Avsluttet2 Startet 1.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2006 Motoren min, 90 hk e-tech, har tilkobling for slange til gjennomspyling av ferskvann. Båten min ligger på sjøen hele året, men jeg konserverer motoren. Ikke mange gangene i løpet av vinteren det blir båttur. I fjor tilltet jeg motoren opp av sjøen og koblet på slangen. Startet opp mens den var tiltet opp og kjørte den en stund med slangen koblet på. Vet egentlig ikke om motoren har vondt eller godt av å bli kjørt i den stillingen. Noen som vet??? En annen løsning som jeg heller ikke vet om er fullgod er å sette på klokke, tilte den ned for så å starte den opp. Da vil jo motoren stå i vanlig arbeidsstilling, men jeg vet jo ikke om klokken holder saltvannet ute. Andre som konserverer motoren mens båten ligger på sjøen som kan fortelle hvordan dere gjør det?? Om jeg hopper over konserveringen og satser på å starte opp motoren en gang i mellom vinteren gjennom, hvor ofte bør jeg gjøre det og holder det med tomgangskjøring eller må motoren belastes?? Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 7.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2006 Ingen som har noen råd?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2006 Kan ikke påstå at jeg har noe videre peiling på påhengere. Men ville det ikke være logisk at om du kopler til slangen og setter på trykk, så vil motoren suge ferskvann i stedet for sjøvann selv om den står nedtiltet? Vil tro at trykket fra slangen vil gjøre at det renner ferskvann ut fra sjøvannsinntaket selv når motoren går. Og da kommer det jo ikke sjøvann inn? Ellers så finnes det jo mange påhengere som aldri noensinne har blitt gjennnomskylt med ferskvann. Og de holder jo som regel 20-25 år de også... Så jeg tror nok ikke faren er så veldig stor for feil om du ikke får skylt skikkelig gjennom hver eneste gang. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 8.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2006 Har grublet på det samme selv! Har nettop ferskvannskjørt en 115hk motor på land ved bruk av "øreklokker". Har aldri prøvd dette i vannet, men hvorfor skulle ikke det funke? Prøv med motoren nede i vanlig stilling, smak på vannet fra kontrollstrålen, ville tro at det er ferskt! Motoren bør vel gå minst 10/15 minutter på tomgang for å få skylt igjennom godt. Fint om du kommer med tilbakemelding! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Avsluttet2 Svart 11.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Drar denne opp igjen... Er helt sikker på at noen flere har erfaring/tanker rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
mao Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Hvis du synes du må kjøre gjennom med ferskvann bør du bruke klokker i nedre stilling. Start konserveringsprogrammet med fjernkontrollen slik det står i bruksanvisningen. Motoren skal stå i nedre stilling under lagring pga fare for frost i gearhus. Hvis du likevel bruker motoren innimellom ville jeg ikke brydd meg om ferskvannskjøring. Varmt kjølevann løser opp saltkrystallene under bruk. Hold heller øye med sinkanodene så det ikke tærer på motor gjennom vinteren. Bruk XD100 olje om vinteren! Få den lokale pusheren til å programmere om motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Hanne_V Svart 11.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2006 Heisan. Motoren min, 90 hk e-tech, har tilkobling for slange til gjennomspyling av ferskvann Nå kjenner ikke jeg E-tech i detalj, men på andre motorer er dette som du skriver en spyleplugg. Denne er til å spyle igjennom motoren uten at den går. Sjekk ihvertfall det så ikke du brenner impelleren. Ellers er det jo trykk i kjøreklokkene når vannet står på så i teorien er det ikke noe i veien for å ferskvannskjøre motoren på vannet. Skipòhoi! kk Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
Avsluttet2 Svart 12.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2006 Sendt spørsmålet til forhandler sitt verksted og fikk følgende svar på hvordan jeg burde forholde meg til konservering når båten ligger på sjøen og ikke skal brukes: Hei. Du kan starte motorens eget koserverings program. Motoren stopper selv etter konservering. Tilte motoren opp og kople ferskvann til, der som kontrolstrålen kommer ut. La den stå å spyle i 5minuter.(uten at motoren går) Sitér dette innlegget Link to post
RAYJO Svart 16.Januar.2007 Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 (redigert) Har grublet på det samme selv! Har nettop ferskvannskjørt en 115hk motor på land ved bruk av "øreklokker". Har aldri prøvd dette i vannet, men hvorfor skulle ikke det funke? Hei! Er det noen som vet hva en sånn såkalt "øreklokker" til å kjøre påhengsmotoren i ferskvann heter på fagspråket slik at jeg kan få søkt meg fram til en slik på et eller annet nettsted? På forhånd takk! Raymond Redigert 16.Januar.2007 av RAYJO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 16.Januar.2007 Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 F.eks Spyledyse under båt på http://www.biltema.no/ Sitér dette innlegget Link to post
RAYJO Svart 16.Januar.2007 Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 takker så meget for ekstremt hurtig svar, det var nettopp en slik en jeg så etter Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.Januar.2007 Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 Hos Biltema heter den spyledyse, artikkel 25-341 og koster 44,90. Bruker en lastestrikk på den for å stramme den opp slik at ikke så mye vann renner ut på siden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.