Jump to content

Skum i ekspansjonstanken

ola_dunk

Recommended Posts

Noen kjølevæsker reagerer med å skumme hvis du har lekkasje av eksos inn i kjølesystemet. Lekk topp pakning f.eks.

En grei måte å få ut skummet er å overfylle ekspansjonstanken slik at skummet evakuerer. Tapp ned eller sugg opp av tanken igjen slik at nivået er normalt. Kjør motoren og se om skummet kommer tilbake. Er ikke alltid nok å kjøre motoren på tomgang hvis du f.eks har lekk topp pakning. Det kan hende motoren må belastes for at den skal lekke.

Få gjerne sjekket for avgasser i kjølevæsken, dette er en måte å finne ut hva som er galt.

Virket ikke oljen hvitere enn vanlig heller? ikke litt majonesaktig?

Kan du se oljefilm i den delen av frostvæsken som ikke har skummet?

Og, ja, det kan i enkelte tilfeller skade motoren, og ytterste konsekvens kan være totalhavari.

• 4 uker senere...

Ser du skriver VP 165 hk. Dette er vel da antakelig AQAD40, som av noen blir kalt "krølltoppen". Mener ikke å krisemaksimere, men jeg ville som noen var inne på tatt en sjekk for svovel i kjølevann. Fikk samme symptom på konas bil for et par år siden. NAF tok "svoveltest" og bekreftet at toppakningen var gåen (og verkstedet brukte 2 forsøk på å skifte før de fikk det tett...).

AQAD40, som av noen blir kalt "krølltoppen

:lol: :lol: :lol:

Man har jo latt seg fortelle anekdoter om dette Volvo Penta-produktets litt manglende fortreffelighet; men jeg har aldri sett noen entydig forklaring til årsaken/e til det. Har du peiling på det, Fantino? Det skulle ha vært greit å vite ... jeg har samme platevarmevekslere som 40-serien; da er det lett å la angsten overmanne fornuften .... :eek:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Har dessverre ikke kjennskap til hva som antas å være grunnen til det mindre attraktive kallenavnet. Var mye i båthavna en vinter side ved side med en som byttet ut to AQAD40 med to AD41. Han lanserte kallenavnet, og knurret noe om sylinderforinger som løsnet, men jeg tror ikke de løse foringene nødvendigvis hadde noe med krøllinga av toppen å gjøre..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...