Astor Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Problemet her i Oslofjorden er ikke båtens størrelse og lysten til å kjøpe stort men mangel på store båtplasser..... (Ønsketenkning) Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Golden Gate 37 Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Ser at tråden starter med opptak av båten og noen mindre groe problemer rue etc. De delene som ikke bunnstoffes vil ubønnhørlig få disse problemene når båten ligger stille, men det er noen enkle tricks det er verdt å prøve: Både propell og aksling kan med fordel smøres inn med et tynt lag "Open Gear Lubricant". Dette er et utrolig seigt og slitesterkt smøremiddel beregnet på f.eks teleskoparmen på kraner. Ulempen er at stoffet smitter av på alt som kommer i kontakt med det. Men dere med så store skip som trawlere har vel ikke så mye problem med bading rundt propellene heller:-) Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
roaldbj Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Sitter nå og koser meg med sesongens loggbok. Båten ble satt ut 13.april og tatt opp 20. oktober 2007. Motortimer ved utsetting var 131 timer, og ved opptak 285, dvs at motorene har gått 154 timer i år. Så langt jeg kan se er utseilt distanse 1364 nm, dvs 1364 nm/ 154 timer = 8.9 nm/time, dvs gjennomsnittlig fart på 8.9 knop. Det synes som om jeg har forbrukt 3688 liter diesel ( dieselforbruk [søkeord]), dvs 3688 liter / 1364 nm = 2,7 l/nm, en annen beregning er 3688 liter / 154 timer = 24 liter/ time Jeg antar det kan være noen mindre avvik i beregningene men i hovedsak er nok dette korrekt. Tallene gjelder for en båt som veier ca 12 tonn med to Yanmar 6 LYA-STE motorer, hver på US hester 370 HK dvs 740 HK på drivhjulet. Link to post
Arvid_A Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Tatt i betraktning den kraftpakken du har under dørken og den massen de har å flytte på, roaldbj, så syns jeg dieselforbruket ditt på gjennomsnitlig 24 l/t er beundringsverdig lavt! (Til sammenligning har min 120-hester i år gjennomsnitlig forsynt seg med ca 7 l/t ved en gjennomsnittsfart på ca. 6 knop.) Link to post
Spinner Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Det synes som om jeg har forbrukt 3688 liter diesel, dvs 3688 liter / 1364 nm = 2,7 l/nm, en annen beregning er 3688 liter / 154 timer = 24 liter/ time Upps...30 000.- kroner i diesel....Hmmmm...nok en god grunn til å seile videre Senior-du er min helt! Link to post
roaldbj Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Hei Spinner, jeg setter av ca 50 k kroner hvert år til drivstoff - og det rare er at dette stort sett har holdt seg stabilt de siste 10 årene. Andre utgifter er totalt støre enn dette. Link to post
Bitteliten Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Vi fyller omtrent for det samme som Roaldbj også. Men snitthastigheten vår er en anelse høyere. Vårt snittforbruk ligger på ca 30 liter/time Link to post
giver Svart 9.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 (redigert) Hei Upps...30 000.- kroner i diesel....Hmmmm...nok en god grunn til å seile videre Og hva er utgiftene til vedlikehold og bytte av seil, fall, stående rigg, endeterminaler på stag og vanter, vedlikehold av mast, mastegjennomføring, rullegenoa? Det eneste som er gratis er vinden. Jeg har hatt seilbåt i 15 år, og det var ikke gratis det heller. mvh giver Redigert 9.November.2007 av giver (see edit history) Link to post
Spinner Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Og hva er utgiftene til vedlikehold og bytte av seil, fall, stående rigg, endeterminaler påstag og vanter, vedlikehold av mast, mastegjennomføring, rullegenoa? Det eneste som er gratis er vinden. Jeg har hatt seilbåt i 15 år, og det var ikke gratis det heller. Det er helt korrekt "Giver", det er ikke gratis å vedlikeholde seilbåt. Men når båten er ny er det forhåpetligvis lenge til jeg tar igjen slike driftsutgifter. Men som jeg har skrevet tidligere: når helsa blir for dårlig for seiling blir det nok en trawler til i Oslofjorden.... Senior-du er min helt! Link to post
