Sydvesten Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Men siden disse sendt ut av EU og ble innstalert i en båt . Så kan de ikke tas inn igjen.Men hadde derimot de blitt innstalert i en båt i Eu, sendt ut av landet i båten. Så hadde det vært helt greit å ta dem og båten inn igjen. Da hadde ingen CE godkjenning vært nødvendig. Jeg er bare en enkel sjel, så her har jeg store problemer med å forstå logikken. Dette er helt normalt, så lenge motorene tas tilbake montert inn en båt som har krav om CE merking så skal de tilfredstille de krav som gjelder for båten når den CE merkes... dette er felles for alt som skal CE merkes, det er den sammensatte enheten som skal tilfredstille de gitte krav....dette medfører at de enkelte bestanddeler i denne enheten skal alle tilfredstille kravene. Det er at ikke CE merkede båter som er har vært registret eller produsert i EU/EØS området og deretter reimporteres slipper kravet om CE merking er et besvisst unntak som er gjort i direktivet...... Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Det sto en artikkel om det i Yachting Monthly, men Sydvesten vet nok bedre. Vet nok ikke bedre enn deg, men jeg leste det i direktivet.... om det som du sier er korrekt så rekker det vel at en hvilken som helst båt som har vært innom et hvilket som helst "EU" land for en dag eller så dermed slipper unna kravet om CE merking, en karibisk øy er ikke noe spesiell i så måte.... Så dette finner jeg litt merkelig, men jeg skal ikke argumentere med deg her siden har rett her Jeg vet med sikkerhet at båter som er eller har vært registrert på en slik øy er fritatt for kravet omn CE merking, men det er nok litt dumt av meg å skrive slikt siden man da gjerne blir stempet som "vet bedre enn andre"... Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Det det dreide seg om var en kar som hadde kjøpt en Hans Christian lignende sak i USA som han seilte langt med. Han prøvde å bevise at båten hadde vært på en av disse øyene. Konklusjonen var da at båten hadde blitt brukt i EU, og man kunne ikke trekke tilbake denne retten. Tabben var da han var på vei hjemover. For å få båten inn i UK, så merket han den for enkelthets skyld med C. Og ble arrestert da han kom til England for å seile over Atlanteren med en båt som ikke var merket A. Link to post
Sydvesten Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Det er rett at om en kan bevise at båten har oppholdt seg på en slik øy over en lengere tid... derfor satte jeg registrert "hermetegn" men det hjelper ikke å bare svinge innom en holme og dermed påberope seg dette.. Hvorfor jeg jeg kjenner til dette er fordi jeg var helt på nippet til å kjøpe en Hunter 410, 1997 fra nettopp denne holmen... jeg sjekket dette meget nøye ut... samt at dokumentasjon på at båten var registrert der og ikke seilte under amerikansk flagg.... Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mariell Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Har fått tilatelse av www.CEproof.se og legge ut svaret de ga til meg. Tenkte det kanskje var andre som var inne på samme tanken som meg. Hej Per, Tack för din förfrågan om våra tjänster! Det går alldeles utmärkt att CE-märka alla dessa båtar, men man får räkna med en del arbete på dessa lita äldre modeller. Det som brukar vara det svåraste med dessa båtar är motorerna. Norska myndigheterna är hårdast av alla, vilket i praktiken resulterat i att det är svårt att få in en motor som är äldre än tio år eller som har gått mer än 480 timmar. Det går visserligen att prova om motorerna till en extra kostnad, men det är fortfarande ingen garanti att motorerna blir godkända, så det kan vara en bra idé att fokusera på båtar med relativt nya motorer ombord. Detta gäller dock endast huvudmotorn/motorerna. Generator och hjälpmotor har inte dessa krav. Ytterligare en svårighet kan vara att få båten godkänd i en hög designkategori. De flesta trålare brukar vara konstruerade för designkategori A eller B (A = Ocean, B = öppet hav). Men för dessa kategorier krävs det att det finns teoretiska stabilitetsberäkningar över båten, och det kan vara svårt att få tag på ju äldre båten är. I värsta fall resulterar detta i att vi får mäta och rita upp båten samt göra egna stabilitetsberäkningar till en extra kostnad av ca 10 