Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Har du seriøst vurdert å importere eldre trawler fra USA uten motor, og montere motor i Norge. Dermed kan du kanskje få en brukbar GB til den prisen du antyder. Jeg har sett litt på GBer i Europa (England og Middelhavet), og du må nok se på eldre årganger i forhold til prisen du antyder. Jeg antar denne prisen er med moms. Jeg har hørt om noen kjøpere som angir høyeste bud og hvor selger har noe å "tygge på" en stund. Det kan være at du er heldig dersom rentenivået endrer seg noe. Synes det er lite utvalg av trawlere i Sverige og Danmark nå for tiden. Også veldig rolig i Tyskland og i Middelhavet. Det kan være at trawlermarkedet er mindre påvirkelig av rentemarkedet og børsmarkedet enn andre båttyper, men dette er en ren spekulasjon som verken er bedre eller verre enn andre spekulasjoner.

En annen ting: Normar jobber visstnok med trawlersamling i Son ultimo april.

Lykke til med leitinga.

Link to post
Share on other sites

Noen import kommer ikke på tale. Det må bli en båt fra Norden evt. Tyskland/Holland. Aller helst Norge. Orker ike tanken på å starte opp med ombygging, oppussing osv. Det har jeg gjort på mine tre siste båter. Kun lett oppussing vil komme på tale.

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har vært og sett på båten. Har vært i kontakt med han i dag. Var ombord i fjor og tittet på den. Han skal ringe meg når den ligger på vannet.

 

Hun er kortere enn din, Per, men jeg kan kjøre rundt deg mens du går på fullt. :lol::lol:

 

Alle på Finn.no har jeg oversikt over. Men andre søkefora trenger jeg tips om.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Sikkert en god båt. Man må imidlertid ta høyde for at den er bygd i 1977 og nå er over 40 år , rettet til 31 år gammel. Dette kan innebære endel utfordringer på teknisk utstyr, rørledninger og ledningsopplegg. Eventuelt skifte av motorfestebraketter, propelloppheng og rorsystem kan fort koste noen kroner. Samtidig kan disse systemene fungere godt også idag. Ofte er det en god verdi å kjøpe slik båt fra en GB-elsker. Disse anvender ofte store ressurser på å holde båten vedlike. Jeg har vært ombord i flere GB36, og jeg synes de virker noe trenge sammenlinget med de atskillig mer solgte 42erne. Men som sagt, sikkert en god båt.

(Alderen til båten er korrigert - sånn er det når man ikke behersker høyere grads matematikk).

Link to post
Share on other sites

Det er en 31 år gammel båt med motorer nyere enn i Astor. Hvite VP-motorer har jeg sett tidligere også ombord i GB. Om de er opplakkerte vet jeg ikke. Båten har nytt el-system for 220 volt innlagt av fagfolk. Vi likte båten og vil være komfortable med denne hvis prisen blir riktig. Det eneste jeg savnet var "prærieteltet" over FB. Vi mister den koslige uteplassen under kallesjen akter på Astor og vil gjerne ha en slik i form av en innelukket FB på kveldstid.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Liker dere båten er dette svært viktig. Man skal like en båt ved kjøp. Innelukket biminitopp kan dere helt sikkert få kjøpt rimelig fra USA. Dette er i alle fall en bagatell i forhold til resten av båten. Den er godt motorisert til å være en 36er. Jeg så på ett av bildene at det trolig ganske nylig er montert en ringkjenretransformator for 220 volt landstrøm. Han den også generator ombord? Jeg tror det er første gang jeg har sett en GB med VP motorer. Hva slags motorer er dette? Hva betyr det at "mindre båt kan taes i bytte"?

Link to post
Share on other sites

Ser ikke så gale ut denne, og maskinene er nok blant de beste som er presset ut av fabrikken i Sverige, selv om en nok må regne med litt hvitrøyk ved oppstart.... er 86 modell og da er det nok 41A som står i denne, håper den har andre gearkasser en MS4, som jeg ikke har like god erfaring med....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er to x 41A-motorer i båten. Det er aggregat også. Kommer tilbake med mer info når vi har tatt en prøvetur. Må få lagt ut Nord Westen til salgs også. Den må jo selges før nytt kjøp. 3.86 bred er passe til båtplassen som nå blir en 4.5 meter med noe mindre lysåpning. Den er godt vedlikeholdt og oppgradert. Men, både kona og jeg skal like det vi ser. Vi har fortsatt god tid....

 

gb_i_toensberg.jpg

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvite VP-motorer har jeg sett tidligere også ombord i GB. Om de er opplakkerte vet jeg ikke.

 

Det er de nok garantert. På bildet ser du at pakninger og ledninger har spor av hvitmaling på seg som tyder på at lakkeringen ikke er proff og hvertfall ikke original. Hvitmalte VP'er har vel kun vært mulig å få tak i originalt i senere tid... Jeg hadde sjekket nøye opp i hva som er gjordt, hvorfor og når, og om de er ordentlig overhalte eller bare "overmalte".

 

Staselig skute, det her... :yesnod:

 

12_1400496667.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Dette er en flott trawler. Her får man både stor uteplass bak ved hekken og en gedigen FB. Dette var tidligere ønskebåten. Men det finnes så få av dem her hjemme av Europa-typen. Og den er trolig for dy etter vår lommebok etter at avgifter til Staten er betalt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Den der må da være et glimrende alternativ? Er'n feilpriset? :eek:

 

mvh tuffff

 

Så-så! Nå skal mor få titte og så får vi se. Jeg likte båten og motorene. Blått skrog? Mye jobb men pent når den er blitt stelt med.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har satt opp noen "betingelser" for ny trawler:

34-39 fot lang.

2 motorer

Pris maks. 1. mill.

Båten skal ikke se for slitt ut. (Setter ikke i gang noen ny renovering igjen) Kun lettere trepussearbeide.

Ikke for mørk og dyster innvendig.

Skal gå inn i en 4.5 meters plass. Ca. 4.20 i lysåpning vil jeg tro.

Og Nord Westen skal selvsagt selges først.

 

Jeg følger nå med på Blocket.se, Finn.no og BåtNet.se

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kansje ikke den beste jobben som er gjort med den lakkjobben på den hvite VP,lakka alt i en fei .Slanger å ledninger er jo hvite . Det så ikke bra ut men ,kan jo være topp stand fordet . Ser bare ikke så lekkert ut når dem gjør en slik jobb , så når jeg ser det så tenker med en gang hvordan er da resten ? Men som sagt sikkert fin den , men jeg ville gått grundig igjennom båt og motor .Det er lissom litt dårlig tegn , når folk ikke har kjeller'n iorden . Men men var nå dem tankene som slo meg da , lykke til med salg / kjøp . Tipper det blir nok å velge i utover våren ......

PS:Den med det blå skroget så jo flott ut da

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...