Jump to content

bunnplugg rustet fast.. noen tips?

kortvarig(båt)håpløs

Recommended Posts

Skal du slå på den med en hammer så gjør det når båten er på land. Få en til å stå på utsiden og holde f.eks en tung slegge mot skrog gjennomføringen på utsiden. Dette gjør slagene dine på innsiden mer effektiv og du belaster ikke skroget rundt gjennomføringen så mye.

Hvis det er mulig ville jeg tatt ut hele gjennomføringen og jobbet med den i en skrustikke.

For ordens skyld: hvilke type bunnplugg dreier det seg om, hvor stor er den, hvilket materiale er den laget av, og hvor gammel er den.

Dersom du fremdeles ligger på sjøen er rådet om koniske kiliplugger svært sentralt.

Jeg ville klart ha skiftet pluggen i løpet av opplagsperioden og søkt etter gjuennomføronger med god kvalitet - om vi nå finner det?

Mulig jeg er litt på jordet, men de bunnpluggene jeg har hatt har vært skrudd i utenfra, vel? Hvis det med bunnplug menes "spunsen", den man kan ta ut når båten er kommet på land for å tappe ut det som måtte ligge igjen av vann i kjølsvin / der det er lavest nivå inni. I så fall vanskelig å skru ut innenfra, og ikke meningen å forsøke heller? Eller kanskje noen er laget for å skru innenfra, og hvorfor det i så fall?

På en gammel Hallberg seilbåt vi hadde opplevde jeg at den innstøpte messinggreien pluggen var skrudd i ble litt løs etter en kraftanstrengelse. Det kom da litt vann ut når den sto på land, og litt inn når den lå på sjøen. Selve pluggen turde jeg aldri røre mer. Vann inn merket man dog lite til blandt alt ferskvannet som kom inn ovenfra, mellom all den fine mahognyen. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...