Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Siterer litt fra artikkelen da , bare noen klipp.

 

SLAPPE franske følelser.

 

Franskmennene er flinke til å bygge båter ,men av en eller annen grunn har fransk båtdesign gått i frø.

 

Swift trawler er 4,92meter bred men passasjene stjeler plass.

 

Byssa er ikke overdådig , snarere praktisk og velutstyrt som et middels restaurantkjøkken.

 

Swift trawler har et skrog som er en bastardkonstruksjon. Normalt skal båten kunne tøffe frem i 10-12knop. KOnstruktørene har tuklet litt under vannlinjen og fabrikken setter 2 relativt store maskiner i motorrommet. Dermed klarer kompaniskapet å true yachten opp i 23knop. De mener 18knop er korrekt marsjhastighet.

 

 

Generelt så kan man vel si at journalistene i FA ikke er overbevist , de mener båten er litt kjedelig og ikke gir inntrykk av å være en båt som prises så høyt som 660 000 EUR.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Hva mener folket om denne

 

http://www.danae-yacht.dk/motorbaade/Caman...mano_31_pic.htm

 

båt for 2.

 

her er en annen flott gammel dame.

 

http://www.danae-yacht.dk/motorbaade/Gipsy...wler/Island.htm

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Båt nr. 1 vil jeg ikke kalle for en trawler. Den har forøvrig ligget ute for salg en tid. Her savner jeg dør ut for førerplass samt mulighet for å gå rundt overbygget uten å måtte ballansere på et dollbord.

 

Båt nr. 2 er helt etter mitt hjerte med unntak av det blå skroget. Her vil den nye eieren ha godt med mot n¨år han etter noen år skal holde ved like fribordet rundt. Blått skrog er pent, men jeg vil ikke ha vedlikeholdsjobben.

Denne trawleren har også ligget ute en studt for salg og er annonsert både i Danmark, Sverige og Norge.

Hadde tiden vært inne for kjøp av trawler i dag ville jeg trolig reist ned og sett nærmere på båten.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Båt nr. 1 vil jeg ikke kalle for en trawler. Den har forøvrig ligget ute for salg en tid. Her savner jeg dør ut for førerplass samt mulighet for å gå rundt overbygget uten å måtte ballansere på et dollbord.

 

Båt nr. 2 er helt etter mitt hjerte med unntak av det blå skroget. Her vil den nye eieren ha godt med mot n¨år han etter noen år skal holde ved like fribordet rundt. Blått skrog er pent, men jeg vil ikke ha vedlikeholdsjobben.

I denne lange trawler tråden tok jeg nå en liten titt og undres. Hva er kriteriene for å kalle en turbåt en trawler? Båt nr2 ligner på en vanlig stor turbåt m/depl. skrog. slik jeg ser det. Det er faktisk bygget mange plattgatta turbåter av denne typen både i tre og metall her i landet og ikkeminst i England. Jeg har aldri hørt noen kalle disse båten "trawler".

Nr. 1 har vel noen trekk fra am. fiskebåt som jeg trodde var utgangspunktet for trawler turbåt, men har kanskje også noen fra finske skjærgårdsbåter.

 

Kan noe gi en litt presis bekrivelse beskrivelse av en trawler?

Link to post

Jeg tror dette sitatet hentet fra Wikipedia gir noen momenter til svar: Her skilles det mellom trawlere som benyttes til fiske med trål og fritidstrawlere som benyttes til avkobling.

Recreational Trawlers. Popularized by PassageMaker Magazine, recreational trawling has continued to gain fans. The popular Trawler Fest event, held around the United States several times per year and put on by PassageMaker, continues to attract thousands of visitors. There are at least 75 trawler shops in the United States and there are many lakes. There are over 70 trawlers in the United States, as well as many lakes. It offers seminars on boat buying, diesel engines, local cruising spots, and many more topics of interest to recreational trawler owners and future owners.

Etter hvert har det utviklet seg en oppfatning blant fritidsbåtbyggere om at en fritidstrawler skal ha relativt rett høyreist fremre stevn, mens akterstevnen skal bestå av et akterspeil. Selve skrogformen under vannlinjen kjenner jeg ikke så mye til utover at det er et fortregningsskrog. Overbygget kjennetegnes ved å ha noe tilbaketrukket styrehus med inngangsdører bra begge dekkssider. Videre er det gjerne et stort akterdekk.

