Jump to content

Trawlertråden

giver

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Denne Grand Banks på finn.no, en Grand banks 36 classic en av norges fineste, som det står i annonsen er også interessant. se http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=8...pos=4&tot=4

Den er fra 1970. Med den kunnskapen jeg i dag har tror jeg ganske bestemt at dersom målet var en GB, så jeg både fått en større og atskillig nyere GB importert fra USA til samme prisen. Her er båten i fint driv:

gb36.jpg

Vi må vel i alle fall ha lov til å si noe om generelle opplysninger. Båten er produsert i 1983. Jeg har vært ombord i mangte trawlere. Jeg har brukt et par år på å sette meg inn i trawler-verden før jeg handlet en selv. Trawlere som er mer enn 20 år gamle krever svært mange oppgraderinger, ikke bare av skrog men også innvendig. Inventaret kan mange ganger se bra ut, fordi det tremessige arbeidet er godt utført. Men når man begynner å inspisere alt som har med elektrisk opplegg, hydralikk, motor mv, da kommer utgiftene. Dette spørsmålet har jeg diskutert med mange trawler-eiere i Tyskland, og det er en generell sammenheng mellom alder på båt og behov for ettersyn. I Norge er det kostbart å vedlikeholde trawlere med mindre man har svært gode kontakter med leverandører av all verdens godt utstyr.

roaldbj skrev:
Vi må vel i alle fall ha lov til å si noe om generelle opplysninger. Båten er produsert i 1983. Jeg har vært ombord i mangte trawlere. Jeg har brukt et par år på å sette meg inn i trawler-verden før jeg handlet en selv. Trawlere som er mer enn 20 år gamle krever svært mange oppgraderinger, ikke bare av skrog men også innvendig. Inventaret kan mange ganger se bra ut, fordi det tremessige arbeidet er godt utført. Men når man begynner å inspisere alt som har med elektrisk opplegg, hydralikk, motor mv, da kommer utgiftene. Dette spørsmålet har jeg diskutert med mange trawler-eiere i Tyskland, og det er en generell sammenheng mellom alder på båt og behov for ettersyn. I Norge er det kostbart å vedlikeholde trawlere med mindre man har svært gode kontakter med leverandører av all verdens godt utstyr.

Noterer det du skriver Roaldbj, men er det i virkeligheten noe annerledes å kjøpe en 20 år gammel Grand Banks enn en hvilken som helst annen båt på samme alder?

Jeg har overtatt og pusset opp en eldre Marex Suncruier, Elwaro 30 og nå en Nord West 900. Jeg har brukt endel tid, som du, til å sette meg inn i trawlerens virkemåte og oppbygging. Jeg er ikke på langt nær så flink som deg til å se alle detaljer ombord. Men kjøper man en norsk GB vil man fort se om vedlikeholdet er tatt vare på opp gjennom årene. Forskjellen er at man har to motorer å forholde seg til. Man har da et dobbelt sett med aksler og propeller i tillegg til et strømagregat som også trenger ettersyn.

Jeg har sett mye rart på det elektriske også i norske båter, som har trengt en nyinnstallasjon.

Du nevner hydaulikk, hva mener du med det? Mener du styringen og opplegget rundt dette finnes det også i andre eldre båter.

Jeg kan ikke se at man skal havne i et pengesluk større enn en eldre norsk båt på samme størrelse.

Mulig jeg har feilbedømt situasjonen, men her ønsker jeg en forklaring. Du har lenger erfaring med slike båter enn jeg.

Som du sikkert vet så har jeg en GB i tankene. En GB classic 36.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...