Jump to content

Gode råd er ikke alltid gode (vinterklargjøring)


Lotus

Recommended Posts

Jo, denne motoren skal ha helsyntetisk olje, av en hvis tykkelse.

Husk at dette er en 3,2L motor de tar ut 250HK, dette er ikke en gammel AQD 40, med 4L slagvolum og 158HK.

Så jeg tar ikke sjans med noen annen olje.

 

mvh

Kjelli

40 serien til Volvo er på 3.6 liter. I KAD 44/300 tas det vel ut like mye hester pr. volum, men jeg tror likevel det brukes mineralsk olje (i alle fall på min KAD43). Grunnen er vel at olja i en båt aldri "slites ut", men forurenses av svovelforbindelser ol. slik at den bør skiftes ofte.

Link to post

Er det noen som hvet hvor sinkanodene sitter på en 1985 Perkins T6.3544M? Har ikke noen hånbok på den.

Følg kjølevannsslangen inn til impeller pumpa så finner du muligens en stor messing mutter der som tilsynelatende ikke har noen misjon,  bak den skal det være en sink.

 

Er ikke sikker på om det er slik på din perkins men slik er det på min(dog mindre motor!!)

Link to post

Olje og filter på motoren er skiftet etter 50 timer, rett etter fellesferien. Bør jeg skifte olje på motoren nå igjen? Oljen er gått 30 timer, og 2,5 mnd.

Etter ca. 500 timer (3 år) driftstid fikk jeg utført analyse på smøreoljen i en dieselmotor uten at oljen har vært skiftet (bare etterfylling for å kompensere for forbrukt smøreolje). TBN på ny olje var 14. Nå er den på 8,8. Det er altså igjen mer enn nok basisk stoff til å nøytralisere eventuelt svovel som kommer med dieselen i den nærmeste fremtid også. De øvrige tilsetningsstoffene er det også nok igjen av. På min gamle Mercedes med bensinmotor har jeg ikke skiftet smøreolje siden 1988 (over 400 000 km) - bare etterfylt når nivået nærmer seg nedre merke på peileteinen. Også dens smøreolje har tilstrekkelig høyt basetall. Men jeg har skiftet smøreoljefilter på begge motorene etter ca. hver 100 timer.

 

Det er nok mange som skifter smøreolje p.g.a. redselen for at svovel skal skade motoren. Og oljeselskapene hvisker hurra.

Link to post

Kjelli,om det er noen trøst så har olja på min nye motor(av året) gått ca 27 timer siden oljeskift. Har satt den på land og vinterkonservert uten å bytte motorolje. Filter har jeg heller ikke byttet siden første service ved 50 timer. Og ikke har jeg tenkt å bytte hverken olje eller filter ved sjøsetting igjen heller.

Link to post

Hei igjen Motordoktor.

La oss anta at jeg benytter mineralolje av god kvalitet, bedre enn motoren krever, kjører dieselmotoren med turbo kun i sommerhalvåret, ca 100 timer pr. sesong med normalt varierende belastning og bytter filter hver 100. timer og en skvett ny olje samtidig for filteret og det vanlige forbruket.  Hvor mange timer bør da olja holde?

 

 

Lotus

Link to post

På min gamle Mercedes med bensinmotor har jeg ikke skiftet smøreolje siden 1988 (over 400 000 km) - bare etterfylt når nivået nærmer seg nedre merke på peileteinen. Også dens smøreolje har tilstrekkelig høyt basetall. Men jeg har skiftet smøreoljefilter på begge motorene etter ca. hver 100 timer.

 

Det er nok mange som skifter smøreolje p.g.a. redselen for at svovel skal skade motoren. Og oljeselskapene hvisker hurra.

Kjære vene, beste herr Motordoktor. Leser jeg riktig? Har du kjørt 400 000 km uten å skifte olje, bortsett fra etterfylling?

 

Da har jeg følgende undring:

I min tid som betjent på en av østlandets mest trafikkerte bensinstasjoner fikk vi høre at oljen etter en tids bruk ble "ødelagt" i betydningen at molekylene nærmest ble slått i stykker over tid. Dessuten fikk vi høre at oljen måtte ut av motoren grunnet all den skitt som oljen hadde tatt opp i seg som ikke filteret tok. Mulig dette var slik det var, før i tiden, med mineralolje, men likevel; 400 000 kjørte km på "samme" olje trenger en utlegning  :crazy:

 

mvh

 

Marna

Marna

Link to post

Dette er nok ikke helt umulig og det er flere som benytter seg av det samme  :yesnod:. Jeg har selv hatt en bil som brukte så mye olje jeg aldri trengte å skifte olje, kun etterfylling var nok. De aller fleste motorene bruker en del olje og ved regelmessig etterfylling og filterskifte så rekker det vel for de fleste.

