Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Jeg fikk de samme opplysningene som VO`n fikk på min arbeidsplass i morges.

Her på Clarion Hotel Bergen Airport er det helt grei oppkobling.

Rart hotell forresten med gjennomsiktige glassvegger til dusj og toilett fra selve hotellrommet.

Dessuten det første hotell jeg har vært på med en 10 x 25 kikkert på rommet og anbefaling om å ta en titt på flyene som lander og tar av!

Jeg tror nok at de kikkertene jeg har ombord i trawleren er bedre enn denne. Hotellet er forøvrig greit det - visstnok et musikkhotell?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg sitter nå og leser i juni 2008 nummeret av PassageMaker. Jeg har begynt å gjøre meg forestillinger om neste båt. Jeg har mange følelser for Fleming 55, men vi får se. Det er også noen andre trawlere som fremhever seg nå som dollarkursen er lav. Det er ganske rart, Beneteaus 52 trawler er faktisk dyrere enn Grand Banks 49!!. Så langt er vi særdeles fornøyd med den nåværende båten. Ingen av de 9 eierne i Norge har uttrykt negative erfaringer.

Det har vært trawler-samling i Son i dag med eiere av Beneteau Swift 42. Alle hadde svært positive erfaringer med denne trawleren.

Siste nummer av PassageMaker har en flott artikkel om VHF, s. 58 - 76. Dette er det beste jeg har lest.

Jeg kan ikke få fullrost de andre hovedartiklene. Er det noen som mener at det er et båtblad for motorbåter som er bedre enn dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke få fullrost de andre hovedartiklene. Er det noen som mener at det er et båtblad for motorbåter som er bedre enn dette?

Jeg har bare lest 4-5 nummer av dette bladet og i min verden henger Motorboat and Yachting høyere. Antakelig fordi vi har litt ulik interesse for båttryper.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå har denne tråden ligget død lenge. På tide å få noe nytt i tråden.

 

Legger ved noen bilder av min nye Grand Banks-36 classic.

 

i_horten_med_loveboat_2.jpg

Her i Horten sammen med Loveboat.

 

 

hjemmehavn.jpg

Fra hjemmehavna hvor vi nå er to trawlere.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Gratulerer.

Denne har du ventet lenge på

 

Hilsen Nils

 

Ja Nils, endelig er den på plass. Nå kan vi stille i regatta begge to. :lol:

 

For et herlig skue! Er det Colvic'en som kom fra kanariøyene jeg ser til styrbord?

 

Helt riktig. Den ruvet godt der den kom sigende inn i havna på søndag. Den er høy om baugen, Colvicen.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid likt trawlere av utseendet, og det faktum at det er en båttype som appellerer til å "roe ned" og "være på tur underveis". Derav navnet på båten min: "Grand Banks jr II"

 

Men, jeg begynner å lure på om jeg har lagt min elsk på "feil" båttype.

 

Jeg ønsker nemlig (med tiden) 3-4 kabiner med plass til 2 sovende i hver. Grunnen er rett og slett den at jeg veldig gjerne vil ha muligheten til å ha med vennepar (med barn) på tur, gjerne 1-2 uker om gangen.

 

Slik sett er jeg skuffet over en del av trawlerne, fordi det er prioritert store kabiner, i stedet for mange. Hvorfor er det slik? - Jeg er jo ikke interessert i å være under dekk uten når jeg sover...

 

Derfor begynner jeg seriøst å vurdere en Princess 435 eller tilsvarende, da de (noen ganger) har 4 kabiner med 2 køyer i.

 

 

Hvilke trawler anbefales?

 

Jeg planlegger ikke å legge mer enn 2 mill i båt. Helst mindre.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Har du ikke fulgt med i timen :wink: , vi har jo en egen Trawler traad.

Her kan du dromme, graate over CE regler. ellers studere det meste som har med Trawlere aa gjore. Samt at det liggervel en god del linker innimellom her.

 

En fantasitisk baattype. Som jeg pga de F...... CE merke reglene har maatte legge litt paa hylla.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25147

 

Tar jo litt tid aa lese gjennom 964 svar da, men det er mye nyttig informasjon her.

 

De fleste av Trwlerene har som du sier kun 2 cabiner. Men mange har byssa nede paa babord side og ett dinette paa styrbord, Dinnette kan lett gjores om til seng, med ett forheng forran saa, har du 3 cabiner. Tviler paa om den sitte gruppa ville bli mye brukt uansett.

