JRK Startet 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2006 Hei, Er det strengt talt nødvendig med kalesje på båten, når den lagres under pressenning? Link to post
Jon-Kåre Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Neppe hvis presseningen er tett. Ville nok heller tatt denne av hvis du bruker kalesje stengene til å holde presseningen med. Har du stativ som går over presseningen betyr det vel lite fra eller til Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Framtia Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 (redigert) Hvis kalesjen ikke er på må du ihvertfall regne med en vesentlig mer omfattende vaskejobb til våren, det er utrolig mye skitt og støv som finner veien innom presenningen. Redigert 2.Oktober.2006 av ktpriv (see edit history) Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Windy37GM Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Dropp kalesjen. Er du uheldig kan du få jordslag mellom presenning og kalesje, hvis det blir fuktighet der. jeg har ikke kalesje, men sørger for at kabinen er godt tildekket for å minske vaskejobben på våren. joda310 Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Javi Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Jeg bruker den gamle kalesjen som vinterkalesje under opplagsteltet. Da er det ikke så farlig med litt jordslag. Link to post
Ludde30 Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Jeg gjør også som deg, Javi. På den måten vil også det meste av kondens danne seg mellom kalesjen og presenningen. If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
kurth Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Jeg brukte en gammel kalesje under vinteropplag Hvis du ikke har det og vil begrense kondens, lønner det seg å ha en lettpresenning under slik at du får to lag presenning da vil det ikke komme kondens under presenningen som kan dryppe inn i båten. Link to post
c-marime tendy 11 Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 jeg bruker havnepreseningen under oplag i fjor skal det i år også. Link to post
Daffy Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Men er det ikke slik at det er en fordel å få luft her da. Det blir jo tett med kalesjen over da? Hvis ikke skal jeg finne bruksområde for gammelkalesjen også... Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
GeirFrode Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Det er helt klart en fordel med lufting. Men det er ikke nødvendig med full gjennomtrekk heller. Det blir det bare mye mere støv og skitt ut av. Har prøvd opplag både med og uten kalesjen på, og det er helt klart en fordel å ha en kalesje eller lignende på under hovedpresenningen. Jeg bruker en gammel avdanket en, med hull i vinduer osv, men den tar av for det verste, samtidig som det blir litt lufting. Vil ikke anbefale å bruke den samme kalesjen som du bruker om sommeren, det blir fort litt gnisning og slitasje på hjørnene. Hvis det er store svingninger i utetemperaturen kan det ofte bli et rimlag på innsiden av presenningen, og har du ikke noe som tar av for dette, drysser rimet rett inn i cockpiten. Så kan det hende det smelter, og da har du plutselig mye fuktighet inni båten. Dette slipper en mye av hvis en har en gammel kalesje på. Uansett bør en ta en titt til båten en gang i blant. Spesielt hvis det er store temperatursvingnigner, og mye nedbør. Plutselig kan det være mye fukt allikevel, men det kan en hjelpe på ved å bruke noen tørrballer. Link to post
EIRINA Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Jeg har aldri hatt kalesje under presenningen pga at båten får maks lufting inne og i cocpit det med vaske jobben så må det vaskes uansett. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn