stefan Startet 5.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2006 Er det noen som kan fortelle meg hva som er gjort med 1,7 litern siden den yter 85kW som båtmotor , men kun 55kW når den står i bil ? Har lett etter åpenbare forskjeller i spesifikasjonene, men finner ikke hvor forskjellen ligger. Bakgrunnen for dette er planer om å marinisere selv, ( har marinisert 3,0 Dyna tidligere med godt resultat ! ) men jeg vil jo ikke sitte med en motor på 85 hk. når orginal-marinisert ligger på 116 - 120 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Nå begir jeg meg ut på et felt jeg har lite greie på. (flere her som gjør det tidvis) Det kan jo ha noe å gjøre med at effekten på bilen iht DIN måles på hjulene og ikke på svinghjulet. Det er litt mere leamikk mellom motor og hjul på bil enn mellom motor og propell i en båt. Air condition og servostyring spiser også noen prosenter av effekten. Det er kanskje ikke så ulikt når det kommer til stykket? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Bitteliten Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Båtmotoren har også servostyring som standard Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Mener det er slik at effekt måles på svinghjulet på biler og på propellen på båter. Eller er det ikke slik på innenbordsmotorer? Ellers er det vel en annen kamaksel som fører til høyere effekt. Og så er det sikkert elektronisk styrt også. Har ihvertfall hørt at Mercruiser bruker top of the line komponentene til GM når de mariniserer. Altså kamaksler og lagringer som vanligvis brukes i konkurranseoppsett. Sikkert flere komponenter også. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Bitteliten Svart 5.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2006 Og så er det sikkert elektronisk styrt også. Nei, den er helt fri for elektronikk. Rent mekanisk styrt, ikke common rail Sitér dette innlegget Link to post
stefan Svart 6.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Effekten er målt på propellaksel på marinedieselen og elektronikken er fjernet på denne ! Rent mekanisk styrt , altså. Kansje den store forskjellen da må ligge i kam, turbotrykk og ladeluftkjøling... Noen som vet sikkert ? Sitér dette innlegget Link to post
zerum Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Mener og ha lest at en kan ta ut høyere effekt på båtmotorer da de stort sett går med et jevnt turtall noe som belaster motoren mindre selv med høyere effektuttak.Så båtmotorene som er bygd på bilmotorer er simpelthen mere "trimmet" gammelt eks.Volvo b20 har vel 130 hk i båt og 90-100 i bil Sitér dette innlegget Link to post
stefan Svart 6.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Effekttapet vil gjerne bli mindre gjennom alfadrevet, enn gjennom gearkasse og diffrensial til hjul også ? Ser at noen nevner annen kam og opplagring. I så fall blir 'hjemmeistuamarinisering' kostbart.... Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 17.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2006 Noen som har noe mere å tilføye om denne. Ser den annonsert som bilmotor med oppgitt effekt på 86hk årsmodell 93??. I denne tråden er den oppgitt til 75hk. Det er jo en snerten motor men for meg blir 75hk litt i minste laget. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.