Sydvesten Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Det blir vel litt feil å blande vedlikeholdsutgifter inn i regnestykket om drifstkostnader... siden dette ikke har noe direkte med hverandre å gjøre.... om jeg avsetter 10k hvert år til fremtidg utskifting på riggen og antar at jeg m,å ha nye seil om 10 år med mitt bruksmæøsnter så har jeg 100k + avkastning som rekker til noen duk vil jeg tro... Men det er fortsatt feil etter mitt syn å ta med investeringer i driftsbudjettet..... Jeg har fyllt tanken 2 ganger siden mars men må ha litt mere nå ser jeg... 150 liter første gang, 100 liter i slutten av juni i Sverige, nå vil det nok gå en 150-160 liter vil jeg tro..... dieselvarmeren er tørst den.. Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Spinner Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Det blir vel litt feil å blande vedlikeholdsutgifter inn i regnestykket om drifstkostnader... siden dette ikke har noe direkte med hverandre å gjøre.... om jeg avsetter 10k hvert år til fremtidg utskifting på riggen og antar at jeg m,å ha nye seil om 10 år med mitt bruksmæøsnter så har jeg 100k + avkastning som rekker til noen duk vil jeg tro... For meg er det relevant å se på de totale kostnadene ved å ha, og bruke båt. Om det er driftsutgifter eller vedlikeholdsutgifter spiller liten rolle, så lenge jeg betaler det av samme lønnen. Tror heller ikke kona hadde latt seg lure av at jeg delte utgiftene til båt i forskjellige kategorier, men kanskje kona mi er for smart? Senior-du er min helt! Link to post
Sydvesten Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Skal ikke avspore debatten mere, men når det i ett innlegg referes til x antall kroner i dieselutgifter så snakker vi om driftskotnader og ikke vedlikeholdskostnader, at andre da bringer vedlikholdskotsander på banen for å rettferdiggjøre høye drivstoffutgifter blir feil etter mitt syn... siden alle båter har et visst vedlikeholdsbehov og dermed kostnader finner jeg det naturlig å skille på disse kostnadene selv om de til syvende og sist kommer fra samme pungen...om noen har smart kone eller ikke synes jeg ikke har noe med behovet å skille med skille drifts og vedlikeholdsutgifter slik at man har oversikten og muligheter til å avsette midler til båtbruken... Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
CB. Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Sydvesten har helt klart rett i at de er forskjell på driftskostnader og investeringer. Her bør begrepene skilles- Hva gjelder koner, så kan det tidvis være nyttig med blondiner men de er noen j..... til å tære på driftsbudsjettene som igjen fører til nedgang på inv budsj. Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
roaldbj Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Det er vel ikke bare i trawler det er visse utfordringer med å tappe alt ferskvann fra tankene. Vår båt er åpenbart laget for et klima hvor temperaturen er over frysepunktet året rundt. Et av de laveste punktene i ferskvannssystemet er akter hvor slanger fra hver tank går sammen i et T-punkt med videre forgrening fremover til vannpumpe/trykktank. Som det fremgår av bildet er det ingen tappekran på dette T-stykket. Så nå er jeg inne i et prosjekt med ettermontering av tappekran. Hadde det vært så lett atkomst som det fremgår av bildet, hadde det gått greit. Men nå står en stor generator forran dette T-stykket. Så det tar tid å flytte på den (omlag 300 kg) og skru ned diselfilter, vannfilter og ledninger fra skottveggen idet dette var tilpasset at generatoren skulle stå der permanent. Det tar alltid mye tid å ettermontere selv de minste ting. Prosjektet tar fort en dag. Link to post
Astor Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Uansett hvordan man regner på det så skal pengene trolig ut av samme pung. Jeg har et snittfornruk på 14 liter pr. time på min blandakjøring. Noen ganger i 7 knop andre ganger i 16 knop. Som i dag og i går nårnordvesten føk rundt ørene på oss ute på Breiangen så var det greit å ha noe å gi på med. Jeg rundet 200 motortimer forrige helg og ligger der omtrent som i fjor. (207 timer/2006) Enda kan det bli mange fine dager frem mot nyttår. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
