjør.

(gjorde det i forrige båten jeg hadde. Har ikke testet i den jeg har nå)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg lurer forresten også på hva dette har med båtførerbeviset å gjøre

Er du ikke skikket til å føre båt hvis du "tror" at reell hastighet er den hastigheten GPS viser :confused:

jo det er du, men mange av svarene her inne viser tydelig mangel på kunnskap, og da er det vel ikke bare på fartsmålingen isolert det manler litt?

I tillegg har det med generell sikkerhet å gjøre, først og fremst for å beregne hvor og når du skal fylle drivstoff.

Både ja og nei. Vi snakker uansett om to forskjellige hastigheter som brukes til to forskjellige ting:

1: Fart gjennom vannet: Dette er den farten båten klarer å produsere ved egen hjelp uavhengig av eksterne forhold som strøm og vind. Det er denne som SKAL oppgis når du blir spurt om hvor fort båten går.

2: Fart over grunn (SOG): Denne måles av GPS og er "nyttefarten" i øyeblikket. Har du 2 knop medstrøm blir SOG 2 knop høyere enn fart gjennom vannet og du kommer fram til bestemmelsstedet litt fortere enn du hadde gjort i strømstille eller motstrøm. SOG har ingenting med båtens marsj/toppfart å gjøre.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Takk Svein, for en grei oppsummering i to punkter.

Men det forundrer meg at ingen har stilt spørsmålstegn ved nøyaktigheten av fartsmålingen med GPS? Som enkelte kjenner til, vil hastigheten vist på en GPS kunne varierer ganske mye, selv om man går med en konstant fart. Faktisk har jeg sett farten gå opp og ned med mange knop - selv om min egen fart er tilnærmet konstant. Noen GPS'er har mulighet for fartsjevning - dvs en gjennomsnittsberegning over f.eks. 30 sekunder. Slike målinger blir vesentlig mer nøyaktige. Selv stoler jeg aldri på den farten som GPS'en viser i øyeblikket - i hvert fall ikke hvis ikke fartsjevningen er satt på.

Lasse_Pet: Men det forundrer meg at ingen har stilt spørsmålstegn ved nøyaktigheten av fartsmålingen med GPS?

Jeg nevnte så vidt litt ang. dette i starten av tråden. Det er forskjell på GPS´er og hvor nøyaktige disse er. Blant annet finnes det noen gamle GPS´er som maks kan koble seg til 5 satelitter, mens dagens har 12. Jo flere satelitter, dess større nøyaktighet.

Jeg har hørt at polisen bruker "planingsregelen". Går båten i plan, tilsvarer dette ca. like mange knop som antall fot på båten. Mao, er det 7 knops farvann, en 25 båt ligger i plan, får du bot for 25-7 = 18 knop over grensen.

Tja, min båt på 27 fot planer fra 11 knop, så jeg ville nok protestert dersom øvrigheta påstod at jeg holdt 27 knop da. :nonod:

mvh tuffff

Tja, min båt på 27 fot planer fra 11 knop, så jeg ville nok protestert dersom øvrigheta påstod at jeg holdt 27 knop da.

Min båt planer også tidligere, men optimal planing har jeg først ved rundt 29 knop (29 fot båt). Ligger jeg i 20 knop, båten planer fremdeles, men er en smule tung i sjøen. Dessuten er det vel slik at du ikke får bot pr. knop for fort, men en bot for å ha kjørt for fort. Svenskene vet jeg bruker radar/laser til dette, og de har graderte bøter. Ligger du i 11 knop, så er du som regel i hastighet over de fleste begrensningen (som regel 5 - 7 knop) = bot.

Mitt mål med tråden er følgende:

1. Det finnes ikke noe ord som heter "GPS Knop"

2. Knop er knop, enten det er målt med GPS, log, utregning eller andre metoder. Nøyaktigheten og knop i forhold til hva er noe helt annet.

3. Knop målt med GPS (ofte kaldt GPS KNOP), er ikke nødvendigvis riktig hastighet på båten. Spesielt når det er snakk om ytelse

Så hvorfor brukes ordet "GPS Knop". Er det fordi det høres kult ut, høres presist ut, høres fornutig ut. Eller er det

fordi man faktisk ikke vet bedre og tror dette er det mest korrekte hastigheten å oppgi.

Inntil andre har overbevist meg, så vil jeg fortsatt tro følgende når jeg leser en ny annonse hvor ordet "GPS Knop" og "Knop målt

med GPS": Dette er en person som prøver å få presisert at hastigheten han har målt er presis og korrekt når det gjelder ytelse,

men egentlig ikke har peil i det hele tatt.

Mine erfaringer (fra tre båter/motorer som alle hadde overoptimistiske trykklogger fra motorfabrikantene) ser jeg stemmer med det enkelte andre har her....

GPS'ene (noen ganger prøvde jeg med 2 GPS'er samtidig - både fastmontert og håndholdt) målte hastigheter som var vesentlig lavere (og mer korrekte!) enn skryteknopmålerene levert fra motorfabrikantene. Jeg ville føle meg mer trygg på at en båt virkelig klarer den oppgitte hastigheten dersom selger skriver at hastigheten er målt med GPS. Men jeg vil samtidig presisere at mine erfaringer primært gjelder planende båter med påhengsmotor.