 

Bla Marine Trader har denne losningen. Ja jeg tror de fleste har det naar du kommer fra storrelse 38 for og oppover.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg har sett og lest mye i trawler tråden - men den er litt "fugl og fisk" i forhold til mitt konkrete spørsmål. Jeg liker konkrete tråder, der overskriften (trådtittel) forteller hva det handler om... :yesnod:

 

Er også redd for at mitt spørsmål vil drukne midt blant de andre spørsmålene, svarene og meningsutvekslingene der inne :diving:

 

Da er det bedre med rungende stillhet i en ny tråd, enn å måtte sjekke en gitt "samletråd" for hver eneste nye post - som ikke er et svar på mitt spørsmål...

 

 

Lurer på om jeg da må anskaffe meg et "strykebrett" med fly i stedet for trawler... Har som nevnt veldig lyst på 3, og aller helst 4 kabiner. Må jo ikke forte seg hele tiden, selv i en Princess.

 

Graver en Princess (ca 42 - 45 fot) mye sjø i ca 12 knops hastighet? (Til sammenlikning med trawlere).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hei psolse02,

Jeg forstår spørsmålet ditt rimelig godt.

Jeg har vurdert forholdet mellom deltagere ombord og sengeplass ganske nøye. Dersom det er viktig at hver enkelt eller to og to ombord har egen lugar er det sikkert lurt å se på båter som er designet for dette. Jeg tror at Flem og Norwest og endel andre båter har opplegg for dette.

Dersom man ønsker høy standard i lugaren med ståhøyde hvor gjerne 4 personer kan ligge ved siden av hverandre og samtidig ha god plass, tror jeg ikke du finner noe tilsvarnede til trawlerne. Jeg anbefaler deg å leie en trawler en sesong og se hva erfaringen din blir.

Jeg har seilt med fritidsbåt i mange år og trawler gir en helt annen frihetsopplevelse ombord enn noen annen type fritidsbåt - jeg snakker nå om båter under 50 fot.

Link to post
Share on other sites

Med ditt behov ville jeg valgt en trader. Mange bruker tradere som bobåter fordi de har flere lugarer å legge ned folk i enn en trawler.

En trader har som regel et forhøyd akterdekk hvor enelte valger å sette en kallesje over. En trader har ulempen at man ikke kan ferdes rundt hele båten i dekksplan, men man vinner endel plass akter.

 

trader.jpg

Tradere av denne typen er ofte deplasementsbåter beregnet for fart under 20 knop.

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Flott!

 

Takk for svarene Gudrun, Roald og Astor!

 

Roald:

Jeg var ombord i båten "din" nå på båtmessen i Kristiansand (forrige helg). Selgeren sa (tror jeg) at den var identisk til din, bare med de nye maskinene (D3 ?) i stedet for dine litt større saker. Jeg liker både inneplassen og opplevelsen om bord. Hadde den i tillegg til de to kabinene hatt to stikk-køyer (doble), hadde den vært helt ideell tenker jeg. Forstod på selgeren at modellen over har bedre muligheter til stikk-køyer, selv om det ikke er orginalt.

 

Astor:

Trader er nok kanskje mer i "min gate" mtp plassutnyttelse. Dog uten det ruvende "topptaket" på flybridge og akterdekket. Jeg er tilbøyelig til å like de vanlige hollandske stålbåtene, utenom den triste fasongen på dem. Traderen ser mye bedre ut :-)

 

 

 

Jeg savner i grunnen en oversikt på plassutnyttelsen i de forskjellige typene trawlere. Har forstått at det er stor forskjell på GB i Europa, Sedan osv.

 

Mtp kjøl/ ikke kjøl:

Finnes det noen trawler som har kjøl?

 

Det er mer viktig for meg med beskyttelse under propellen enn topp-hastighet osv...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Min GB har kjøl. Den beskytter til en viss grad propeller mot grunnberørelse.

 

flyndra_til_gb.jpg

Som du ser så beskytter kjølen til en viss grad propellene.

 

Når det gjelder plassutnyttelse så er det i min Classic en akterlugar hvor vi ligger to voksne i den ene køya og en voksen plass til i den andre. Forutt er det plass til to voksne. Om man ønsker det kan en person ligge i salongen oppe. For oss som kun er to voksne bruker vi lugaran forutt til lagerplass.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Betyr det at man kan ettermontere kjøl hvis det ikke finnes fra før?

 

Må selvfølgelig avstive skroget på innsiden, så det tåler en evt grunnstøting uten å slå inn kjølen...

 

 

Jeg er veldig skeptisk til sørlandsk skjærgård, testing av nye liggesteder og 2 propeller og ror uten beskyttelse. Selv om det som regel går bra... :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...