motorbåd Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 (redigert) indlæg 715 Roaldbj Er der ingen mulighed for at bruge trykluft fra en lille kompressor tilsluttet vandpåfyldningen? man kan så regulere trykket ved delvis at blokere overløbsventilen. Muligvis lettere end at flytte de 300 kg. Michael Redigert 10.November.2007 av motorbåd (see edit history) Link to post
roaldbj Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Jeg har kompressor ombord og brukte trykkluft på det ene av to påfyllingshull for ferskvann ombord. Da jeg til slutt fjernet T-stykket, og etter å ha kjørt vannpumpa lenge, randt det likevel ut noen liter vann fra selve T-stykket. Jeg er redd for hva slike vannlommer kan komme til å skade ferskvannssystemet ved stadige endringer mellom endel plussgrader og endel minusgrader som det stadig er på opplagsstedet i Sonskilen. Jeg har opplevd frostskader flkere ganger før, og er nok derfor liott "overfølsom". Her er bilde av T-stykket demontert: Link to post
Blue_Dragon Svart 24.November.2007 Link til dette innlegget Svart 24.November.2007 (redigert) Hvis en ser litt på det så er jo Beneteau Swift Trawler 42 vel så billig som en Trawler i fra Kina. Redigert 24.November.2007 av Blue_Dragon (see edit history) Link to post
Sydvesten Svart 24.November.2007 Link til dette innlegget Svart 24.November.2007 Swiften koseter vel rundt halvparten av hva en Kina Trawler koster.. ser en på en Selene 43 så koster den litt i overkant av 700.000$ med ekstramotor(going home engine) og propellere i baug og hekk og stabilisatorer... da kommer det en skvett frakt fra Hong Kong også... litt moms og litt hk avgift i tillegg... vil vel havne på rundt 5,5 +/- litt avhengig.. Formoder Nordhavn 43 ligger i samme leia og en del andre "kina" båter... ser ikke på Clipper som ligger i en litt lavere divisjon Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Angående bruk av trawler betegnelser ser jeg at Nibus har brukt det om en av sine modeller, se: http://www.nimbus.se/__template__modelhist...aspx?pageid=152 Ligger også en slik ute på finn: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=3&tot=5 Jeg vet ikke hvor mange typiske trawler-kjennetegn denne Nimbusen har? Link to post
Blue_Dragon Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Jeg synes vel ikke helt at Commander serien kvalifiserer til betegnelsen Trawler. Pilothouse er en mere riktig beskrivelse. Synes at 340 er en veldig fin båt med fine linjer. Link to post
Figaro Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Den kommer vel inn under "utvidet trawlerbegrep"? Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
BårdK Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Siklet selv på denne båten, men de VP 42'ene gjorde at jeg ikke turde å slå til. Link to post
Stevens Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 (redigert) Jeg ser ned på denne båten hver eneste dag og tanken på helårsbåt blir stadig mer forlokkende, spesielt ettersom somrene våre ikke heller innbyr til særlig båtliv uten tak eller kalesje oppe. Pluss, snart er det fartsgrenser over nesten hele Hvaler så da er det vel liten vits med en planende kjapp båt hvis man ofte ikke kan gå i planefart allikevel. Skal se det blir noe slikt på meg etterhvert. Redigert 26.November.2007 av Stevens (see edit history) Link to post
Astor Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Jeg vet ikke hvor mange typiske trawler-kjennetegn denne Nimbusen har? Så snart det er en båt med utgang til dekk fra førerplassen nede så ser det ut som fabrikanten kaller det trawler. Nimbusen har godt utnyttet plass men personlig syntes jeg det blir mye trapper i denne båten. Er det Sjøblomsten? Første norske motorbåt over Atlanteren som hadde fine skildringer i Båtmagasinet for en god del år siden? En båt etter mitt hjerte også. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn