kortvarig(båt)håpløs Startet 6.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2006 (redigert) Har en bunnplugg som har rustet fast slik at den kke lar seg tørne rundt.. noen tips? er redd for go dra til for hard, slik at hele dritten løsner fra skroget Redigert 6.Oktober.2006 av wellcraft23 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Et triks jeg ofte bruker på slikt er å gi det litt forsiktig deng. Først sprayer du selvfølgelig med noe rustløsende og lar det stå en stund. Deretter noen velplasserte denger midt på. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Har hørt at det i tillegg til ovenstående; rustspray og "denger", kan være lurt, før man begynner å løsne bolten, å skru den bittellitt teitere. Finnes det noe vitenskapelig forklaring til dette; bryte struktur etc??? Eller gjelder det andre materialer; tre, plast e.l. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
kortvarig(båt)håpløs Svart 6.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 usikker her jeg.. sabla kjedelig og vri i filler hele sullamitten... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2006 Hvis du ikke må ha den ut, så ville latt den være Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2006 .....og stå klar til å skifte når jeg tar båten ut av vannet neste gang. I mellomtiden ville jeg ha koniske treplugger i bakhånd. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hydrox Svart 7.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2006 Skal du slå på den med en hammer så gjør det når båten er på land. Få en til å stå på utsiden og holde f.eks en tung slegge mot skrog gjennomføringen på utsiden. Dette gjør slagene dine på innsiden mer effektiv og du belaster ikke skroget rundt gjennomføringen så mye. Hvis det er mulig ville jeg tatt ut hele gjennomføringen og jobbet med den i en skrustikke. Sitér dette innlegget Link to post
kortvarig(båt)håpløs Svart 8.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2006 takk for mange gode svar.. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2006 For ordens skyld: hvilke type bunnplugg dreier det seg om, hvor stor er den, hvilket materiale er den laget av, og hvor gammel er den. Dersom du fremdeles ligger på sjøen er rådet om koniske kiliplugger svært sentralt. Jeg ville klart ha skiftet pluggen i løpet av opplagsperioden og søkt etter gjuennomføronger med god kvalitet - om vi nå finner det? Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 8.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2006 Mulig jeg er litt på jordet, men de bunnpluggene jeg har hatt har vært skrudd i utenfra, vel? Hvis det med bunnplug menes "spunsen", den man kan ta ut når båten er kommet på land for å tappe ut det som måtte ligge igjen av vann i kjølsvin / der det er lavest nivå inni. I så fall vanskelig å skru ut innenfra, og ikke meningen å forsøke heller? Eller kanskje noen er laget for å skru innenfra, og hvorfor det i så fall? På en gammel Hallberg seilbåt vi hadde opplevde jeg at den innstøpte messinggreien pluggen var skrudd i ble litt løs etter en kraftanstrengelse. Det kom da litt vann ut når den sto på land, og litt inn når den lå på sjøen. Selve pluggen turde jeg aldri røre mer. Vann inn merket man dog lite til blandt alt ferskvannet som kom inn ovenfra, mellom all den fine mahognyen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.