 

Jeg tror nok ikke Mercedesen til Motordsoktorern har noe særlig igjen av den oljen som han fylte i sin tid(for 400.000km siden). Regelmessig etterfylling gjor jo at det stadig tilføres "ny" olje, og filteret fjerner jo forurensingene i oljen/motoren.

 

Jeg ville nok aldri gamblet med dette på båten eller en ny bil(vel kjøper nok aldri ny bil heller). Oljeskift er rimelig forsikring selv om den koster 100 kr literen. Det er nå min mening da.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Etter ca. 500 timer (3 år) driftstid fikk jeg utført analyse på smøreoljen i en dieselmotor uten at oljen har vært skiftet (bare etterfylling for å kompensere for forbrukt smøreolje). TBN på ny olje var 14. Nå er den på 8,8. Det er altså igjen mer enn nok basisk stoff til å nøytralisere eventuelt svovel som kommer med dieselen i den nærmeste fremtid også. De øvrige tilsetningsstoffene er det også nok igjen av. På min gamle Mercedes med bensinmotor har jeg ikke skiftet smøreolje siden 1988 (over 400 000 km) - bare etterfylt når nivået nærmer seg nedre merke på peileteinen. Også dens smøreolje har tilstrekkelig høyt basetall. Men jeg har skiftet smøreoljefilter på begge motorene etter ca. hver 100 timer.

 

Det er nok mange som skifter smøreolje p.g.a. redselen for at svovel skal skade motoren. Og oljeselskapene hvisker hurra.

Til motordoktoren:

 

Mener du med dette at vi overdriver litt mhp oljeskift? Jeg vet ikke hvor mange timer jeg har brukt motoren i år, men jeg er lat og kunne godt tenke meg å slippe å gjøre mer enn nødvendig

:smiley:

Link to post

I min tid som betjent på en av østlandets mest trafikkerte bensinstasjoner fikk vi høre at oljen etter en tids bruk ble "ødelagt" i betydningen at molekylene nærmest ble slått i stykker over tid.

kan jeg spørre hvem som sa dette ? ( aner meg svaret, tør jeg tippe på; Oljeselskapet.. ? )

og enda lukter ingen lunta...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

kan jeg spørre hvem som sa dette ? ( aner meg svaret, tør jeg tippe på; Oljeselskapet.. ? )

og enda lukter ingen lunta...

 

Suzuki

Jepp, det var oljeselskapet. En av de ansatte i "grava" hadde vært på kurs noen dager. Som den nysgjerrige unge mann jeg var sugde jeg til meg all den kunnskap jeg kunne fra mine eldre og mer kunnige kolleger. Opplysningene syntes plausible, den gang.

 

Jeg ser at jeg ikke er alene om å tro dette......

 

Blir spennende å få en forklaring fra MD.

 

mvh

 

Marna.

Marna

Link to post

Jeg er enig med dem som mener det blir byttet ut mye bra olje.

Jeg lar den gamle oljen vere på motoren og bruker den også med god sammvittighet til neste år.

Jeg har også tatt analyse av oljen en gang ,og  resultatet ble at oljen bare var mettet med 1/3

av anbefalt sotinnhold, som er ploblemet etter100 timer (volvo31  som er gått1300 t.)

Ett tips er å ta olje på fingeren å se om det går lett å tørke fingrene rene uten att det sitter svart sot i porene, blir det rent så er ikke oljen mettet med sot.

 

Syrer og vann er ikke noe ploblem (bare sot)

Link to post

Siden det er flere som kommenterer mitt manglende oljebytte, kan jeg prøve å svare litt generelt (noe til alle). Motoren bruker ca. 0,5 liter per 100 mil, og dette er alt jeg har fylt de siste 16 år eller noe sånt. Motoren må altså ha brukt omkring 200 liter smøreolje i løpet av disse årene. For det meste går det på syntetisk, men av og til har jeg fylt halvsyntetisk. Det er imidlertid ikke noe poeng her. Det viktigste er at API-betegnelsen angir at oljen har god nok kvalitet.

 

For å kontrollere dispergeringsevnen, drypper jeg av og til en varm oljedråpe på et filterpapir og ser hvordan den trekker seg utover til neste dag. Dersom svertingen skifter jevnt fra svart til hvitt og noe gulaktig utover mot kanten av flekken, har oljen nok stoffer til å holde oppløst sot og andre forurensninger som er så små at filteret ikke fanger dem opp.

