Patnyg Startet 2.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2006 Hei igjen dere. Jeg skal nå vaske havnekalesjen min i en stor vaskemaskin på jobben til mor. Hvor mange grader og hvem vaskemiddel bør jeg bruke? Jeg skal etter vask impregnere kalesjen. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Jeg har alltid brukt shipshape. Legger kalesjen utover grusen, sprayer på fortynnet shipshape, lar det virke 10 min. Deretter tar jeg en skuresvamp, og skurer kalesjen lett før jeg spyler av med høyttrykks-spyler på lavt trykk (rundt 100 bar maks). Her må det utvises stor forsiktighet og turbo-dyser må overhodet ikke brukes. For høyt trykk og/eller pulsering av vannet kan få duken til å revne. Impregnering har jeg gjort med rulle mens den står på båten om våren. Min kalesje blir alltid fin, og tidligere eier var måpeløs på hvor fin jeg hadde fått den. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 måpeløs Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 2.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Okei. Tusen takk for tipset. Det er like greit og gjøre det sånn. Slipper jeg vaskemaskin og styr. Måpeløs Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Etter råd fra Jens Sagen fylte jeg badekaret med lunkent vann tilsatt Bio Tex. Sørg for å få blandet vaskemiddelet skikkelig ut. Så lot jeg kalesjen ligge der natten over. For å få skylt den skikkelig tok jeg den bare med inn i dusjen og dusjet både den og meg. Brukte korthåret rulle for å impregnere. Topp resultat. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Etter råd fra Jens Sagen fylte jeg badekaret med lunkent vann tilsatt Bio Tex. Sørg for å få blandet vaskemiddelet skikkelig ut. Så lot jeg kalesjen ligge der natten over. For å få skylt den skikkelig tok jeg den bare med inn i dusjen og dusjet både den og meg. Brukte korthåret rulle for å impregnere. Topp resultat. Hvor mye BioTex i hvor mye vann? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Patnyg Svart 2.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 hmm.. Kanskje ikke så dårlig forslag, utenom at vi i min familie lever i dusjkabinett verden Men det er ikke noe stort problem. Tusen takk for tipset Tar imot andre råd og tips ang vasking av kalesje Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Hvor mye BioTex i hvor mye vann? Akkurat passe Nei, det blir som med gamle husmødre og kakeoppskrifter. Jeg tømte oppi litt og rørte rundt. Jeg kjørte begge kalesjene to runder, (var ganske møkkete) og brukte tilsammen nesten en pakke. Fyll i godt med vann i badekaret slik at hele kalesjen kommer nedi. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkart Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Jeg sende ein E-post til Lilleborg Forbrukerservice med spørsmål om hva slags vaskemiddel dei anbefalte til ein moderat skitten bomullskalesje som var lys beige på farge. Svaret fra Lilleborg var at jeg skulle bruke flytende OMO Color. Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 2.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Ok. Gjelder det også min mørkeblå?(skitne) kalesje? Har du en E-post adresse jeg kan henvende meg til?? Takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkart Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Lilleborg har egen forbrukerservice for vaskeråd som du kan lese mer om her : www.lilleborg.no forbrukerservice@lilleborg.no tlf. 800.33.444 Denne informasjonen står og lese på f.eks ei Zalo- flaske... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Om du skulle finne på å kjøre den i vaskemaskinen, så husk på max temperatur på vannet på 30 grader! Ellers risikerer du å måtte kjøpe deg en mindre båt for å få kalesjen til å passe etterpå . De krymper nemlig så det holder ved høyere temp! Jeg pleier også å montere den igjen mens den er våt, og tar impregneringen når den står på båten. Litt smidigere å jobbe med da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Patnyg Svart 2.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Hehe. jo takk for tipset, men det har seg det at det har kommet noen mengder med vann den siste tiden. Så den har fylt seg med vann i små porer rundt om. Vi snakker om en havnekalesje som dekker hele båten. Så gjør ingenting om den krymper litt. Dvs toppen 2-3 cm. Tror du den gjør det på 30 grader? Sitér dette innlegget Link to post
Blondie Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 (redigert) eventuelt heng den over rekka på verandaen,skrubbes og spyles av med have slangen.men det er klart,at viss du har mulighet til å vaske den i en industrivaskemaskin,så er vell det det enkleste. sett den på fin vask,eller snakk med mor. Redigert 2.Oktober.2006 av Blondie (see edit history) Sitér dette innlegget Kokka Link to post
Patnyg Svart 2.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Kommer nok til å vaske den hos mor, eller legge den utover platingen og spyle over med ship shape. la det virke, skrubbe med en svamp, spyle med hageslangen. sette den på båten og impregnere den med en rulle. Takk for alle tips. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 3.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2006 Patnyg: Tror du får et fint og kontrollert resultat med dette. Sitér dette innlegget Link to post
kalel Svart 21.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2022 tok den i vaske masinen på 40 grader..havne kalesjen..så vi for se til sommern..:) Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 21.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2022 Jeg har lagt kalesjen i lunkent vann med litt grønnsepe. Etter et døgn skylt og tørket. Brukt Biltemas impregnering,sprayet på og fordelt med svamp. Det har blitt veldig bra. I år leverte jeg den til kalesjefirma for vask og impregnering. Koster litt men får spare på noe annet! Spent på resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 22.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2022 Da vi kastet ut badekaret for noen år siden, forsvant muligheten til å legge kalesja i bløt der. Da ble det et par år med vask på terrassen til jeg for et par tre år siden fikk en god ide. Det måtte da gå an å bruke tilhengeren. Som tenkt så gjort. En ny liten presenning ble kjøpt og lagt ut i tilhengeren. For å ikke gjøre "karet" for stort, la jeg en planke på tvers over ca på midten. Så nå ligger kalesja i bløt i biotexvann. Nesten ei pakke biotex løst opp i tre pøser varmt vann og resten fylt opp med hageslangen. Jeg børstet over alle flatene med en myk kost, så nå får den ligge og godgjøre seg til i morgen, minst. Så blir det skylling og tørk før den pakkes vekk for vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 22.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2022 Genialt @Olevine! Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.