Texlissy Startet 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2006 Hei. Jeg vurderer å ha båten i opplag hjemme i hagen i vinter. Har hørt noe om regler i forhold til størrelse på båt og nabovarsel etc. i forhold til dette. Er det noen som kjenner reglene? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Enkelte kommuner har bestemmelser om dette. Ellers kjenner jeg ikke til at dette fanges opp av noe lovverk. Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Låner denne linken litt. Jeg har en 16.5 foter i hagen. Bor i borettslag, og jeg befinner meg i endeleiligheten. Det har stått båter her tidligere. Det gjør da ingenting om min lille skjønnhet står der?? Hvis jeg husker riktig har det en samme vinter for noen år tilbake stått 2 båter av 25-30 fot, og 1 liten 18 foter. Ingen klagde eller noenting. Men nå snakker vi om borettslag, en liten flekk som brukes til fotballbane om sommeren. Du bor kanskje i enebolig? Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Jeg synes da det ligger mange båter i alle mulige hager rundtom. Er det restriksjoner mot dette, så har dette liten effekt i tilfelle. Kanskje ikke noen lur idee å dra en 50 foter inn i et lite boretslag, men sunn fornuft kan vel brukes. Eneste jeg synes er viktig mhp. naboene, er å bruke litt tykkere presening enn den billige "biltema" saken. Disse kan bråke relativt mye i vind og være sjenerende. Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Jaja. Der er jeg helt enig. Men hvis det skal være noe lov og orden på dette med båter i hagen. Så begynner jeg og lure ja, er jo mange i mitt område som har båter i hagen. Da er det hvertfall veldig dårlig fulgt opp, MHT regler og lov. Men er vel ikke slik. Jeg har båten i hagen under en ``mindre bråkete pressening`` så lenge jeg kan. Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 Jeg har hatt en 33fots båt i hagen i mange vintre og det har gått veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Som Sofaseileren skriver har kommuner i Norge ulike regler for å ha båt i hage. Det sikreste er å ringe teknisk etat i kommunen (eller hva det heter etter omorganiseringer) og få informasjon om det foreligger slike regler båt vinterlagring av båt på privat tomt. Det kan være kjedelig å komme opp i disjusjon i ettertid dersom det viser seg at kommunale regler er brutt. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Om jeg ikke husker feil så er dette regulert av plan og bygningsloven. Mye snadder for den spesielt interesserte her. Kort fortalt så kan midlertidlige oppføringer stå intill 3 måneder uten at den byggemeldes. Trenger båten din lengre vinterlagring, skal den i henhold til loven meldes til kommunen, med nabovarsel osv i henhold til forskrift. Når det er sagt, er det ikke alle steder denne delen av loven håndheves, men har du en nabo som synes du har kjøpt for stor båt, kan han med loven i hånden forlange den fjernet etter 3 måneder. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Jon-Kåre Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 (redigert) Når det er sagt, er det ikke alle steder denne delen av loven håndheves, men har du en nabo som synes du har kjøpt for stor båt, kan han med loven i hånden forlange den fjernet etter 3 måneder. Nåja de fleste kommuner har treg saksgang så vinteren går nok før noe skjer. Men er du på talefot med naboen din ville jeg bare tatt en uformelprat med han for å høre om han hadde noen innvendinger. Har han ikke det hadde jeg plassert båten. Problemet kan jo være avstander iforhold til brann Det skal jeg og gjøre men min er 22 fot og står på henger så denne kommer neppe inn under noe regelverk Redigert 5.Oktober.2006 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
TwinCab Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Se også departementets rundskriv Båt på land, hus på vann som finnes her http://odin.dep.no/filarkiv/251762/Rundskr...hus_pa_vann.pdf Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Stort sett går dette bra, men er du heldig og får den rette naboen, kan du få mye bråk. Når det er sagt, er det ikke alle byggverk rundt båter, som er like vakre. Og lyden av blafrende presenning er ikke den mest beroligende lyden en vinternatt forøvrig, tror jeg at selv om båten står på hjul, er den å regne som en midlertidlig konstruksjon, så etter tre måneder må du flytte den til den andre siden av huset Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
NilsPils Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Se også departementets rundskriv Båt på land, hus på vann som finnes her http://odin.dep.no/filarkiv/251762/Rundskr...hus_pa_vann.pdf Jeg tolker dette rundskrivet (side 8-9) slik: - en har ikke meldeplikt for plassering av fritidsbåt på boligeiendom så lenge det er snakk om vinteropplag. - kommunen kan ikke innføre restriksjoner som angir områder hvor slik vinterlagring ikke er tillatt. Jeg ville ta båten hjem i hagen med god samvittighet. Men det skader selvfølgelig ikke å ta en prat med naboene hvis det kan medføre noen ulempe for dem. Nåt det gjelder båt i borettslag blir nok det hele litt mer komplisert. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
roaldbj Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Tror også at det er lurt å lese side 10 i rundskrivet (punkt 5.2.) hvor det fremkomer at kommunen kan nekte plassering av båt på bebygd eiendom ut fra spesielle hensyn. Jeg mener det er dette som har skjedd i en eller flere kommuner noe vest for Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Hei I Asker er det ikke bare bare. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Jammen du kan jo lagre med kjølen i været Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Mouche Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 HeiI Asker er det ikke bare bare. mvh giver Så lenge du bor i et område regulert før 1990 er det fritt frem i Asker! At det ikke er lov å lagre båter ved blokkbebyggelse synes jeg er naturlig. Selv ved konsentrert småhusbebyggelse er det lov å lagre småbåter forutsatt at de ligger med kjølen i været. For reguleringsplaner vedtatt etter 2002 er det igjen fritt frem. I praksis betyr vel dette at det ikke er noe problem i Asker, eller? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nils Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 .... Det har stått båter her tidligere. Det gjør da ingenting om min lille skjønnhet står der?? ... Men nå snakker vi om borettslag, en liten flekk som brukes til fotballbane om sommeren. Du bør nok spør om lov, og tenk litt på om du skraper / pusser / spyler bort botnstoff at det er svært vanskeleg å få graset til å gro etterpå, og litt avhengig av jordtype kan du risikera å måtta fjerna det øverste laget med jord for å få det grønt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Skrapet ren en 25 fots tresnekke på plenen en gang! Pluss bunnstoff rester og oljesøl fra kjølen havnet på plenen, men i juni var grasset grønt igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Så fint! Andre har hatt litt mindre hell, det er mange faktorar som verkar inn på om du får skade eller ikkje. I denne tråden kan du lesa om andre sine erfaringar. Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Der båten min står nå, har campingvogna vår stått i mange år. Og tror ingen her bryr seg så mye. Tenker på den tiden det var tilsammen 4-5 båter her. Er ikke mye gress igjen her for og si det sånn. Men det kommer også av at det er en fotballbane som småunger bruker til litt av hvert. så jeg behøver nok ikke uroe meg. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Når det gjelder borettslag så er det styret på vegne av beboerne som bestemmer om bruk av fellesarealer. Mener å huske at bruk av fellesarealer så viktig, at det kan være at vedtak må fattes på generalforsamling og ikke av styret alene. I tillegg til gode innlegg, bør det nevnes at man kan komme i konflikt med veiloven m.h.t. frisiktsbestemmelsene hvis man lagrer nær vei eller veikryss. Ellers er det sikkert drøssevis av andre lover og forskrifter som kan gjøre livet surt for en stakkars båteier Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Patnyg Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Jada. Det er sant. Men hører at styreformannen i borettslaget her også skal ha båten sin ved siden av min, Så regner med at han har ordnet opp. Håper han også hadde gitt meg en beskjed hvis jeg ikke kunne hatt den der. Så dette blir nok ikke noe problem. Lurte i bunn og grunn egentlig på om det var lover om båt i borettslag. Men du ga meg et fint svar nå Krisida Magni. Hadde jeg tenkt ordentlig etter hadde jeg kommet frem til samme svar du ga meg. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Så lenge du bor i et område regulert før 1990 er det fritt frem i Asker! I praksis betyr vel dette at det ikke er noe problem i Asker, eller? Hei Ikke for meg, jeg hadde ikke fått fraktet båten langs veien eller fått plassert den i hagen uansett. Den går opp på slippen for vinterlagring i morgen. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 HeiIkke for meg, jeg hadde ikke fått fraktet båten langs veien eller fått plassert den i hagen uansett. Men da snakker vi vel om et litt annet problem enn "dumme" politiske vedtak? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Anonym Svart 5.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2006 Men da snakker vi vel om et litt annet problem enn "dumme" politiske vedtak? Vel, at veiene er så smale, bruene og ledningene så lave, og hagen så liten er jo helt klart utslag av politikk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.