 

Når det gjelder molekylene i basisoljen, brytes ikke de ned ved motorens normale arbeidstemperaturer. Da jeg gikk på maskinsjefskolen, var det en gjesteforeleser som nevnte dette, og tilføyde at hvis noen påsto at molekylene i basisoljen brytes ned inne motoren, burde vi be vedkommende kreve skolepengene i retur.

Link to post

Min "ukyndige oljebakgrunn" for å å skifte olje relativt hyppig(og særlig ved vinterlagring) for motvirkning av motorskade og bedre ytelse (ja for at en motor med ny olje har mindre friksjon og således yter mer kan vel ikke diskuteres??..) er følgende:

 

2 ganger har jeg totalhavarert motorer, riktignok i bil.

1. gang var det at jeg kjøpte en bil som hadde overvintert med GAMMEL olje, det gikk 1 uke....

2. gang kjøpte jeg en brukt byttemotor som hadde stått en god stund (ca. 1 år ) med GAMMEL olje, det gikk 2 uker....

 

Ha meg unnskyldt men for meg er det bedre å bytte oljen hyppig (det koster på min båtmotor med en olje som mer enn tilfredstiller spesifikasjonene 179 kroner!) en å spekulere i at den kanskje kunne gått en stund til.

 

mvh

 

Barsk II

:sailing:

Link to post

Ha meg unnskyldt men for meg er det bedre å bytte oljen hyppig (det koster på min båtmotor med en olje som mer enn tilfredstiller spesifikasjonene 179 kroner!) en å spekulere i at den kanskje kunne gått en stund til.

 

mvh

 

Barsk II

:sailing:

 

 

Sier meg helt enig med deg. Jeg er ikke villig til å satse mine motorer på et "forskningsprosjekt" for å se hvor langt de kan gå før oljen bryter sammen

med dertil følger. :headbang:

Link to post

Jeg er enig i de to siste innleggene. Hvis man er usikker på noe, bør man ikke gjøre det. Det er bedre med noen ekstra kroner i driftsutgift enn å stå med rattet i hendene og hjertet i halsen. Men jeg har nesten 50 års erfaring med ganske variert drift av motorer av nokså mange merker og størrelser, så jeg vet hva jeg gjør. Oppfatt ikke mitt innlegg som "gakk hen og gjør likedan", men ta det som en informasjon om hva jeg gjør med mine motorer.

 

Jeg kjørte en gang et laboratorieforsøk med brukt smøreolje fra biler (de fleste hadde bensinmotorer) som drivstoff. Motoren gikk bra, men vi kjørte ikke langtidsforsøk for å finne ut om det dannet seg belegg inne i motoren. (Jeg tror nok det ville ha skjedd). Da jeg før testkjøringnen skulle se på smøreoljen i et mikroskop, var den så lite forurenset at det var vanskelig å finne noe fast punkt å fokusere på. Den brukte oljen vi fikk fra bensinstasjonen hadde ihvertfall opplevd betydelig kortere brukstid enn den kunne ha tålt.

Link to post

Er det noen som hvet hvor sinkanodene sitter på en 1985 Perkins T6.3544M? Har ikke noen hånbok på den.

Jeg har 6.354 MHT, fra 1971, og på spørsmål til Universal Diesel er det ingen sinkanoder på dem.  Du har sikkert heller ingen. Jeg har verkstedhåndboken for motorene (felles), men slike anoder er ikke nevnt.

 

Imidlertid har jeg lurt på å montere anoder i eksosmanifoil når jeg monterer nytt i løpet av vinteren.

 

Har lest litt mere.  Finner du noen anoder på din motor, gi meg en tilbakemelding?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
  • 6 år senere...

Ser at det er mye hysteri angående svovel her, dagens diesel inneholder nesten ikke svovel & vanlig motorolje har plenty med basiske antistoffer som tar seg av dette. Filterbytte er viktigere en oljeskift. Har man bra filtere kan oljen vare flere år med vanlig fritidskjøring i båt.

 

Hvis man havarerer etter at oljen man har kjørt med 30 timer forrige sesong (& som har stått over vinteren)så har motoren hatt alvolige defekter/ problemer , men det er lett å skylde på olja.

 

Vet om en sjarkfisker som kun brukte spillolje fra større fiskebåter på motoren sin. Så vidt jeg vet pågikk dette i mange år..

Link to post

Motordoktoren og andre. Dersom dere ikke har skiftet olje på flere år(Motordoktoren på Mecedesen siden 1988(!)) betyr vel det kanskje at olje heller ikke "utgår på dato" eller "olje er ferskvare" som noen påstår. Jeg har en del Caltex XLT helsyntestisk olje stående. Oljen står i uåpnet embalsje og er ca 8-10 år gammel. Kanskje jeg kan bruke den enda?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Noen som vet om feks. Felleskjøpet selger olje på 200l fat?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...