Tine IV Startet 14.Oktober.2003 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2003 :nono: Godt jeg kan spørre dere da.Leiter etter en kart plotter,men var detta med karta da . Hvem eller hvilken skal jeg velge ? Er jo BlueChart og C-Map på di fleste som jeg har kikka på.Men er forskjellen stor på kvalitet , eller er det størrelsen på brikka og prisen som er den stor forskjellen.Detta har jeg null peil på , så det er godt jeg har vinteren på meg til og sette meg inn i detta .Lånte en kartplotter når jeg henta båten , og det var luxsus og kjøre med , så detta er en ting som står på toppen av innkjøpslista og den skal være i farver ,så jeg slipper og angre på det etterpå . Ja da håper jeg det kommer svar fra dere der ute så jeg kan bli litt klokere på detta . Til alle sammen en god båt høst/vinter . Hilsen TINE II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
KAT Svart 14.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2003 :nono: Godt jeg kan spørre dere da.Leiter etter en kart plotter,men var detta med karta da . Hvem eller hvilken skal jeg velge ? Er jo BlueChart og C-Map på di fleste som jeg har kikka på.Hei,Har kjørt med C-map i 3 år nå og er veldig fornøyd med det. Men det har muligens noe å gjøre med hva en blir vant til for de jeg snakker med som har andre typer er også fornøyde. Så det er godt du har vinteren foran deg til å teste ut forskjellige produkter. KAT Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 14.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2003 Har også gode erfaringer med C-map. Har brukt det i 6 sesonger nå. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
JRK Svart 15.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 Hei Har kjørt C-map (cm93) siste 6 år og er svært godt fornøyd. Men husk at c-map finnes i flere utgaver og ikke alle er like detaljerte. Jeg vil gjerne komme med et generelt råd. Det finnes to hovedmåter å gjengi kart på, vektoriserte og rasterkart. Rasterkartene er rene fotografier av papirkart så disse ser derfor ut som papirkart, ulempen med disse er at om du zoomer inn og ut blir det som å anvende et forstørrelsesglass. Vektoriserte kart (cm93) er digitalt tegnet. Dette gir fordeler med at det er lettere å legge ting inn i kartet samt at skriftstørrelse og detaljgrad kan tilpasses ved zooming. Hos meg skifter f.eksempel fyrene farge alt etter hvilken sektor jeg befinner meg i. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 15.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 Hei Har kjørt C-map (cm93) siste 6 år og er svært godt fornøyd. Men husk at c-map finnes i flere utgaver og ikke alle er like detaljerte. Hei igjen, Jeg viste ikke at de finnes i forskjellige detaljeringsgrader. Jeg har C-map NT Wide, hadde C-map 95 (eller noe sånt) tidligere, men kan ikke huske at det var noen forskjell. Vet du hvilken som er de beste? KAT Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 Hei. Etter snart 7 år med C-map er jeg bare kjempefornøyd. Jeg vet ikke hva det egentlig menes med forskjell i detaljeringsgrad, men både NT+ standar, NT+ wide og superwide, er de samme kartene. Wide dekker bare større område på en brikke, og superwide ennå større. De tar alle utgangspunkt i standard offisielle kart i målestokk 1:50000. Og der det finnes kart i bedre målestokk, f.eks havnekart i 1:10000, svitsjes det over til disse når en zoomer inn. De eneste som er mindre detaljerte, er cruisingkartene som ikke har bedre målestokk enn 1:100000 eller 1:200000. Dette er kart som kan dekke f.eks hele vestkysten av Afrika. Ellers er det ikke mye forskjell på NT og de nye NT+ kartbrikkene. Pluss er ikke mer detaljerte, men ekstra faciliteter er lagt inn. De gir blant annet plotteren mulighet til å gi allarm når en kommer inn over et svært grunnt område, selv uten ekkolodd/dybdemåler altså. Har en oversikt over alle ekstramulighetene for disse siste brikkene liggende på jobben. Fikk papirene oversendt fra C-map i Egersund, og kan legge det ut som bilde eller en pdf-fil dersom noen ønsker det. Lars H. Som er spent som en unge, nå er det 1 uke igjen til jeg får min nye 11" fargeplotter, selvfølgelig for C-map kart! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mini Svart 15.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 Da vi kjøpte plotter ifjor, valgte vi en plotter som bruker C-Map fordi disse var bedre oppdatert på det tidspunktet. Vi er godt fornøyd med det valget. Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 15.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 Har nå brukt C-map i flere sesonger. Først med brikker på plotter. Da jeg gikk over til PC ble det også C-map. Er bare kjempefornøyd. Jeg synes imidlertid det er noe dårligere på svenskekysten enn her hjemme på berget. Noen andre med samme erfaring? Da jeg ikke har prøvet andre kart, kan jeg selvfølgelig ikke komme med noen sammenligning. Skal gjennom jobben teste den nye Garmin PDA'en. Den er egentlig for veinavigasjon, men det sies at den skal kunne bruke Bluechart. Det blir jo spennende å sammenligne. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 15.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 Hei. Har en oversikt over alle ekstramulighetene for disse siste brikkene liggende på jobben. Fikk papirene oversendt fra C-map i Egersund, og kan legge det ut som bilde eller en pdf-fil dersom noen ønsker det. Lars H. Ja takk Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
bliss X Svart 15.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 Hei Nordan Min erfaring er at de svenske kartene er litt annerledes enn de norske. Har erfaring både med cmap og bluechart på strekningen orust - norskegrensa, og ser klare fellestrekk. Kartene er anatagelig også produsert på samme kartgrunnlag. 1) Kartene har god nøyaktighet, og jeg har så langt ikke oppdaget at kart og terreng ikke har stemt. 2) Svenskene har langt færre dybdeangivelser. 3) Svenskene baserer seg mer på merkede (trygge) leder vha godt avtegnede ledstreker. Følger man disse ledene, og bruker kurs opp på plotter/PC blir det nesten som å kjøre bil (ta til venstre i neste veikryss ) Hva er din erfaring og på hvilken måte mener du de svanske kartene er dårligere ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 Har nå brukt C-map i flere sesonger. . . . . Jeg synes imidlertid det er noe dårligere på svenskekysten enn her hjemme på berget. Noen andre med samme erfaring?Nei, snarere tvert imot, Posisjoner på plotteren stemmer utrolig godt både med papirkart og båtens posisjon vurdert visuelt. Jeg går utifra at du har nye svenskekart med WGS 84 og ikke de gamle med RG90 når du har sammenlignet? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marø Svart 15.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2003 Hei Lasse Ja, det er nok riktig at det er ferre dybdeangivelser på Svenske kart. Kan jo være det som er uvant. Opplevde i tillegg sør for Strømstad at jeg havnet oppe på en holme, men det kan jo ha vært en tilfeldighet med dårlige GPS-signaler. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2003 Ja takkOK, her er litt fra C-map sin publikasjon: "Cartography Reference Gude". Har tatt to utsnitt av det som det vel var mest spørsmål om. Ellers går det sikkert ann å kontakte C-map pr. mail for å få hele dokumentet. Jeg fikk det fra en Willy Zeiler (Marketing Manager Light Marine), epostadresse: zeiler@c-map.no (han skriver norsk på tross av navnet) Du kan hente PDF dokumentene her (mest om forskjeller på standard, wide, brikker eller CD) og her (mest of nye fasiliteter ifb. + versjonene). Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingvar J., Redningsselskapet Svart 16.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2003 Hei! Denne artikkelen i siste RedningsSkøyta kan kanskje være til hjelp: http://www.redningsselskapet.no/archive/In...03/RED_5657.PDF Ingvar Sitér dette innlegget Ingvar Johnsen, Redningsselskapet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.