Jump to content

Vaske havnekalesje?


Patnyg

Recommended Posts

Jeg har alltid brukt shipshape. Legger kalesjen utover grusen, sprayer på fortynnet shipshape, lar det virke 10 min. Deretter tar jeg en skuresvamp, og skurer kalesjen lett før jeg spyler av med høyttrykks-spyler på lavt trykk (rundt 100 bar maks). Her må det utvises stor forsiktighet og turbo-dyser må overhodet ikke brukes. For høyt trykk og/eller pulsering av vannet kan få duken til å revne. Impregnering har jeg gjort med rulle mens den står på båten om våren. Min kalesje blir alltid fin, og tidligere eier var måpeløs på hvor fin jeg hadde fått den.

Link to post
Share on other sites

Etter råd fra Jens Sagen fylte jeg badekaret med lunkent vann tilsatt Bio Tex. Sørg for å få blandet vaskemiddelet skikkelig ut. Så lot jeg kalesjen ligge der natten over. For å få skylt den skikkelig tok jeg den bare med inn i dusjen og dusjet både den og meg.

 

Brukte korthåret rulle for å impregnere. Topp resultat.

Link to post
Share on other sites

Etter råd fra Jens Sagen fylte jeg badekaret med lunkent vann tilsatt Bio Tex. Sørg for å få blandet vaskemiddelet skikkelig ut. Så lot jeg kalesjen ligge der natten over. For å få skylt den skikkelig tok jeg den bare med inn i dusjen og dusjet både den og meg.

 

Brukte korthåret rulle for å impregnere. Topp resultat.

Hvor mye BioTex i hvor mye vann?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Hvor mye BioTex i hvor mye vann?

 

 

Akkurat passe :lol::lol::lol: Nei, det blir som med gamle husmødre og kakeoppskrifter. Jeg tømte oppi litt og rørte rundt. Jeg kjørte begge kalesjene to runder, (var ganske møkkete) og brukte tilsammen nesten en pakke. Fyll i godt med vann i badekaret slik at hele kalesjen kommer nedi.

Link to post
Share on other sites

Om du skulle finne på å kjøre den i vaskemaskinen, så husk på max temperatur på vannet på 30 grader! Ellers risikerer du å måtte kjøpe deg en mindre båt for å få kalesjen til å passe etterpå :lol: . De krymper nemlig så det holder ved høyere temp! Jeg pleier også å montere den igjen mens den er våt, og tar impregneringen når den står på båten. Litt smidigere å jobbe med da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hehe.

 

jo takk for tipset, men det har seg det at det har kommet noen mengder med vann den siste tiden. Så den har fylt seg med vann i små porer rundt om. Vi snakker om en havnekalesje som dekker hele båten. Så gjør ingenting om den krymper litt. Dvs toppen 2-3 cm.

 

Tror du den gjør det på 30 grader?

Link to post
Share on other sites

  • 16 år senere...

Jeg har lagt kalesjen i lunkent vann med litt grønnsepe.  Etter et døgn skylt og tørket. Brukt Biltemas impregnering,sprayet på og fordelt med svamp. Det har blitt veldig bra. I år leverte jeg den til kalesjefirma for vask og impregnering. Koster litt men får spare på noe annet! Spent på resultatet.

Link to post
Share on other sites

Da vi kastet ut badekaret for noen år siden, forsvant muligheten til å legge kalesja i bløt der. Da ble det et par år med vask på terrassen til jeg for et par tre år siden fikk en god ide. Det måtte da gå an å bruke tilhengeren. Som tenkt så gjort. En ny liten presenning ble kjøpt og lagt ut i tilhengeren. For å ikke gjøre "karet" for stort, la jeg en planke på tvers over ca på midten. 20221022_143018.jpg.d17161f26e8b9887d86834d282b82255.jpg

 

Så nå ligger kalesja i bløt i biotexvann. Nesten ei pakke biotex løst opp i tre pøser varmt vann og resten fylt opp med hageslangen. Jeg børstet over alle flatene med en myk kost, så nå får den ligge og godgjøre seg til i morgen, minst.

Så blir det skylling og tørk før den pakkes vekk for vinteren. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...