Jeg ville føle meg mer trygg på at en båt virkelig klarer den oppgitte hastigheten dersom selger skriver at hastigheten er målt med GPS.

Der er jeg helt enig. Jeg har 3 forskjellige fartsmålere ombord, og den jeg stoler absolutt mest på er gps'en. Har også hatt div andre båter med forskjellige fartsmålere, men etter at jeg begynte å bruke gps, har jeg erfart at det er den som stemmer best etter mine målinger i kartet, i tillegg til utmålt distanse på klokka. Ved å sammenligne alle de 3 forskjellige instrumentene har jeg også samtidig en utmerket måte å se om jeg har med- eller motstrøm.

Det sitter en skovel i giveren til ekkoloddet mitt, og det viser ca 2-3 knop mere enn gps, samtidig som VDO sumloggen viser 2-3 knop mindre enn gps.

Er ganske sikker på at mange slike logger ikke er på langt nær så nøyaktig som gps. Dette ser en tydelig i salgsannonser, der selgeren oppgir en fart som i en del tilfeller kan være vel optimistisk. Dette avsløres ganske fort hvis en følger med og leser salgsannonser over en periode. Er det da spesielle båter en ser på, kan avviket være 4-5 knop på samme type med samme motor. Jugeknop er/har vært ganske utbredt, ingen tvil om det.

Greit nok at mange logger kan kalibreres, men hvor mange kan med hånden på hjertet si at min logg viser riktig hastighet? Og hva viser den da i forhold til gps'en? Fint liten forskjell, er min lille gjetting.....

Er enig i hva du sier GeirFrode, og hele poenget er at det må brukes riktig og det må redgjøres for bruken. Som du skriver, så stemmer dette godt overrens med utmålt distanse og tid i kartet. Du er kritisk til resultatet, sjekker opp dette og sammenligner med andre måleverdier...meget bra.

MEN..... bare det å lese av GPS i eks. en elv. forteller ikke noe om fartspotensialet til en båt. Her kan ikke GPS brukes i det hele tatt. Da er det viktig å vite avvikene på de andre instrumentene dine.

Så da stiller jeg deg spørsmålet:

Min båt ligger i en elv hvor det er store strømninger. Har aldri hatt båten utenfor denne elven faktisk. Har en GPS ombord. Hvordan kan jeg vite fartspotensialet i båten? Du skriver at du stoler på den oppgitte hastigheten målt med GPS, men i mitt tilfelle, så er den alt fra 35 til 45 knop på toppfart avhenig av strømningene. Hva gjør båten egentlig? Kan jeg skrive 45 knop målt med GPS i min salgsannonse. Jeg juger vel ikke da?

Greit nok at mange logger kan kalibreres, men hvor mange kan med hånden på hjertet si at min logg viser riktig hastighet? Og hva viser den da i forhold til gps'en?

Jeg kalibrerer loggen min. Den gror litt igjen, og jeg renser den, og jeg kalibrerer den igjen. Det tar bare noen minutter med GPS og en kalkulator.

Forskjellen på fart gjennom vannet og fart over land gir ganske store utslag for en seilbåt som stort sett holder en fart som angis med ensifret antall knop. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Riktig måte å måle hastighet på med GPS er å gå samme strekning begge veier og ta gjennomsnitte av disse to målingene. Dette vil gi sann hastighet kompensert for med- og motstrøm. Tiden mellom tur og retur på strekningen bør være kortest mulig for å unnga variasjoner i strøm og vind. I og for seg det samme som gjelder om man går den tradisjonelle "fartsmilen" som er eller var målt opp og merket en rekke steder langs kysten.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P: Helt enig med deg.

Men det jeg ikke helt forstår er hvordan kan da folk stole på følgende setning hentet ovenfra:

"Jeg ville føle meg mer trygg på at en båt virkelig klarer den oppgitte hastigheten dersom selger skriver at hastigheten er målt med GPS."

Når de ikke vet hvordan GPS´en er brukt? Og om det er kjørt tur/retur? Har de vært kritiske i det hele tatt, eller bare avlest en verdi på GPS´en?

Det dreier seg om uvitenhet, men også om opfatning av GPS som et mer presist instrument enn en logg. Her i Oslofjorområdet skal vi nok bevege oss inn i elver/elvemuninnger (med noen unntak) før strøm påvirker avlest hastighet i særlig grad.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

I mitt hjemområde Halden, så har jeg 6nm hver gang å passere i trang fjord med til tider meget store strøminger (Ringdalsfjorden). Når jeg når singlefjorden, så er saken en helt annen. Men det er da mange i Norge som har båt i små eller store fjorder. Støresteparten av kystlinjen er vel fjord vil jeg tippe.

Her i Oslofjorområdet skal vi nok bevege oss inn i elver/elvemuninnger (med noen unntak) før strøm påvirker avlest hastighet i særlig grad.

Strømmen i indre Oslofjord kan være frisk nok den. Rekorden i nyere tid er vel natten mellom 3. og 4. desember 1999 hvor det ble målt omkring 10 knop nær jetéen i Drøbaksundet. :eek:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...