Mariell Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Forresten så er det en tid siden vi hørte fra Mariell. Er han over og henter båt ? Nei desverre så er jeg ikke det. Er ute på jobb og vi har vært uten internett i 14 dager. Forsøkte å få solgt Balticen nå i høst uten den helt store sucessen. Så nå er den pakket inn for vinteren, og anonnsen er slettet. Vil sette den til salgs igjen til våren. Endelig kan jeg nå gå på nettet igjen og studere trålere til øyet blir vått. Ser at det stort sett er de samme Trawlerene som ligger til salgs hos Nelson nå som det var for ett par måneder siden, så markedet er nok noe tregt "over there" også. Har vel plukket ut en 3-4 alternativer som ligger borte i Tampa området. Admeralinnen er så sugen at hu allerede har sjekket opp fly priser og hotell borti der. Så nå er det blitt meg som må holde igjen. Hun er klar til å handle NÅ og heller sitte med 2 båter en liten stund, men det sier jeg nei til. Balticen skal selges først. Tenkte jeg skulle sende en mail til sjøfartsdirektoratet og få avklart ett par ting når det gjelder denne CE merkinga som rir meg som en mare. Er det noen som vet hvem i sjøfartsdirektoratet som er riktig addresat? MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
JFE Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Hei. www.trawlerforum.com Kan dette være en side for eiere og wannabee's Jarle Link to post
roaldbj Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Send en IM til Sydvesten. Jeg tror at han har full oversikt over alt som gjelder CE-godkjenning. Link to post
Astor Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 For å holde trawlertråden varm vil jeg hlst fortsette diskusjonen om en Trawlerforening for trawlerintresserte. Skal vi ta opp hansken å forsøke å danne en forening? Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Jeg har ikke veldig klare synspunkter på forslaget. Jeg har fulgt med på endel amerikanske forum som drøfter tema aktuelt for trwalereiere og trawlerinteresserte. Et eksempel er: http://www.livingaboard.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi et annet er: http://www.yachtforums.com/forums/expediti...ler-yachts-120/ Min erfaring etter å ha vært innom endel av disse et par år er at det er relativt lav medvirkning fra medlemmene. Jeg tror ikke jeg har vært innom båtfora som har samme omfang som BP. Organisering av Trawlerforeninger i USA synes å være organisert på noe forskjellig vis, noen er knyttet til båttype (fabrikant) og noen er knyttet til geografisk område. Jeg får meldingfer fra et par av disse hvor det annonseres med forskjellige treff og aktiviteter. Disse aktivitetene, som navigasjonstrening, kurs i vedlikehold o.a. har en ganske høy deltageravgift og synes for meg å være kommersielle tilbud med ordinære foretningsmål. En vurdering jeg har gjort så langt er at BP er et utmerket fora både for å utveksle synspunkter, drive frem løsninger på kompliserte spørsmål, organisere aktiviteter (konvoier, båttreff, besiktigelser og sertifikatutdannelse) og å få bistand. Ingar nedlegger en formidabel daglig innsats for å sikre BP. Inntil videre tror jeg at BP er et egnet sted til å drive frem interesser for oss trawlerinteresserte og trawlereiere. Jeg vet ikke riktig hvordan alternativet skal se ut. Eksempelvis kan jo sikkert BP også anvendes for å organisere trawlertreff og kurs for trawlereiere i eksempelvis navigering og vedlikehold. Link to post
Astor Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Enig der Roaldbj. Jeg tror også på at BP er riktig fora for trawlerintr. Vi lar tiden spinne så får vi se. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Astor, meningen var ikke å være destruktiv i forhold til ditt innspill - men jeg synes det er viktig å benytte et fora med stor dynamikk for å få til en utvikling innen trawler-området i Norge ut fra det "faktum" at Norge trolig (nå er jeg bastant) er det land med færreste antall trawlere i forhold til antall fritidsbåter. Norge ligger blant "top-ten" land når det gjelder antall fritidsbåter i forhold til innbyggerantallet. Min ukvalifiserte påstand er at vi ligger langt under "top-ten" når det gjelder antall trawler-eiere. Jeg ser for meg at mange snekke-eiere og eldre seilbåt-eiere er fremtidige potensielle trawler-eiere. Jeg anser ikke at trawler er førstekjøpet blant nybåtkjøpere fordi trawleren går sakte, krever endel manøvreringskompetanse og har omfattende systemer ombord. Samtidig er antall havneanløp noe begrenset i forhold til mindre fritidsbåter. Men; det kan være jeg tar helt feil. Når tilgangen til hyttetomter avtar og hytteprisene tiltar, kan plutselig trawler-konseptet bli interessant også for unge mennesker. Mennesket er allktid tilpasningsdyktig. Link to post
Gudrun Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Kom til å tenke på denne stålbåten som med litt godvilje kanskje kan komme under samme begrep??? Er en fvh. yrkesbåt som med masse pågangsmot og erfaring med båtbygging har blitt til dette resultatet. Du finner ikke en rustflekk på den... Link to post
roaldbj Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Flotte bilder. Blir spennende å se om hvilken konklusjoin dommerne kommer med når det gjelder båttype. Link to post
Gudrun Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Vel uansett svar, så er den tilsalgs..... Link to post
Astor Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Gudrun! La oss få vite litt fakta om denne gamle taubåten. Her er det masser av boplass. Og sikkert hestekrefter til å dytte en hel flod foran seg. Tja, trawler? Jeg vet ikke. Den oppfyller jo alle intensjoner til å være det. Se bare på Nordic tugs. De er jo etterligninger. Jeg ville sagt at dette er blitt en trawler. Slepekrok og annet fra fordums tid er jo trolig fjernet. Hvor stor er denne. Kan den føres med D5L? Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Og her en liten lekkerbisken som lå ved Halvorshavn for bunkring i dag. Mener den het Norte II? Jeg har fått noen nye opplysninger om denne flotte båten som jeg vil legge til: Jeg så Norte II, x RS 82 "Øivind Lorentzen" ligge ved Halvorshavn, rett syd for Drøbak, for bunkring for en stund siden. Dette er trolig siste bilde tatt av båten i norske farvann. Neste stopp var Nederland, bunkring i Lisboa osv. før den nåddde sitt mål på turen, Brasil. Der skal båten strippes for utstyr, styrhusdelen forlenges til helt akter. En nogenlunde lik opperasjon som også Fredikstad ble til del. Kanskje andre vet mer om hva som kommer til å skje med x- RS 82 "Øivind Lorentzen"? Jeg snakket med folka på Halvorshavn som fortalte at båten var sen å bunkre, grunnet trange innløp til tankene. De hadde også fått sett teginger av hvordan båten ville bli når den var ferdig ombygd. Når Lorenzen emigrerte til Brasil reiste de med Norte. Derav navnet Norte II vil jeg tro. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Gudrun Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 (redigert) Tja, skal forsøke å fylle ut litt: Lengde 65 fot . Bredde 5,20 m . Dypgang 2,20 m Brt : 59. Bygget Stralsund 1952 for fart i Rostokk og på elvene. Isforsterket i vannlinjen 4 to manns lugarer med sofa bord og skap, Salong oppe bak styrehus. Bysse m gass komfyr og kjøleskap. Stor varmtvannsbereder. Stort bad med dusj og toalett. Sentralvarme fra egen kjele .Radiatorer i hele båten. Oppsamlingstank for oljeholdig lensevann , egen pumpe for tømming til land. Septiktank med egen pumpe for lensing til land eller over bord. Diesel bunkerskapasitet 3600 l Ferskvann 3000 liter Motor : GM V12 71 på 650 Hp m/twindisk sluregear. Generatorer 2 stk . en 380 V 12 Kv , en 220 V 9 Kv Det får vel holde? ja den kan føres med røkkelappen. Må muligens søke om disp. Slepekrok etc. er fjernet ja. Ellers er ikke jeg selger, vet bare tilfeldigvis om den, da det var en bekjent som hadde sett på den som mente dette var noe for meg..... Men dette er nok en mye bedre båt kontra disse youghurtbegrene som driver rundt langs kysten. heheheheh En skikkelig båt skal jo ha skorstein! Redigert 25.Oktober.2007 av Gudrun (see edit history) Link to post
rover Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 :nono: Dette er ingen trawler, men en "tug". Men sjekk bilderekken!! Den som ligger helt ute til høyre på bilde nr. 5 er definitivt en Trawler Link to post
Frivakten Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Når Lorenzen emigrerte til Brasil reiste de med Norte. Derav navnet Norte II vil jeg tro. VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Gnisten Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Vel uansett svar, så er den tilsalgs..... Ligger den ute på finn? .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Gudrun Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Njet, eier har ikke lagt den ut for salg offentlig ennå...... Men kun snakk om kort tid.... Link to post