Link to post

Camano er mer trawler enn Island Gypsy, bygget som den er i PNW i motsetning til fjerne østen :smiley:

 

Hva som er eller utgjør en trawler kan man nok diskutere oppad stolper og nedad vegger uten å komme noe sted hen. Egentlig er begrepet etter hvert så utvannet at en båt kalles en trawler, kun av den enkle grunn at noen kaller den en trawler. Uansett hvor fort den går og hvor europeisk (eller utenomjordisk) design den har. Blant de reaksjonære old-timers kreves det design-likhet med "ekte vare" i linjene, samt fullt deplasementsskrog og fortrinnsvis kun en motor og den BØR være en Detroit Diesel. Jeg tror nok at en del mellomting også er akseptabelt blant de mer revolusjonært anlagte men det skal ikke mye til før man kommer over i ren og skjær god gammeldags kommunisme. Og da er løpet definitivt kjørt. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Også en trader blir like mange ganger omtalt som en trawler.

 

Går man i denne trådens begynnelse vil man se endel eksempler på forskjellige trawler-typer.

Denne tråden nærmer seg snart 900 innlegg, derav flere vakre colorerte fargefoto.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Dette kan vel være trawler?

Vurderer seriøst å flytte i båt nå, så jeg kunne vært veldig interessert i denne. Noen som kjenner til båten/eieren?

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post

Denne da - er det en Trawler?

 

sealion1.jpg

 

Er forøvrig til salgs med prisantydning 135.000 Euro :

 

 

 

Dear Sirs,

 

Direct from close owner friend may propose for sale old style wooden private boat.

sp @ ltap.lt

Build : 1930 Germany as fishing boat, latest rebuild 2002 in Germany

Hull material: Oak bellow waterline plated with cooper

Deck: wooden covered with fibreglass

Superstructure: steel

LOA: 16 mtr, beam 3,5 mtr, draft 2,5 mtr

Tonnage: 50 GT.

Main engine: Hanomag Henschel, Germany, 180 HP.

Cruising speed: 8 knots on 10-18 ltr/h gasoil

Bunkers: Diesel – 2000 litres

Fresh water – 400 litres

Septic – 500 litres

Equipment: Raymarine C120 x radar x GPS chartploter x fishfinder, Echosounder forward viewing - Echopilot Bronze series, VHF DSC , magnetic compass, Robertson autopilot, Compartments heating system. Hydraulic steering system. Onan diesel generator - 10 kW,

General arrangement: Forepeak with 4 berths. Spacious wheelhouse. Separate Wc and shower, galley with saloon, TV refrigerator, aft deck has table for around seat 5 persons, sun deck can accommodate 15 persons.

Inspection: Klaipeda, Lithuania

Owner asking low price, need fast sale 135,000 Euro

Personally has made trip from Hamburg to Klaipeda, it is very nice, seastable boat who like enjoy trip.

 

 

Brgds

GEDIMINAS RAGAUSKAS

LAIVU TECHNINIS APRUPINIMAS UAB

TILZES 45, KLAIPEDA 91255, LITHUANIA

PH: 370 46 312880,

FAX: 370 46 310785

E-MAIL: chartering2@ltap.lt - for chartering

sp@ltap.lt - for Ship Sale and Purchase

gediminas@ltap.lt - direct

Skype/Yahoo ID: gragauskas

 

*A MARITIME BROKERAGE/CHARTERING/SHIP S&P COMPANY*

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Dette kan vel være trawler?

Vurderer seriøst å flytte i båt nå, så jeg kunne vært veldig interessert i denne. Noen som kjenner til båten/eieren?

Dette er en helt ordinær ombygget fiske/frakteskøyte av kryssertype (ref.hekk), sikkert norskbygget. Overbygget er kanskje litt stort og ikke helt fiskebåfunksjonelt (ikke orginalt?). Den kan også ha fisket med trål, som sådan en "tråler".

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

Denne da - er det en Trawler?

 

sealion1.jpg

 

Dersom baugen hadde vært rett hadde dette vært en nokså typisk norsk "reisendebåt", dvs en båt som selgere/handelsreisende rak rundt kysten med. (Gjerne med utgangspunkt Bergen) Den kan i alle fall ikke ha mye til felles med trawler.

Link to post
Nå begynner vi å snakke - altså for meg som har en begrensning på 9,20 x 3,20 på båtplassen. Litt for stor den som er omtalt her da, men det begynner å nærme seg. Flott liten båt dette.

 

mvh tuffff

 

Hva vil den komme på inn til Norge etter HK-avgift og mva.?

