Jump to content

Trawlertråden

giver

Recommended Posts

Dopoe Bay med US101 above Worse? Kjørt over der med biken din kanskje? Nice spot. :yesnod:

US101 er den vesteligste av de syd/norgående highways i USA og går vel fra Los Angeles til staten Washington, Seatle?

Yep. Det er Depoe Bay med US Highway 101 over broen. 101 går fra antakelig verdens mest trafikerte motorveikryss i LA til Olympia WA. En kjøreopplevelse som det neppe er mye som overgår. Min mening (men jeg er forutinntatt) er at Oregon-delen av 101 er den beste.

Depoe Bay kaller seg for verdens minste havn. OM den virkeliger det kan muligens diskuteres, det er mange små havner her i landet som nok kunne gjort den rangen stridig. Det artige er at denne lille lagunen på 24 mål bryter en ellers helhetlig kystlinje. Ikke så mye lenger nord ligger Lincoln City, som skryter på seg å ha verdens korteste elv, ca. 50 meter lang. Den er så kort at den ikke en gang har navn; bare en bokstav -- D river. Mye verdens minste på Oregon-kysten altså.

800pxdepoe_bay_entrance_sign_p1905.jpg

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Både båt og motor er trolig fra 1973. Dette er første året GB ble produsert i plast. Og ligger trolig i det prisleiet som er riktig for denne båten/årgangen. Det står lite om utstyr som nffølger med som bla. aggregat ol.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.

Kan ikke si at jeg ble videre imponert over at en 35 år gammel båt med sannsnyligvis like gamle motorer frembys for salg for gode 1,1 mill... Jegt synes dette er "far beyond a reasonable price" for en slik gammel båt..

Prisen burde nok vært mere i samsvar med denne

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kan ikke si at jeg ble videre imponert over at en 35 år gammel båt med sannsnyligvis like gamle motorer frembys for salg for gode 1,1 mill... Jegt synes dette er "far beyond a reasonable price" for en slik gammel båt..

Prisen burde nok vært mere i samsvar med denne

Hei

Det forlanges ca. NOK 390 000,- for båten.

Innen den er klar for bruk, ferdig tollet og momset og aggregatet er støyisolert så det går an å være ombord,

tro jeg nok man ikke er langt unna den samme prisen.

mvh

giver

Så har Passagemakers februarnummer for 2008 kommet. Inneholder bl.a. interessante artrikler om pakkbokser (sidene 108 - 118), bruk av AIS ombord (sidene 134 - 141), og om å leve ombord i båten om vinteren (sidene 142 - 151). Alle disse artiklene er er utdypende og vel verd å få med seg.

Har ryddet litt i båten i dag og fant da et stykke jeg har tatt vare på i forbindelse med montering av dekksavsug for septiktank (som ikke er orginalmontert, men som inngår i Beneteaus "nordiske pakke"). Total tykkelse på dekket er i dette området 4,15 cm. Detaljert bilde viser de forskjellige lagene som dekket er bygget opp av. Det er tilsammen ganske stivt.

dollbordtykkelse.jpg

Detaljbildet viser fra venstre teakdekket med litt natingsmasse, deretter gealcoat over treforsterkning, treforsterkningen (husker ikke hva den heter), så glassfiber under tredekk, og lengst til høyre indre gealcoat.

dollborddetalj.jpg

Yep. Det er Depoe Bay med US Highway 101 over broen. 101 går fra antakelig verdens mest trafikerte motorveikryss i LA til Olympia WA. En kjøreopplevelse som det neppe er mye som overgår. Min mening (men jeg er forutinntatt) er at Oregon-delen av 101 er den beste.

Depoe Bay kaller seg for verdens minste havn. OM den virkeliger det kan muligens diskuteres, det er mange små havner her i landet som nok kunne gjort den rangen stridig. Det artige er at denne lille lagunen på 24 mål bryter en ellers helhetlig kystlinje. Ikke så mye lenger nord ligger Lincoln City, som skryter på seg å ha verdens korteste elv, ca. 50 meter lang. Den er så kort at den ikke en gang har navn; bare en bokstav -- D river. Mye verdens minste på Oregon-kysten altså.

800pxdepoe_bay_entrance_sign_p1905.jpg

Fant en video av en Trawler som entrer kanalen in til Depoe Bay i hard vær. Med så mye svelling og strømninger må denne fyren ha godt med is i magen...

Mvh. SAP

På vegne av min navnebror her på BP (Roald) legger jeg ut et bilde av Nordhavn 55. Vi har oss mellom diskutert litt hvilken funksjon foldepropellen har. Det er sikkert noen som har det eksakte svaret, men det må være lov å fundere litt også. Altså hviloken funksjon har foldepropellen. Vi har hittil spekulert omkring 3 funksjoner.

nordhavn_55.jpg

På vegne av min navnebror her på BP (Roald) legger jeg ut et bilde av Nordhavn 55. Vi har oss mellom diskutert litt hvilken funksjon foldepropellen har. Det er sikkert noen som har det eksakte svaret, men det må være lov å fundere litt også. Altså hviloken funksjon har foldepropellen. Vi har hittil spekulert omkring 3 funksjoner.

nordhavn_55.jpg

Det er propellen til reserve motoren som kalles "wing engine" eller "getting home engine. Typisk en Yanmar på 70-100 hk for en båt i denne størelsen. Foldepropell er brukt for å redusere motstand når den ikke er i bruk som forhåpentligvis er 99,99% av tiden. På disse båtene med lang rekkevidde for kryssing av større hav som bare har én motor trengs det en backup om den meget pålitelige Lugger dieselen skulle streike f.eks midt i atlanteren.

Mvh. SAP

Flott svar.

