ola_dunk Startet 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2006 Jeg skjekket ekspansjonstanken for kjølevann i dag... Den var full i skumm, en tykk masse som lå på toppen ( skikkelig mye ) !!!!! hva kommer det av ????? ( 165 hk vp motor Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Innblanding av smøreolje kan reagere på den måten. Sjekk fargen på smøreoljen i bunnpannen. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 2.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 jeg har peilt oljen og den virker fin ( ikke noe skum eller økning ) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Noen kjølevæsker reagerer med å skumme hvis du har lekkasje av eksos inn i kjølesystemet. Lekk topp pakning f.eks. En grei måte å få ut skummet er å overfylle ekspansjonstanken slik at skummet evakuerer. Tapp ned eller sugg opp av tanken igjen slik at nivået er normalt. Kjør motoren og se om skummet kommer tilbake. Er ikke alltid nok å kjøre motoren på tomgang hvis du f.eks har lekk topp pakning. Det kan hende motoren må belastes for at den skal lekke. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Og er ekspansjonstanken helt full, kan det hende at det bobler opp eksos/gasser. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 2.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 hva må jeg gjøre? noe som kan skade motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Få gjerne sjekket for avgasser i kjølevæsken, dette er en måte å finne ut hva som er galt. Virket ikke oljen hvitere enn vanlig heller? ikke litt majonesaktig? Kan du se oljefilm i den delen av frostvæsken som ikke har skummet? Og, ja, det kan i enkelte tilfeller skade motoren, og ytterste konsekvens kan være totalhavari. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 29.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Kan det være at motoren ikke blir skikkelig varm, kondens el. ?? Motoren går bra, ikke noe gale med for høy temp . Kan det være at der er luft i kjølesystemet etter skift av kjølevann ?? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Tror at det kan taes en vannprøve å analysere den for å se etter rester av brennstoff. Spør på et bilverksted. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2006 Ser du skriver VP 165 hk. Dette er vel da antakelig AQAD40, som av noen blir kalt "krølltoppen". Mener ikke å krisemaksimere, men jeg ville som noen var inne på tatt en sjekk for svovel i kjølevann. Fikk samme symptom på konas bil for et par år siden. NAF tok "svoveltest" og bekreftet at toppakningen var gåen (og verkstedet brukte 2 forsøk på å skifte før de fikk det tett...). Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 30.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2006 Den svovel prøven: er det noe de fleste bilverksteder tar ? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 30.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2006 AQAD40, som av noen blir kalt "krølltoppen :lol: Man har jo latt seg fortelle anekdoter om dette Volvo Penta-produktets litt manglende fortreffelighet; men jeg har aldri sett noen entydig forklaring til årsaken/e til det. Har du peiling på det, Fantino? Det skulle ha vært greit å vite ... jeg har samme platevarmevekslere som 40-serien; da er det lett å la angsten overmanne fornuften .... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Fantino Svart 30.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2006 Har dessverre ikke kjennskap til hva som antas å være grunnen til det mindre attraktive kallenavnet. Var mye i båthavna en vinter side ved side med en som byttet ut to AQAD40 med to AD41. Han lanserte kallenavnet, og knurret noe om sylinderforinger som løsnet, men jeg tror ikke de løse foringene nødvendigvis hadde noe med krøllinga av toppen å gjøre.. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 1.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2006 (redigert) Det bobler skikkelig i tanken for kjølevann når motor går på tomgang .. Er det toppakningen gåen ? Der er ikke vann i oljen og ikke skum under olje påfyllingslokket. Eller kan det være dårlig lufting etter skift av frostveske (biltema sin frostveske ) ?? Redigert 1.November.2006 av sob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.November.2006 Link til dette innlegget Svart 1.November.2006 Det er ikke gammel og ny frostveske som reagerer på hverandre da? Kjører du motoren med lokket av? Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 1.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2006 Nei, kjører med lokket på.. Rengjorde varmeveksler og skiftet frostveske samtidig.. Sjekket med lokket av om der var luftbobler, den liksom boblet/kokte når motoren var driftsvarm og gikk på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Regent Svart 1.November.2006 Link til dette innlegget Svart 1.November.2006 Hei Det som slår meg er toppakning. Det trenger nødvendigvis ikke komme vann i olja ved gåen toppakning. Prøv å lukte om det er eksos som bobler, ev ta en komptest Lykke til Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
ola_dunk Svart 2.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2006 (redigert) i dag skiftet jeg olje, ingen antydning til vann i oljen . Motoren går meget bra og holder høy turtall.. Redigert 2.November.2006 av sob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.November.2006 Link til dette innlegget Svart 2.November.2006 Er du sikker på at det ble luftet tilstrekelig når du skiftet kjøleveske? Du kan jo starte kald motor med lokket av og se om veskenivået går ned. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 2.November.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2006 Skal ikke luften forsvinne av seg selv ( hvordan får man ut luften ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.