Link to post

Likte denne båten jeg da... pilothouse og vinduene går rette veien... den har bra tyngde noe som kan tyde på at den er bra bygget... Ser en på Beneteau sin Swift som er på samme størrelse så er den en del tonn lettere enn denne, Swifteb veier vel 10-12 tonn.... men sammenligner vi med Selene som også bygges i Kina så er Selene 43, rundt 7 tonn tyngere enn denne båten.. syne båten har fine linjer til å være trawler og prisen på 3,5 er ikke så gale det heller for en 42 foter.... ligger vel i samme leia som Swiften vil jeg tro... og rundt 1,5 billigere enn Selene 43

 

Alt i alt en spennende trawler som jeg likte meget godt, men unntak av motoriseringen som desverre er to stk. D4, ser de leverer den med Cummins, så da er det bedre etter mitt syn

 

Forhandler i Norge er samme som har Clipper båtene fra Kina... Wee Marine...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Denne tråden går vel dypere inn i materiet om trawlere enn div. salgsbrosyrer av båter som slett ikke ligner på trawlere. Jeg spør fordi jeg i utgangspunket har noe sympati for denne båtypen, men føler at dette blir vulgerisert ved å vise til ordinære oljesjeikyachter med tilhørende stønn og neseblåsinger. :wink:

Min symati for denne båtypen handler om et bra (tror jeg) depl. skrog som muligens kan stille med god sjødyktighet. Dersom motorkraften er tilpasset skroget vil båtypen ha en god aksjonsradius som gjør dette til en havgående motorbåt. Det forutsetter også god stabilitet, noe som jeg ikke kjenner til, men som ut fra skrogform og store bunkerstanker burde være lett oppnåelig.

Jeg ser at en del eksempler har overbygg som ligner drivhus, de må vel betrakte som kyst-og innaskjærsbåter. Noe annet som jeg lurer på er akterspeilet. Mange kjenner sikker Furuholmen som bygget båter for tyskerne under krigen, båter med en skrogform som ikke er så ulik am. trawler. Noen av disse båtene går den dag i dag. De er beryktet for sine mindre bra egensaper i medsjø. Hvordan er det med trawlerne?

Link to post

De trawlerne jeg kjenner til, og som jeg har diskutert ganske inngående med endel eierne, oppfører seg som regel med markerte rullebevegelser når bølgene kommer inn aktenfor tvers eller på tvers. Dette er grunnen til at mange trawlere har montert stabilisatorer som skal motvirke rullebevegelsen. Moderne stabilisatorer har visstnok blitt svært effektive til å motvirke rullebevegelser. Så vidt jeg har forstått er det bare en annen måte å hindre sterke rullebevegelser under disse forholdene og det er å øke hastigheten utover skrogfarten, noe som også er kjent for mange som har halvplanere. Med seilbåt har man jo den store fordel at seilet stabiliserer båtens sidebevegelser. Kombinasjonen olje- og disellukt og gammel saltvannslukt fra kjølpartiet med rullebevegelser i skroget (også stampebevegelser), kan nok ta sjøgleden ved å være ombord fra flere enn en.

Link to post
De trawlerne jeg kjenner til, og som jeg har diskutert ganske inngående med endel eierne, oppfører seg som regel med markerte rullebevegelser når bølgene kommer inn aktenfor tvers eller på tvers.

Problemet med noen plattgattede båter er skjæringer (som kan være farlig) med sjøen bak. Det handler bl.a. om ulike oppdrift (depl.) i endeskipene. Nå oppfatter jeg det slik at max. skrogbredde på trawlere ligger langt fremme og baugen er høy, noe som gir ekstra volum og oppdrift. At den ruller er vel ikke å unngå, men stabilisatorer i form av slingrekjøler vil sikkert hjelpe noe.

Tenker en på mer hurtigående depl. båter ta en kikk på marinens Storm-klasse (Horten). De kunne gå fort, stabilt og sikkert i all salgs vær , men å gå sakte eller å ligge i ro i stor sjø, da kunne en gå på "veggen".

Link to post

Her er litt mer for de som drømmer...

 

Atlantercruise 1

Nordhavn2

Nordhavn 3

Nordhavn 4

Og så denne:

 

nordhavn_profile1.jpg

"Nordhavn's Bold, New World-Cruiser

 

This new 75 is one of the most innovative big boats we have seen in a long time

 

Hull #1 should arrive in Dana Point, Calif. summer of '08. The 75EYF has something for everyone—it's a dive boat, big game fisherman, world cruiser. MSRP is about $4 million.

If you dream about long range cruising, but are put off by the frumpy style and single-engine aspects of many of these types of boats, then Nordhavn has the answer for you. How about a twin-engine – with both props behind skegs! – beamy yachtfisherman with a shear that has a hint of John Rybovich? Like most Nordhavn yachts, clearly this one has been very well thought out, and we think it could very well become the most popular vessel of its size and type. "

 

Det er lov å drømme...

Nordhavn 75

 

:flag: TrondT

Redigert av TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Kombinasjonen olje- og disellukt og gammel saltvannslukt fra kjølpartiet med rullebevegelser i skroget (også stampebevegelser), kan nok ta sjøgleden ved å være ombord fra flere enn en.

 

For de fleste ja, men så er det også endel som ikke syns at det lukter riktig sjø/båt, hvis de ikke kjenner denne lukta.

 

Vi er jo alle forskjellige,(når hører ikke jeg til den siste gruppen )

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...