gruff Startet 15.Oktober.2003 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2003 Har kjøpt ny bruktbåt av amerikansk opphav, der teaken er oljet. Den er blitt ganske så mørk, men på steder der lyset ikke har sluppet til, er den lys og fin. Finnes det noe vidundermiddel å bruke slik at den lysner igjen, eller er det bare å brette opp og bruke det engelskmennene kaller Elbow-grease? Sitér dette innlegget Link to post
LEJ Svart 16.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2003 Det sikreste er å slipe ned overflaten før du påfører ny olje, men du kan jo prøve med Teak Cleaner og se hvordan det fungerer for deg. Har selv gjort det på min dørk med godt resultat, men den var ikke så mørk i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 16.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2003 Under all lakken og olja er det vel alltid lys og fin teak. Jeg pusset opp navneskiltene mine i sin tid. De var oversett i mange år av tidligere eiere og så ikke ut. De var grå og fæle og det var lite eller ingenting som skulle tilsi at de var laget av teak. Prøvde meg først med forskjellige typer vindundermedisiner i form av kjemiske midler, men måtte etter hvert innse at det måtte hardere lut til. Så jeg fant fram sandpapiret og pusset meg helt ned til treverket. Mye arbeide, spesielt på skilt hvor det er mange kanter og utskjæringer. Men når man endelig er nede på bart treverk og kan ane konturene av hvor fint det blir når man begynner å behandle det, da er det verdt innsatsen. Grunnen til at jeg poster dette er at jeg ville nevne en liten ting som kan være verdt å ta med i betrakningen. Det virker som teak er en ganske myk tresort og det er fort gjort å pusse litt for mye. Er det tykk massiv teak man har med å gjøre, er ikke dette noe problem. Men hvis man har å gjøre med et materiale hvor det bare er lagt teak utenpå, kan man risikere å slipe seg helt igjennom. Det foregår slik: Pusse - pusse - nå ble det fint nå. Pusse bare ørlitt til nå og se om den stripen blir borte. Pusse - pusse. Isj - den ble ikke borte. En liten Pusse - pusse. Upps! I slike tilfeller kan det være verdt å gjøre et par forsøk med ulike kjemiske midler før man tyr til pussing som siste utvei. God puss! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.