Vi lurte på om det kunne være en generell reservepropell dersom hovedmotor ryker, dorgepropell for lav fart ved fiske, hjelpepropell for manøvrering i trange havner (for å øke manøvreringsevnen) og propell for saktegående fart i havner. Jeg var ikke klar over dette opplegget på Nordhavn 55. Lurer på hvorfor de da ikke bare har montert to hovedmoterer og anbefaler bruk av en om gangen, slik rem seiler. Dette vil gi atskillig bedre manøvreringsegenskaper i trange farvann. Men det er så mye jeg lurer på....

Flott svar.

Vi lurte på om det kunne være en generell reservepropell dersom hovedmotor ryker, dorgepropell for lav fart ved fiske, hjelpepropell for manøvrering i trange havner (for å øke manøvreringsevnen) og propell for saktegående fart i havner. Jeg var ikke klar over dette opplegget på Nordhavn 55. Lurer på hvorfor de da ikke bare har montert to hovedmoterer og anbefaler bruk av en om gangen, slik rem seiler. Dette vil gi atskillig bedre manøvreringsegenskaper i trange farvann. Men det er så mye jeg lurer på....

Hei RoaldBJ

Leste noen artikler om Nordhavn båtene en tid tilbake.

Grunnen til én motor er igjen rekkevidden som er selve varemerket til Nordhavn m.fl. Disse båtene har en rekkevidde på 3-4000 nm for å kunne krysse store hav.

Om de skulle hatt én stor motor til med en stor propell som "vindmøllet" når man gikk for én maskin ville rekkevidden bli markant redusert pga det, og at roret hele tiden må jobbe mot asymetrisk kraft fra en propell som sitter utenfor båtens senterlinje.

Motoren i disse båtene er en svær Lugger diesel som yter ca. 250-300 hk. v noe slikt som 1.700 o/min med en reduksjonsgirboks som reduserer turtallet ytterligere så den orker å drive den store 4-bladeren på over 1 meter i dia. I flg. en artikkel jeg leste var dette oppskriften for maks effektivitet (minst mulig slip) for depl. båter.

Dette er ikke ting som bekymrer oss som farter i kystnære strøk noe særlig, men veldig viktig om du legger ut fra Bahamas med kurs for Azorene :smiley:

Manøvreringen er gjordt enkel ved bruk av kraftige hydrauliske thrustere foran og akter som forsynes av et sentralt hydraulikksystem som drives av hovedmotor. Hydr. systemet kunne også drives elektrisk via aggregatet om nødvendig da anker og fortøyningsvinsjer også er hydr om jeg husker rett...

Mvh. SAP

Det ligger en Grand Banks til salgs på Finn: 32 fot.

Dette er en 80-modell og eieren skriver at det er den gamle reportasjebåten til BM.

Personlig syntes jeg det er liten plass i denne typen, som er en sedan. Men behovene er jo heldigvis ulike og mange finner den sikkert mer enn stor nok. Alt avhengig hva man går fra.

En ombygd taubåt hvor eieren bor på Tau! Hvor ellers? :lol: Den finner man HER.

Båten er 65 fot lang og føreren av denne trenger min. D5L for å føre henne.

Hvor er det blitt av Selfa Banks?

Båten ble (blir?) produsert i Trondheim og er en blitt omtalt i BM sitt september-utgave i 1989. Desverre har jeg ikke dette, men i sommer lå det en Selfa Banks i gjestehavna i Strømstad. Trawleren er pen og se på og har skråvinduer i styrhuset.

Jeg har vært inne på Selfa Artics sine sider men de forteller lite om denne trawlertypen.

Et stort NB! ved denne:

Sitat:

Fartøyet er strukturetd, (fartøyet ikke kan nyttes som ordinert fiskefartøy)

Det kan søkes benyttet til allmenyttige formål av: dykkerklubber,historielag, miljøorganisasjoner, skoler, (slepeoppdrag, bobåt m.m.)

Stitat slutt.

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Hyggelig med kjekke venner. :cheers:

Mine kriterier er:

2 motorer

Min. 36 fot.

Glassfiber, ikke tre.

Ikke en båt jeg skal jobbe meg i hjel med.

Og ikke minst: Må ha større båtplass.

I mens er det lov å si i fra når noe dukker opp. Trawler skal jeg ha på mine eldre dager.

Hadde jeg utelukende seilt alene hadde Marine Trader 34 Dc vært et alternativ. Men som Astor skriver er det ønskelig å ha dobbel motorinstalasjon på en trawler.

Jeg er innom tråden denne gang for å høre om det er noen som har fått mer kunnskap om hvilke erfaringer man har med å importere trawler fra USA.

Slik økonomien er der og dollarkursen her, må det vel i dag være svært gunstig å importere trawlere fra USA?

Er det noen som har erfaring eller oppsett for:

1. Registrering av trawlere for salg i USA.

2. Besiktelsesmenn i USA man kan stole på.

3. Firma som håndterer alt fra kjøp, transport til Gøteborg, EU-godkjenning i Gøteborg, og utarbeidelse av mva dokumenter?

4. Ferdigstiller alle dokumenter for eventuell registrering i Norsk skipsregister.

Ut fra de prisene jeg ser på trawlere i USA nå for tiden, synes det å være svært mye å spare på å kjøpe en eksempelvis 42 for Grand Banks fra 1997 som er for salg i USA.

Hyggelig med kjekke venner. :cheers:

Mine kriterier er:

2 motorer

Min. 36 fot.

Glassfiber, ikke tre.

Ikke en båt jeg skal jobbe meg i hjel med.

bare 2 motorer :nonod:

jag har 3....storseil o genua + jerngenua......o sen har jag ett par reservmotorer nedpakkede i sekker... :lol::wink:

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...