Jump to content

Genoavinsjer til Comfortina

loffern

Recommended Posts

I min scanmar 33 er det Lewmar ST44 som gjelder. Vinsjer er noe som man skal ha glede av i mange år, og det er derfor viktig å gå for skikkelig dimesjonerte vinsjer, spesielt når jeg seiler alene verdsetter jeg å kunne stramme inn genoan skikkelig med en hånd, uten å måtte gå opp mot vindøyet. Seilte en nyere populær båt i våres, den var mye større enn min, og eier hadde betalt ekstra for å få "oppgraderte" vinsjer. De var like store som mine, men som sagt en mye større båt. Der var det ikke mulig å stramme inn genoa skikkelig, rormann måtte gå opp i vindøyet, mens to mann sveivet så godt de kunne, mens skjøtet gikk videre til spinakervinsjen bak hvor ytterligere en mann sto og sveivet. Vet ikke hvor mye produsenten har spart på å gjøre noe så idiotisk, men det var virkelig skuffende, båten var fullstendig ubrukelig å seile i litt vind uten å ha minimum to mann på sveivene, og da var seilføringen allerede resuert langt utover det den burde ha vært.

Min anbefaling er at du kjøper skikkelige vinsjer med en gang, selv om det fort koster noen tusenlapper ekstra. Du kommer garantert til å irritere deg over små vinsjer hver eneste gang du slår hvis du ikke gjør det. Båtene våre har ganske lik seilføring, og jeg tror derfor at du også bør gå for 44-vinsjer.

Jeg byttet fra 40 uten selftail til 46 ST. Muligens hadde 40ST vært nok, men det er veldig behagelig å kunne enhåndsstramme Genoa/fokk når jeg f.eks seiler singlehanded.

Angrer ikke et sekund på at jeg gikk opp til 46. Har også nye 28ST for fall, og det er betydelig forskjell. Har skjøtet fokk på disse når 46ene er opptatt med spinnaker skjøte, og det er tungt!

Genoa på Omega 34 er ca 36 kvm. Comfortinaen har vel ikke veldig mye mindre seil.

Min synsing : minst 40, men anbefaler 44/46

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...