Frivakten Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 (redigert) Falske båter er en intr. artikkel fra en svensk besiktigelsesmann (fra den svenske Vi Båtägare). Da den også omhandler Marin Trader, er vel dette den rette tråden. Ekspertisen synes også ha havnet her. . Redigert 28.Oktober.2007 av Krisida Magni (see edit history) VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Astor Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Man skal ha tungen i rett munn når man handler båt. Spesiellt Taiwanbåter. Har fått det rådet tidligere også. Har derfor plukket meg ut en GB som neste båt. Men man vet aldri, kanskje det kommer en lekkerbisken fra Taiwan på markedet. Da gjelder det å være på vakt. Denne artikkelen var en vekker. Takk for gode råd. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Dupp Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Om man tar utgangspunkt i denne artikkelen og tar en tur inne på Finn.no kan man få seg en liten vekker. Er en båt som blir annonsert som Nord West der hvor det vitterligen står Euro Yacht på siden. Eller tar jeg feil? Link to post
Mariell Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 (redigert) Takk for en veldig informativ artikkel. Ja Ja da får jeg ha tunga ennå rettere i munnen. Også jeg da som syns at Marin Trader og spessielt Kha Shing Sundeck trawlere ser veldig fine ut, i alle fall på bilder. Kha shing båtene ligger som regel noe under Marin Trader båtene i pris. Men så har en noe som heter Marin Trading som er ennå rimligere. Mulig de i virkligheten kun er en dårlig kopi av Marin Trader. Har fremdeles ikke mistet lysten på en sånn båt. Viser bare hvor viktigt det er å spandere en skikklig survey av en fagmann før kontrakts inngåelse. Og at det å ta en tur over for å kikke på båten selv, mer er kun for å se på det kosmetiske. Jeg har i allefall ikke så mye kjenskap til disse båtene at jeg kan si hvem som er orginal og hvem som er en dårlig kopi. Redigert: Har nå lest artikkelen nøyere å forstått det sånn at Marin Trading var firmaet som satt bort båtene til forskjellige produsenter på Taiwan for å produsere båter av merket Marin Trader og at kvalitets forskjellen kunne/kan være betydlig. Skakke være lett. Jeg som trodde at Marin Trader var ett kvalitets merke. Redigert 28.Oktober.2007 av Mariell (see edit history) MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mariell Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Ja ja. Dett var dett. Sendte en mail til CEproof.se med link til 3 stk Trawlere i Usa- Og spurte om en rask vurdering på muligheten for å få en av disse CE godkjente. Opplyste også at båten skulle registreres i Norge. Alle var 86 modeller 2 med 2 stkTAMD40b motorer og en med 2 stk Perkins. Alle hadde også diesel generatorer. Svaret var at det ikke var noe problem å få CE merket båtene. Men at det vill bli problemer med så gamle motor. Mulig å modifisere dem noe, men fortsatt ingen garanti for at de vill bli godkjente. Og Norge var det vanskligste landet å få eldre motorer godkjente. Han anbefalte å se på båter med motorer yngre enn 10 år og med maxs 470 driftstimer !!!!!!!!!!!!! Når det gjalt generatorene så var det ingen problem. En annen utfordring var å få dem godkjente for Design kategori A eller B som de vanligvis er konstruert for. Med så gamle båter så var det vansklig å få tak i Teoretiske stabilitetsbergegninger. Disse kunne CEproof lage på nytt, exstra kostnad Sek. 10-20000,-. Eller man kunne godkjenne båten som en kategori C båt. Normalt så kostet mekingen 70 - 80000 Sek hos CE proof. Da kommer de fysiske utbedringene og deler i tillegg. Faren for at dette ville bli ett pengesluk av dimensjoner er stor. Siden Trawlere fra 90 tallet stort sett er fraværende og noe nyere blir for dyrt, så blir blikket fra nå av rettet mot det Europeiske markedet. Er gentlig for dumt. Hvor mange 1000 tamd40b motorer står det i båter i Europa i dag? Men siden disse sendt ut av EU og ble innstalert i en båt . Så kan de ikke tas inn igjen. Men hadde derimot de blitt innstalert i en båt i Eu, sendt ut av landet i båten. Så hadde det vært helt greit å ta dem og båten inn igjen. Da hadde ingen CE godkjenning vært nødvendig. Jeg er bare en enkel sjel, så her har jeg store problemer med å forstå logikken. MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mulligan Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Ett lite smutthull som jeg leste om i forbindelse med en engelskmann som hadde handlet båt i unaiten. Kan du bevise at båten har vært innom Martinique e.l. før kravet til konformitet tredde i kraft, så har den pr. definisjon vært i EU oh trenger ikke den store mølla. Link to post
Sydvesten Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Det er riktig at Martinique og de andre småøyene i Karibien som er under britisk, nederlandsk eller annet eu "herredømme" faller inn under samme def. som EU, men det rekker ikke at båten hare vært innom en snartur, den må ha vært "registrert" der.... og det er en del båter som er det... siden det skattemessig kan være gunstig... Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Det sto en artikkel om det i Yachting Monthly, men Sydvesten vet nok bedre. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn