Jump to content

Gode råd er ikke alltid gode (vinterklargjøring)


Lotus

Recommended Posts

innimellom har de 1/2 pris på alle oljer :flag:

Da, pleier jeg å trø til. Bruker samme olje på alle mine 6

 

 

Hei. Siden du bruker samme oljen på alle dine diesler (regner med at ikke alle er like) kunne det være veldig interessant å få betegnelsen på denne oljen.Merke etc.

Mvh.

spilli

Link to post
Share on other sites

Ja, var innom å kikka på FK nå, men så at olje i 208l fat faktisk var dyrere pr liter enn hva man betaler for 15-40 olja til Biltema.

 

Hvordan ser man at de selger olje til halv pris?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei. Siden du bruker samme oljen på alle dine diesler (regner med at ikke alle er like) kunne det være veldig interessant å få betegnelsen på denne oljen.Merke etc.

 

Nei jeg har forkjellige motorer: 2 stk tmd 40, 1 stk.MD7, 1 stk. Audi TD.

Mazda 2500, + en gammel Massey...

Her går det på Felleskjøpets Helsyntetiske...

"litt" overkill for Masseyèn, men shit.....

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å huske neste gang de har motoroljetilbud, så legger jeg det ut på Båtplassen:-)

Flott, slikt har jeg sansen for.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg har en SABB 8-10 hester. Da jeg kjøpte den fikk jeg høre at dieselfilteret er det samme som på Scania-Vabis busser, og at de ble anbefalt å skifte annethvert år. Da jeg kjøpte min båt, var det ikke skiftet på 8 år, no problem.

Så å skifte det hvert år???

 

Et spørsmål Lotus: Jeg har SABB kjøleribbe i messing, og ingen anoder. Det har holdt i 25 år. Men vet du noe om hvordan frostveska virker inn på messingen, sånn etter 25-30 år?

 

Når det gjelder generelle regler for vintervedlikehold, så er vel de et produkt av både erfaringskunskap og angstnivå, mao at det er få generelle regler - egentlig....

Link to post
Share on other sites

2 ganger har jeg totalhavarert motorer, riktignok i bil.

1. gang var det at jeg kjøpte en bil som hadde overvintert med GAMMEL olje, det gikk 1 uke....

2. gang kjøpte jeg en brukt byttemotor som hadde stått en god stund (ca. 1 år ) med GAMMEL olje, det gikk 2 uker....

Man bør nok være en smule forsiktig med å trekke bastante slutninger om årsak og virkning her. Det er vel langt mer sannsynlig at motorhavariene skyldtes andre årsaker enn at motorene hadde stått stille ett år eller to uten oljeskift.

 

Hva besto motorhavariene av? Hvor langt hadde motorene gått? Kanskje de allerede var utslitte og ville havarere inne 1-2 uker uansett oljekvalitet?

 

Hva skulle man konkludere dersom oljen hadde blitt byttet før oppstart og allikevel fått motorhavari? Havari på grunn av ny olje?

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei gode råd er ikke alltid så gode - heller ikke alltid Lotus sine.

 

Hvilken servicemanual Lotus henviser til vet jeg ikke, men på Yanmar Norge sine hjemmesider finnes et dokument fra 2005 som beskriver service på motorene.

Denne virker fornuftig på meg, og jeg har valgt å forholde meg til den. Der står det at motorolja skal skiftes hvert år, at impeller skal kontrolleres hver 500t eller annethvert år og skiftes hvert 4.år eller 1000 driftstimer (6LY3 har hvert 8. år og 2000 - men likevel kontroll hver 500/2.år).

 

Så eysteind med 17 er det på høy tid. Imidlertid trenger du ikke ta ut motoren. I allefall på de jeg har jobbet med (4JH og 4LHA) har det betydd å ta ut dynamo+brakett og så skru ut vannpumpa. Imidlertid gidder jeg ikke skru alt dette ut for å sjekke, og så skru det sammen igjen med en gammel impeller. Da bytter jeg den (får den som regel ikke hel ut uansett :-)

 

Så til diskusjonen om knuste molekyler eller hva det må være. Jeg har i en årrekke utført oljeskift på bilen min selv, og har i lange tider brukt FK sine oljer (super turbo ss tror jeg den heter - altså samme olja fra gang til gang) Det jeg opplever, og dette er det ingen tvil om - er at det blir en helt annen lyd i motoren etter at olja er byttet. Byttet oxo olje på automatgiret mitt - og kunne oppeve en helt annen mykhet i giringen etter på. OM det er molekyler eller hva vet jeg ikke, men for meg er det rimelig klart at olja på en eller annen måte blir slitt slik at den ikke gjør jobben like godt lenger.

 

Mth bilen, byttet jeg olje hver 10.000 km - og med en snittfart på 60, betyr det noe rundt 160 gangtimer - ikke ulikt det antall timer vi bruker båtenmotoren hvert år. Tar en med motbakkefenomenet betyr det antakelig at båtmotorolja er mer slitt enn i bilen. I mitt tilfelle her snakker jeg kun om mineraloljer - for syntetiske tror jeg bildet er annerledes.

 

-koh

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min impeller er kjøpt på Biltema for 98,- og fungerer ennu etter 611 timer. Ford 2704ET 180 Hk. :lol:

 

griseflaks :lipseal::sweat: enda di varer så mange timer spanderer du ikke en med mere kvalitet??

jeg hadde vertfall hatt den innpellern i tankene HELE tiden jeg var utpå

selv kjøpte jeg orginal yamaha til min nå og den var det nesten biltema pris på - olje til gearhuset kostet litt over en hundrings og det er også ganske biltemapris

Link to post
Share on other sites

Skift oljen hvert år, eller etter fabrikkens vedlikeholdsplan, det mener jeg.

Før, og på eldre motorer blir oljen forurenset av uforbrent drivstoff og sot, smøreegenskapene forringes vesentlig.

På nyere og nåtidens motorer, er det ikke så mye forurensing, men additivene som enkelte motorer må ha, (noen for høye tempraturer, trange oljekanaler feks)Blir oppbrukt, og oljens egenskaper forringes.

 

Når det gjelder diselfilter, er jeg enig at en skal se litt på renheten i det gamle filteret, og se om en trenger å skifte så ofte.

 

Det som jeg er litt i tvil om er diselen. Den diselen som en fyller på sommeren, er vel det jeg kaller sommer-disel?

Og tåler dermed ikke tempraturer under rundt -25 før den begynner å skille ut voks, som tetter filteret.

Dette forsvinner ikke selv om tempraturen øker.

(dette har jeg sett mange tilfeller av som bilmekaniker gjennom 26 år)

 

Dermed, hvis det fremdeles er slik. Ville jeg kjørt tanken(e) ned mot tom, og fyllt vinterdisel på før opplag.(helt fulle)

Og skiftet filtrene til våren.

Vinter-diselen skal holde tempraturer ned til -32 ca.

Denne begynte vi å selge i min tid september tror jeg, på slutten av 90 tallet.

Er det slik enda?

Hva gjør dere?

 

Et poeng er jo at på en bil kan en godt "fuske" litt i vedlikeholdet på, slik at en kanskje må svinge inn på veikanten og ta en tlf. hvis den stopper pga et tett drivstoff filter.

Men ute på sjøen i røfft vær, er det liksom ikke det samme.

Ser for meg at det kunne blitt problemer å få med familien ut i båt igjen etter en slik opplevelse, hvis det gikk bra.

 

Derfor : bedre føre var. Båt er dyrt uansett, så noen lapper fra eller til...er min filosofi, som jeg lever godt med.

Redigert av Arvid.65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

På en tidligere båt jeg hadde:

 

Etter en motorstopp grunnet drit i tanken som løsnet i dårlig vær..... tok jeg jobben og gjorde dieseltanken helt ren og investerte i Racor filter med separator.

Monterte deretter et vakuummeter mellom forfilter og pumpe (panel montert ved styreposisjon)..

Når filteret fylles med lurk vil motstanden gjennom det øke, og måleren viser at det er på tide med filter bytte.

Dete ga fred i sjelen og sparte meg for mange (unødige) filterbytter.

 

http://www.ebay.com/itm/WESTWOOD-F100-55-FILTER-VACUUM-GAUGE-WITH-FITTING-NEW-/381381355426?hash=item58cc19a7a2:g:A1wAAOxydyxSSxFk

Redigert av HansO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange tar opp båten i begynnelsen av September før ev vinterdiesel er å få kjøpt, så det

er uaktuellt for mange. Er kanskje liten mulighet for -25 grader i sør Norge, så for mitt vedkommende har

jeg diesel på tanken kjøpt på sommeren. Det er heller ikke aktuellt å kjøre tank tom for diesel om man

har 2-300 liter igjen.

Kan kanskje fylle på en skvett paraffin eller totakts olje, har og på diesel tilsetning mot dyr, så har ikke jeg opplevd noe problem.

Litt sprit (billig sommervodka) eller "kondensvæske" på tanken kanskje ikke gjør noe.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...