000 – 20 000 SEK. Eller så väljer man att sätta båten i kategori C (kustnära vatten), men detta gör att båten kan förlora en del av sitt försäljningsvärde. I övrigt brukar det vara en del mindre modifieringar som behöver göras. Dessa kan bland annat inkludera installationer som brandsläckare, gasolutrustning, septik, skrovgenomföringar m.m, men kan oftast göras till ett överkomligt pris. Vi kan hjälpa dig genom hela CE-märkningsprocessen. Vårt pris för en trålare i 40-45 fotsklassen ligger på ca 70 000 – 80 000 SEK beroende på mängden tillgänglig information och installationer ombord. I priset ingår: Ett besök ombord då vi går igenom båten samt gör de praktiska tester som krävs för Din båtmodell (stabilitet-, gir-, ljudprov el.dyl.). Sammanställning av en åtgärdslista på eventuella justeringar eller kompletteringar som behöver göras för att båten ska uppfylla CE-kraven. Åtgärdslistan inkluderar även tips på hur man lättast utför justeringarna/kompletteringarna. Sammanställning av den tekniska dokumentationen, instruktionsbok på svenska (även accepterat i Norge) samt försäkran om överensstämmelse (sammanlagt ca 80-120 sidor beroende på båtmodell) Genomgång och underskrift av den tekniska dokumentationen av ett anmält organ. Skrovidentifieringskod (CIN-kod) att märka båtskrovet med samt en rostfri lasergraverad CE-skylt att fästa ombord på båten Hör gärna av dig om du har fler frågor eller vill ha en exaktare prisuppgift. Vänliga hälsningar Jakob MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Rolf Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Det som brukar vara det svåraste med dessa båtar är motorerna. Norska myndigheterna är hårdast av alla, vilket i praktiken resulterat i att det är svårt att få in en motor som är äldre än tio år eller som har gått mer än 480 timmar. Hvorfor ikke CE godkjenne den i Sverige? Eller et annet EU land som er litt mer lempelige i forhold til motorene? I forbindelse med diskusjon om språk i bruker manual ble det vel etablert at er båten CE godkjent så er den CE godkjent, spiller ikke noen rolle for norske myndigheter hvor dette er gjort. En mulighet? Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Mariell Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Vet at det har mye vært gjort tidligere. Og at alt gikk mye lettere i b.la Sverige.Men nå leste jeg en eller annen plass at det ikke lenger var anledning til å ta CE godkjenningen i ett transit land. Og at dette derfor måtte gjøres i landet hvor båten skulle registreres. Mulig jeg har misforstått, Jeg har vel slått hele Trawler fra USA projectet fra meg. Men det var morro med drømmene så lenge de varte. Mye båt til salgs innenfor Eu området også. MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sydvesten Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Men nå leste jeg en eller annen plass at det ikke lenger var anledning til å ta CE godkjenningen i ett transit land. Og at dette derfor måtte gjøres i landet hvor båten skulle registreres.Mulig jeg har misforstått, Dette må da stride mot "frihandelsavtalen" som gjelder i EU/EØS.... så etter min oppfatning så kan du få båten CE merket hvor du selv finner det mest fornuftig....samt at du finner et godkjent kontrollorgan til å foreta dette Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 men det er nok litt dumt av meg å skrive slikt siden man da gjerne blir stempet som "vet bedre enn andre"... Tror det er best at du passer deg litt. I tillegg er du D5L'er fra tidligere i år - og er D5LA'er nå - så da er det best at man ligger litt lavt. Lenge leve Janta Jeg ser rett som det er på materialet fra Selene du sendte meg - kanskje vi får kvantumsrabatt om vi er flere som bestiller Link to post
Sydvesten Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Jeg ser rett som det er på materialet fra Selene du sendte meg - kanskje vi får kvantumsrabatt om vi er flere som bestiller Er ikke uenig i det nei... Det er en flott skute... men finansieringen er ikke boks ennå, søker hver onsdag og lørdag om bidrag fra Hamar, men negativt svar så langt Vel det "bedrevitere" eller var det noe annet har vi jo begge blitt kalt for tidlgere ... godt vi kan boltre oss i D5LA tråden nå... la forresten ut en script for storsirkelberegning i tråden der for litt siden og flere beregningsverktøy kommer når jeg gidder... Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Fikk tidligere i uka en haug med bøker fra Amazon, bl.a. ei bok med tittelen: Motor Yachts and Trawler. Boka er fra 2006, inneholder oversikt over omlag 600 båter fra 1980 til 2006, i området 27 - 80 fot. Jeg ble overrasket da jeg begynte å lese boka. Her er det virkelig mye godt oversiktsstoff om trawlere. Pris ca $16, dvs omlag en 100-lapp. Mye mer stoff en det vi betaler på flyplassene for ett båtmagasin... Jeg kommer nok til å informere om noen av de andre bøkene fra Amazon etter hvert. Link to post
Astor Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Den boka hadde vært en god bibel når man skal handle bok, Roald. Hvor får man kjøpt denne. Du lokker med godis men forteller ikke hvor vi får kjøpt det hen... Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 30.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Jeg prøver meg på denne lenken: http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_gw/105-8...mp;x=9&y=12 Men pass på Astor: i USA er det mye mer litteratur om trawlere i forhold til i Europa. Du kan gjerne låne/oveta min bok om vi finner et byttepunkt. Jeg holder til nær det nye Rikshospitalet i Oslo - men kan selvfølgelig sende boka til,deg. Send adressen din på IM - dette er den letteste ordningen. Roaldbj - blant venner. Link to post
Legend Svart 2.November.2007 Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 (redigert) Takk skal dere ha folkens. Jeg skal prøve å legge inn bilde av undervannsskroget siden det var det denne tråden egentlig skulle handle om. Jeg har tenkt å bare skrape ned alt bunnstoff nå i høst, og slipe blemmene slik at de blir åpne. Ikke mer enn det. La alt tørke i vinter. Høres det riktig ut? Hvorfor det NESTEN bare er på styrbord side vet jeg ikke. Noen få blemmer på babord. Tror dette må ha kommet i sommer. Så ikke noe muffens i fjor. Gunga Din: Båten har ligget i ferskvann i sommer...... Skipper_Worse: Jeg har ingen planer om å selge båten. Heller ikke nå. Kanskje dette ikke er noe å lage problemer oppe i hodet sitt for alikevel? Hei Ben Sin. Vet ikke om du titter innom denne tråden innemellem, men jeg så du skulle skrape av bunnstoffet i høst. Jeg har erfaring med plastpest etter å ha hatt er relativt omfattetende angrep på min forrige båt. En Storø 34. Da dette ble oppdaget var det dommedags stemning og en voldsom mengde negative komentarer. Men fatt mot, det er ikke alltid så farlig som det høres ut, det bare tar litt tid. Jeg valgte å ta jobben selv på den harde måten og begynte med en gang båten kom på land i Oktober. Jeg skrapte og slipte undervanns skroget helt ned, samtidig som jeg stakk hull på absolutt alle blærene jeg kom over. Deretter brukte jeg drill med slipestein og etterslipte alle blærene. Her er det viktig at du sliper bort all delammineringen, dvs intill du ser at glassfiberen bil enhetlig igjen og ikke har sårete kant. Mine minste sår var som knappenåls hoder,mens de største etter sliping hadde en diameter på 5-6cm. I mitt tilfelle gikk delammineringen stort sett sideveis og heldigvis ikke så mye i dybden. Om dette er typisk eller ikke er jeg usikker på, men det som derimot er typisk er at plastpesten opptrer i varierende grad i hele undervannsskroget. Etter utsliping er det viktig som tidligere nevnt å vaske flere ganger med vanlig vann, for å få bort mest mulig saltvannsrester i gelcoat/glassfiberen. Dette for å lage best mulige forhold for å få tørket ut undevannsskroget i løpet av vinteren. Jeg var ferdig med denne prosessen i midten av desember og satt ikke i gang oppbyggingen igjen av før etter påske. 90% av sårene kunne jeg sparkle opp igjen med epoxysparkel som jeg laget av west system. Noen sår måtte jeg legge litt glasfiber i også. Deretter slipte og sparklet jeg undevannsskroget til jeg var fornøyd. Tilslutt la 6 lag med epoxy primer, noe som er viktig for å lage en best mulig fuktsperre inn mot gelcoat og glassfiber som ikke er vantett, noe mange tror. Dette ble gjort 2000/2001 og undevannsskroget er like strøkent den dag i dag. Da jeg solgte båten ble det opfattet som possitivt at båten var antipestbehandlet. Dyrt var det heller ikke. For min del kom det på rett i underkant av 8000.- ink bunnstoff. Men tid gikk det. NB! Tilbud på jobben fra bærum plastservice var på 85000.- Lykke til. Redigert 2.November.2007 av Legend (see edit history) Link to post
Ben Sin Svart 2.November.2007 Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 Hei Legend. Dette blir litt OT i denne tråden, men vi tar sjansen.. Denne tråden startet egentlig om hvordan skroget så ut etter opptak, men ble senere en Trawler tråd. Jeg laget en egen tråd (denne) om arbeidet jeg gjorde i fjor høst, og frem til sjøsetting i slutten av mai i år. Jeg kjenner meg godt igjen i din beskrivelse, og det var tårevått vakkert å se undervannsskroget skinne når båten ble heist opp nå i oktober. Ben Sin Link to post
ter-av Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Her er et tips for kos i helgen: Siste utgave av MB&Y ofrer mye plass på trawlere - Top 10 Trawlers. (Når båten er på land må man trøste seg med tekst og fotos!) mvh ter-av Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Astor Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 I min postkasse lå et rykende fersk PassageMaker med bla en fyldig artikkel om nattseilas. En 65 fot Outer Reef blir presentert. En lengre artikkel om olje og dens egenskaper i en motorbåt er også med. 240 sider med mye spennede båtstoff for oss som liker trawlere. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Ter-av, kan du angi de topp-ti? Flott at du fikk PM i dag Astor, samme for meg. Lurer på om Bitteliten har fått sitt enda? Link to post
giver Svart 8.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Hei Legend. Dette blir litt OT i denne tråden, men vi tar sjansen.. Denne tråden startet egentlig om hvordan skroget så ut etter opptak, , og frem til sjøsetting i slutten av mai i år. Ben Sin Hei Det var ikke min hensikt at tråden bare skulle omfatte bare skroget på trawler, det være seg både over og under. Tråden har hatt en fin utvikling den, med større bredde og mere info enn jeg hadde forestillt meg. At det en og annen båttype innom er helt OK. Ikke sant ASTOR mvh giver Ps Jeg startet tråden, men eier den IKKE. Link to post
ter-av Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Top 10 i MB&Y: (I ikke gradert rekkefølge, såvidt jeg kan se) Nordhavn 43 Marlow 57E Aqua-Star 47 Grand Banks 47 Privateer 52 Sea Ranger 50 Skagen 50 Flemming 55 Hardy Commodore 42 Beneteau Swift Trawler 42 mvh ter-av Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
roaldbj Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Takk skal du ha, det er faktisk to av disse jeg ikke kjenner noe særlig. Inneholdt artikkelen en analyse av generelt gode trawlere, eller var utgangspunktet nyere modeller? Det er noen jeg savner på topp-10. Link to post
Astor Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Helt klar en tug skal få plass i denne tråden. Denne er endel overpriset, spør du meg. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Har du begynt å vurdere tug som neste båt Astor? Drar ikke denne båttypen med seg svære vannmengder med virkelig store hekkbølger? Jeg har dessuten oppfattet at komforten i "tug"-båtene er noe spartansk. Er dette riktig? Link to post
Astor Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 GB er øverst på min liste. 36-classic. En Nordic Tugs er vel ikke å forakte, Roald? Bla litt i PM i siste nummer så ser du mange fine tugs som er laget for fritidsbruk. Det kan se ut som det er ny trend i USA dette med tugs som fritidsbåt. Stadig flere produsenter er i gang med denne båttypen. HER er det mye fint å se på. 37-42 og 52 foteren er nå kommet med FB. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
ter-av Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Roaldbj skrev:Takk skal du ha, det er faktisk to av disse jeg ikke kjenner noe særlig. Inneholdt artikkelen en analyse av generelt gode trawlere, eller var utgangspunktet nyere modeller? Det er noen jeg savner på topp-10. Har ikke hatt tid til å lese noe særlig av dette - men det er ingen stor analyse av de ti, det er en såkalt Buyer's top 10 med forholdsvis kort omtale av hver av dem. Derimot er hovedstoryen deres det de kaller "clash of the Titans" - fyldig omtale av nye Trader 64 og Fleming 65. For noen skip! ter-av Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn